Annons

Köpråd av kamera för lekman/Trainee

Produkter
(logga in för att koppla)

karlan

Medlem
Jag vill skaffa mig en kamera, då jag vill lära mig mer om fotografering än vad jag kan idag (dvs mycket lite).

Jag vill lära mig naturfotografering, modellfotografering etc etc.

Nu står jag dock i valet och kvalet med kamera. Jag har hittat lite smått o gott på cyberphoto, men jag kan inte så jättemycket om just hårdvaran. Vad ska jag titta på?
Maxbudgeten för ett komplett sett är väl en 15.000:- .

Länk till hus + 2 objektiv på cyberphoto:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D18250pac

Kom gärna med tips på de sakerna jag har valt ut!

mvh, karlan
 

Bilagor

  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    14.4 KB · Visningar: 501
Låter som ett utomordentligt startkit, ett tips innan är att du åker o känner på kameran så den känns rätt i händerna, kan bli jobbigt annars. Vill minnas 450D är ganska liten, fast batterigreppet kanske räddar allt. Hur som helst, lycka till!
 
450D är liten, det är en av de bästa egenskaperna hos den tycker jag. Batterigrepp förtar den fördelen, och det inbyggda batteriet klarar runt 500 exponeringar vilket räcker för de flesta. En liten kamera kommer med oftare och är inte åbäkig - tycker jag. Andra gillar stora kameror av någon anledning, så gå till butik och känn på den och storebror 50D tex för att se vad just du tycker. 40D (lika stor som 50D) är prisvärd idag om du gillar stora kameror.

Båda objektiven är riktigt bra startobjektiv, ingen slump att dom bundlar dom. Bild och funktionsmässigt är 450D lysande och kommer förbli en utmaning under lång tid även för den intresserade amatören. Priset är bra, men bara så du vet som kommer 500D om några veckor som då med HD-filmning och en bättre display som förbättring mot 450D. Men dyrare såklart än den nu ett år gamla 450D.

En brasklapp skulle jag lägga in, och det är Nikon D90 med 16-85 som är ett ännu bättre startkit - även om du förlorar telet. Film & bättre display på köpet s.a.s. Canon kan inte riktigt matcha det tycker jag, inte ens med 500D. D90 är dyrare än 450D, och du får inget tele med 16-85 men hamnar optiskt i toppklass från start. En Nikonblixt ryms inom budget också, och det är vad jag skulle köpt om jag valt idag som startkit.

- hälsar en nöjd 450D ägare
 
Låt detta vara ett trendbrott

450D är liten, det är en av de bästa egenskaperna hos den tycker jag. Batterigrepp förtar den fördelen, och det inbyggda batteriet klarar runt 500 exponeringar vilket räcker för de flesta. En liten kamera kommer med oftare och är inte åbäkig - tycker jag. Andra gillar stora kameror av någon anledning, så gå till butik och känn på den och storebror 50D tex för att se vad just du tycker. 40D (lika stor som 50D) är prisvärd idag om du gillar stora kameror.

Båda objektiven är riktigt bra startobjektiv, ingen slump att dom bundlar dom. Bild och funktionsmässigt är 450D lysande och kommer förbli en utmaning under lång tid även för den intresserade amatören. Priset är bra, men bara så du vet som kommer 500D om några veckor som då med HD-filmning och en bättre display som förbättring mot 450D. Men dyrare såklart än den nu ett år gamla 450D.

En brasklapp skulle jag lägga in, och det är Nikon D90 med 16-85 som är ett ännu bättre startkit - även om du förlorar telet. Film & bättre display på köpet s.a.s. Canon kan inte riktigt matcha det tycker jag, inte ens med 500D. D90 är dyrare än 450D, och du får inget tele med 16-85 men hamnar optiskt i toppklass från start. En Nikonblixt ryms inom budget också, och det är vad jag skulle köpt om jag valt idag som startkit.

- hälsar en nöjd 450D ägare

Vilket skönt inlägg, en Canonist som föreslår en Nikon. Två tummar upp för moded att bryta mot trenden att hålla fast vid sitt eget märke.

- Nöjd D80 ägare som saknar AF-S 70-200/4 VR i Nikons sortiment.
 
varför är det enbart bra om Canikoner föreslår varandras märken för?

Då jag föreslagit Pentax tex har ingen berömt mig för det fast jag har Sony..

Luktar lite inbördes beundran här tror jag med märkesböjelser... :))
 
varför är det enbart bra om Canikoner föreslår varandras märken för?

Då jag föreslagit Pentax tex har ingen berömt mig för det fast jag har Sony..

Luktar lite inbördes beundran här tror jag med märkesböjelser... :))

Så länge det inte är Sony så ;-)
 
varför är det enbart bra om Canikoner föreslår varandras märken för?

Då jag föreslagit Pentax tex har ingen berömt mig för det fast jag har Sony..

Luktar lite inbördes beundran här tror jag med märkesböjelser... :))

Nämen hej Sony-Tobbe, kul att du hittade hit med dina objektiva åsikter ;-)
 
Tjaaaaa,, Här var det ju ingen åsikt iofs direkt det handlade om. Utan att det är orättvist att jag inte får beröm juuee då jag tipsar om Pentax.....

Kan man säga "bias beröm" kanske ? ,-)






"Sony-Tobbe" va en ny variant det.. Liiite snällare än Sonyhulligan eller Sonytaliban... Gillar denna snällare variant klart bättre... :)) ;-))
 
Du skulle kunna spara en hel del på att köpa billigare minneskort och piratbatterier, kanske tillräckligt för en kraftigare blixt som 430ex. 450D + 18-55 + 55-250 kitet finns billigare på andra ställen än på cyber, använd prisjakt.nu, 220ex-på-köpet erbjudandet försvinner ju nu på söndag ändå.
 
Nikon D90 + tamron 18-270 VC = 14500 typ...

kvar är lite pengar till minneskort... en blixt fär du lägga lite extra pengar på
 
Du skulle kunna spara en hel del på att köpa billigare minneskort och piratbatterier, kanske tillräckligt för en kraftigare blixt som 430ex. 450D + 18-55 + 55-250 kitet finns billigare på andra ställen än på cyber, använd prisjakt.nu, 220ex-på-köpet erbjudandet försvinner ju nu på söndag ändå.

Och piratbatterier suger verkligen.
Det ÄR ett faktum att man får det man betalar för. Själv gjorde jag dumheten att köpa 2 st pirat till min 1Ds för 600:-/st varvid jag 6 månader senare var tvungen att betala 1350:- för 1 orginal.
Det är 2 år sedan nu...
 
Och piratbatterier suger verkligen.
Det ÄR ett faktum att man får det man betalar för. Själv gjorde jag dumheten att köpa 2 st pirat till min 1Ds för 600:-/st varvid jag 6 månader senare var tvungen att betala 1350:- för 1 orginal.
Det är 2 år sedan nu...

Ja för att du köpte ett par kassa piratbatterier betyder det att alla är det. Och sen går ju aldrig originalbatterier sönder heller.
 
Ja för att du köpte ett par kassa piratbatterier betyder det att alla är det. Och sen går ju aldrig originalbatterier sönder heller.

Det är ju inte som så att jag kan testa dem innan jag köper dem.. eller hur..Det gäller ju både original och pirat, men håll med om att kameratillverkarens namn blir ju skamfilat om de tillverkar dåliga batterier själva. Ett "piratnamn" slår det ju mindre mot efter som de alltid kommer att ha nya kunder tack vare priset.
 
Gäller ju bara att inte vara för snål. Batteri genom ebay för 80 spänn är mer vanskligt än ett från tex kaffebrus som kostar hälften av ett original. Har för övrigt köpt två ersättningbatterier till sony a200 där och de har funkat bra. Originalet verkar orka aningen längre men inte mycket. Än så länge ialla fall.
 
Jo, att jag ska prisjakta är nog givet. Har fått låna kusinens Canon 50D och är helt häpen. En mer balanserad, robust och häftig kamera har jag fan inte hållit i innan :)

Lutar åt 50D:n alltså.

Har ni några tips på objektiv? Alltså ett bra allround-objektiv. Är rätt nöjd med kusinens objektiv, ett Canon EFS 18-200 mm med Image stabilizer.

Duger detta till de ändamålen jag siktar på?

mvh, Karlan
 
Jo, att jag ska prisjakta är nog givet. Har fått låna kusinens Canon 50D och är helt häpen. En mer balanserad, robust och häftig kamera har jag fan inte hållit i innan :)

Lutar åt 50D:n alltså.

Har ni några tips på objektiv? Alltså ett bra allround-objektiv. Är rätt nöjd med kusinens objektiv, ett Canon EFS 18-200 mm med Image stabilizer.

Duger detta till de ändamålen jag siktar på?

mvh, Karlan

Utan att egentligen ha använt objektivet så låter det stora zoomomfånget som att det är ett kompromissobjektiv. Kanske behöver kompletteras med något krispigare oxo. Ett fast 50, 85 för porträtt brukar sitta bra till som komplement.
 
Det är ju inte som så att jag kan testa dem innan jag köper dem.. eller hur..Det gäller ju både original och pirat, men håll med om att kameratillverkarens namn blir ju skamfilat om de tillverkar dåliga batterier själva. Ett "piratnamn" slår det ju mindre mot efter som de alltid kommer att ha nya kunder tack vare priset.

Jo det håller jag med om, men så länge man har garanti så ersätts ju billiga batterier som dyra batterier. Så varför inte i det fallet köpa billiga?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.