Annons

Köpråd, APS-C kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy96

Aktiv medlem
Hej,
Har precis sålt min Nikon D500 och går nu i tankar på något nytt. Sålde kameran pga att jag vill ha något som är smidigare att kunna bära med sig, resa med osv. Har kollat på Fujifilm X-S20 och Sony a6600 och 6700. Såg nu att det finns ett erbjudande på a6600 med 18-135 mm kit lens för 12.990:-. Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Känns som att det kommer bli mer o mer vanligt med ai som fokushjälpmedel, lite rädd att köpa något som väldigt snabbt kommer ”outdated” typ som kanske a6600 som ändå är över 4 år gammal nu. Känns lite som att det kanske är smartare att vänta in en bra kampanj på a6700? Ge mig lite tips på hur ni tänker när ni köper ny kamera.

Mvh
Jimmy
 
Nästa eller kommande modeller kommer alltid vara bättre...så skall man vänta på något bättre blir det nog mycket väntan och mindre fotande...
Tycker du skall överväga de modeller som finns i dag (eller om du kanske vet om en uppföljare som snart kommer), handla och börja fota. För det är riktigt kul det här med att fota ;-)
 
Spelar det någon roll, om du tycker att kameran presterar bra nog? Allt är en fråga om budget, men jag har f.n. digitala systemkameror som är runt 16, 7 och 1 år gamla som modeller. I många situationer, särskilt med en modern råkonverterare, kommer ingen att se skillnad, så länge som upplösningsskillnaden är en faktor mellan 16 respektive 7 och 1 år. Utmanar man kameran ordentligt finns det absolut situationer där skillnaden kommer att bli uppenbar, men du pratar om att köpa ett paket med en superzoom. Då är ditt problem oftast något helt annat, dvs objektivet.

Åldersspannet ovan illustrerar också något annat, nämligen att objektiven och systemet i längden är mer intressant att man trivs med än det enskilda kamerahuset. Jag har även haft digitala modeller som är 18 och 10 år gamla från samma tillverkare, men som jag sålt eller bytt in. Nu är den allra nyaste spegellös, men de flesta objektiven fungerar utmärkt på adapter också. Nu är just det senare inte en fråga om man köper en spegellös från start, men poängen är densamma.

Tänk också på att det finns någorlunda kompakta spegellösa hus med småbildssensor också. I och med att man inte behöver ta hänsyn till spegelbox etc, plus kan göra objektiven ljussvaga utan att AF ger upp bara pga infallsvinkeln, så är skillnaden i storlek inte alltid lika stor. Det finns ganska stora m4/3 och APS-C-hus och tvärtom förhållandevis små småbildshus. Avgörande är framförallt hur mycket ljus kombinationen av objektiv och sensor kan fånga in.

Men vill du ha enbart APS-C och dito objektiv och inte har något emot X-trans så hade jag titta på något från Fujifilm för objektivutbudets skull. Vill du bara ha en ljussvag superzoom för resor, men ibland ändå kunna få in mer ljus så tycker jag frågan är mer öppen. Du kan ju sätta Nikons 24-200, 26/2,8, 28/2,8 och 40/2 på samma kamera som 24-70/2,8, 50/1,2, 85/1,2, 135/1,8 och måttenheten* 58/0,95 Noct på samma kamera...

*Ref. Chris & Jordan från TCSTV, DPRTV och Petapixel.
 
Vad fokus beträffar är det nog knappast några problem. Jag har en A6500 som andrahus och tycker redan den är imponerande träffsäker.
Det som kan vara lite besvärligt med de här kamerorna om du kommer från en D500 är ergonomin. Det är lite plottrigt och smått, men också väldigt smidigt förstås. För mig passar de jättebra till vissa saker - mycket bra alltid-ha-med-kamera. Men ibland är de lite krångliga och man hinner inte riktigt med som jag gjorde med Nikon D810.
 
Du har sålt för att hitta ngt mindre.
I mina öron så låter det inte alls som att du siktar på något mindre.
Så vad är verkligen viktigt?
Att bara byta system?
Mindre o lättare?
Billigare?
Bättre optik?
Optisk sökare/bara skärm?
Blixtsystem?
 
Du har sålt för att hitta ngt mindre.
I mina öron så låter det inte alls som att du siktar på något mindre.
Så vad är verkligen viktigt?
Att bara byta system?
Mindre o lättare?
Billigare?
Bättre optik?
Optisk sökare/bara skärm?
Blixtsystem?

Hej,
Nu hänger jag inte med vad du menar ”inte siktar på något mindre” En Nikon D500 väger in på drygt 860g, o samtliga andra kameror jag nämnde väger under 500g om jag inte tar fel, så dem är avsevärt mycket med kompakta o smidigare i mina ögon. Jag vill ju införskaffa en mer hybrid kamera, som kan göra lite av varje och är lättare och smidigare att bära med sig. Så det är ju med största sannolikhet en spegellös kamera jag söker då.
Och var väl lite mer specifikt dem 3 modellerna jag nämnde som jag var lite intresserad över folks tankar kring, eftersom det är en prisskillnad mellan de, och om den prisskillnaden är motiverad i folks ögon. :)
 
Hej,
Nu hänger jag inte med vad du menar ”inte siktar på något mindre” En Nikon D500 väger in på drygt 860g, o samtliga andra kameror jag nämnde väger under 500g om jag inte tar fel, så dem är avsevärt mycket med kompakta o smidigare i mina ögon. Jag vill ju införskaffa en mer hybrid kamera, som kan göra lite av varje och är lättare och smidigare att bära med sig. Så det är ju med största sannolikhet en spegellös kamera jag söker då.
Och var väl lite mer specifikt dem 3 modellerna jag nämnde som jag var lite intresserad över folks tankar kring, eftersom det är en prisskillnad mellan de, och om den prisskillnaden är motiverad i folks ögon. :)
Kameran gör i princip ingen viktskillnad alls i ett system.
Och skall man ha lätta objektiv så är det fasta 1,8or som gäller, du siktar direkt på en zoom.

Jag vet bara MINA prioriteringar.
Vad jag menar med de listade frågorna är att du bör fundera på DINA.
Det finns inga korrekta svar, det finns bara korrekta frågor när man väljer.
O en del frågor är helt irrelevanta för mig men viktig för ngn annan.
Så de listade frågorna är mer en push för att du skall ställa dig de rätta frågorna till dig.
Lycka till
 
D500 är en riktigt kompetent kamera. Jag hade behållit den för mina behov.
Men du har andra behov och andra krav.
Har ingen egen erfarenhet av spegellöst så kan inte ge några råd alls men följer tråden för att lära.
 
Skall man ha just APS-C och inte är allergisk mot X-trans skulle jag föreslå Fuji direkt. Bra grejer och störst APS-C objektivutbud.
 
Kameran gör i princip ingen viktskillnad alls i ett system.
Och skall man ha lätta objektiv så är det fasta 1,8or som gäller, du siktar direkt på en zoom.
Där håller jag inte riktigt med. Huset gör stor skillnad, och 18-135 är litet och lätt. Jag har bytt från Nikon spegelreflex till Sony spegellöst, och paketet i fråga är bra mycket lättare än vad man kan få till där. Det var sällan jag hade med mig Nikonkamerorna i vardagen, de var rena yrkeskameror. Jag har haft Sony APS-c som andrahus/telekamera även på jobb, och där är de för små för att plåta bekvämt med zoomar som 70-200/4. Det blir mer som att huset hänger bakom objektivet, men resultatet blir mycket bra.
16-70/4, 55/1,8 och liknande små objektiv känns mer passande, och 18-135 är inte mycket större (däremot lite väl ljussvag för min smak, men det är en annan sak).
 
Jag skaffade en Z50 som extra videokamera. Det har dock blivit en kamera som jag har med mig när jag är ute och vandrar också. Just för att den är lättare. Däremot så är största viktbesparingen inte på kameran utan på att DX (APS-C) objektiven är mycket lättare. Byter man till APS-C så är det värt att skaffa lite lätta APS-C-objektiv också.

Z50 med ett FF 200-500f5.6 blir inte mycket lättare, men en Z50 med ett APS-C 50-250 vilket blir motsvarande 75-375 är mycket lättare. Nikon har dessutom några riktigt små zoomar till APS-C, inte ljusstarka men lätta och relativt skarpa.
 
Jag gick från Nikon DSLR till Sony alpha 2014: Är du van vid Nikon ergonomi som är kanon riskerar du inte gilla Sony eller Fuji. Den senare har dessutom X-trans sensor det innebär RAW konverteringsproblem i Adobe LR m.fl.
I grunden är alla moderna kameror jättebra. Sonysystemen erbjuder överlägset flest objektiv i olika kvalitet -och pris nivåer. Över tid mycket viktig faktor vid systemval, enligt mid den viktigaste.
 
ANNONS