Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd 24/1,4 eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Har en D700 med ett Sigma 501,4, nikon 85 1,8 och ett Sigma 150 2,8 men behöver nu ett nytt objektiv som skall vara till natur, reportage och inredning.
Är det någon som har förslag till annat objektiv eller har andra åsikter om lämpliga objektiv. Det är hiskeligt mycket pengar men om det är någon som har använt Nikons 24 1,4 och har åsikter om den är jag också intresserad. Det jag har läst verkar vara mycket bra.

Ett avsevärt billigare alternativ är Sigma 24/1,8 EX.

men har ínte fått så himla bra kritik om jag har förstått det rätt.

Jag gillar fasta gluggar, men 24-70 2,8 sägs vara bra. Den går att få beg för 10000,-, mycket det också men det är viktigt att den är skarp

Zeiss 21/2,8 ordet skarp får en ny innebörd, visserligen är den manuell, men det är inte svårt att fokusera en vidvinkel på en d700.

Det är min nästa investering.

Har en D700 med ett Sigma 501,4, nikon 85 1,8 och ett Sigma 150 2,8 men behöver nu ett nytt objektiv som skall vara till natur, reportage och inredning.
Är det någon som har förslag till annat objektiv eller har andra åsikter om lämpliga objektiv. Det är hiskeligt mycket pengar men om det är någon som har använt Nikons 24 1,4 och har åsikter om den är jag också intresserad. Det jag har läst verkar vara mycket bra.
Tror att Nikons 16-35/4 är ett väldigt bra allround-objektiv framförallt till just det du nämner. Just natur och inredning är ju inte direkt synonymt med extremt stora bländare och en zoom är lite mer mångsidig.

Nikons 24-70/2.8 är en av deras absolut bästa objektiv och även här får du lite mer flexibilitet istället för ett fast objektiv. Borde gå att hitta begagnat även om det inte är ofta som de säljs.

men har ínte fått så himla bra kritik om jag har förstått det rätt.
Jag har ägt den, men det var på DX och alldeles för länge sedan för att jag ska kunna uttala mig om bildkvaliteten. Dock har jag även ägt Sigma 20/1,8 som jag använt på D700 med mycket bra resultat. Lite låg kontrast vid full bländaröppning, men fullt användbart och stundom riktigt skarpt. Vid f/2,8 var det knallskarpt. Jag skulle gissa att 24/1,8 är bättre eftersom det är en mindre extrem konstruktion.
Största anledningen till att jag sålde 20:an var för dess vågformiga distorsion. Har dock ingen aning om hur 24/1,8 är på den fronten.

Jag gillar fasta gluggar, men 24-70 2,8 sägs vara bra. Den går att få beg för 10000,-, mycket det också men det är viktigt att den är skarp
Ja, den är väldigt skarp, men också väldigt stor och tung i förhållande till ljusstyrkan. Ett åbäke, helt enkelt.

Vill du ha maximal skärpa och bästa möjliga färg kan jag rekommendera Zeiss. Det finns ett 25/2,8 som brukar få dålig kritik av folk som inte provat det själva utan bara går på MTF-kurvor, men tittar man på bilder istället så verkar det lika bra som övriga Zeissobjektiv. Jävligt bra alltså:)

Om AF är en nödvändighet hade jag själv utan tvekan sparat till 24/1,4. Det verkar inte direkt ha några brister alls. Förutom priset.

Jag böt från Canon till Nikon för några veckor sedan, vilket jag har varit hemskt nöjd över. Men en grej jag stört mig lite på det är att Nikkor objektiv i överlag är dyrare, speciellt tilt-shift objektiven.

Nikons dyra 24-70 f/2.8 är också mycket bättre än Canons motsvarande, framförallt i skärpa och kontrast.

Nikons 24mm 1.4 är grymt bra, och går inte att jämföra med den billiga 24mm f/1.8.

Det billigaste och absolut bästa alternativet, enligt mig Nikkor 16-35 f/4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar