ANNONS
Annons

Köphjälp - 35 eller 50 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phammarb

Ny medlem
Jag är en amatör på området, men jag försöker lära mig.

Jag har en Nikon D5000 sedan några år, köpt ihop med en Nikkor 18-105, 1:3,5-5,6. Nu funderar jag på något betydligt ljusstarkare. Då jag har en begränsad budget, blir det en fast standardoptik.

Jag funderar på antingen en Nikon AF-S DX 35/1,8 G eller en Nikon AF-S 50/1,8 G.

Jag är ute efter dels ljusstyrkan, för att slippa blixt inomhus, dels det korta skärpedjupet.

FRÅGA 1: Har jag förstått det hela rätt om jag tolkar det så här: 50 mm är bättre för porträtt, medan 35 mm har ett bredare användningsområde, mer allround?

FRÅGA 2: Är då 35 mm "dålig" för porträtt? På vilket sätt?

Tacksam för hjälp!

FRÅGA 1: Har jag förstått det hela rätt om jag tolkar det så här: 50 mm är bättre för porträtt, medan 35 mm har ett bredare användningsområde, mer allround?

Det är bra tumregler.

För helkroppsporträtt funkar 35 mm bra, men för ansiktsporträtt så måste man gå så nära att man börjar få förvrängningar på grund av perspektivet, mest märkbart är att näsan blir större.

Ta en tejpbit o tejpa din zoom till 35mm. Fotograferaen hel helg.
Gör om med 50 mm.
Sen vet du, svårare än så är det inte.

Jag är en amatör på området, men jag försöker lära mig.

Jag har en Nikon D5000 sedan några år, köpt ihop med en Nikkor 18-105, 1:3,5-5,6. Nu funderar jag på något betydligt ljusstarkare. Då jag har en begränsad budget, blir det en fast standardoptik.

Jag funderar på antingen en Nikon AF-S DX 35/1,8 G eller en Nikon AF-S 50/1,8 G.

Jag är ute efter dels ljusstyrkan, för att slippa blixt inomhus, dels det korta skärpedjupet.

Tacksam för hjälp!

Om syftet är att slippa blixt inomhus så är min rek av dessa båda 35 mm. Av den enkla anledningen att du behöver oftast vidvinkligare iinnepga. utrymmet. Beror iofs på vad du ska fotografer. Inomhus i sporthall eller ridhus eller utställningstält osv. kan 50 mm vara bättre.