Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa zoom som motsvarar powershot sx30is ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ranunkel

Aktiv medlem
Hej!
Som rubriken säger så undrar jag vad för objektiv som motsvarar zoomen på en powrshot sx30is. 35mm alltså?

Jag lovar jag är inte galen, bara okunnig i objektivvärlden. Men kanske man är ursäktad om man ägt en kompaktkamera och därmed inte vidrört ett flyttbart objektiv innan?

tack för tipsen! Det ena kan jag spara ihop till inom en hyfsat snar framtid, det andra.. får dröja.

Vad tror du om detta? http://www.fotokungen.com/tamron-af-175028-xr-di-ii-till-canon-p-625.aspx

Det finns inga sådana objektiv, eftersom ingen skulle köpa.

Det mycket stora zoomomfånget på kameror med liten sensor kan teoretiskt åstadkommas också för en större sensor, men du skulle inte vare sig vilja betala för den eller bära på den. Objektiv för större sensorer är alltid större och väger mycket mer än motsvarande för små sensorer. Och optiskt glas är dyrt, så riktigt långa teleobjektiv, som ju alltid är stora, är också mycket dyra och tunga.

Superzoomobjektiv för APS-C har som mest elva gångers zoomomfång. De fungerar mycket bra när ljuset är starkt, men för exempelvis sport, när man vill ha korta slutartider, föredrar många att ha ett ljusstarkare objektiv med mindre omfång.

Det finns inga sådana objektiv, eftersom ingen skulle köpa.

Det mycket stora zoomomfånget på kameror med liten sensor kan teoretiskt åstadkommas också för en större sensor, men du skulle inte vare sig vilja betala för den eller bära på den. Objektiv för större sensorer är alltid större och väger mycket mer än motsvarande för små sensorer. Och optiskt glas är dyrt, så riktigt långa teleobjektiv, som ju alltid är stora, är också mycket dyra och tunga.

Superzoomobjektiv för APS-C har som mest elva gångers zoomomfång. De fungerar mycket bra när ljuset är starkt, men för exempelvis sport, när man vill ha korta slutartider, föredrar många att ha ett ljusstarkare objektiv med mindre omfång.

Det är väldans tur att jag har kvar min kära powershot. Älskar zoomen och omfånget.

Om du skulle tipsa om en zoom just nu budgetzoom, vilken skulle du välja då?

Jag lovar jag är inte galen, bara okunnig i objektivvärlden. Men kanske man är ursäktad om man ägt en kompaktkamera och därmed inte vidrört ett flyttbart objektiv innan?

tack för tipsen! Det ena kan jag spara ihop till inom en hyfsat snar framtid, det andra.. får dröja.

Vad tror du om detta? http://www.fotokungen.com/tamron-af-175028-xr-di-ii-till-canon-p-625.aspx

Det är ett bra objektiv fast jag skule nog rekommendera denna:

http://www.fotokungen.com/sigma-175028-dc-hsm-os-till-canon-p-4830.aspx

Bättre byggkvalitet, bildstabilisering och i mitt tycke en aning bättre optiskt. Har haft Tamrons båda 17-50/2,8 (med och utan stabilisering) och tyckte bäst om det utan stabilisaring.

Det är ett bra objektiv fast jag skule nog rekommendera denna:

http://www.fotokungen.com/sigma-175028-dc-hsm-os-till-canon-p-4830.aspx

Bättre byggkvalitet, bildstabilisering och i mitt tycke en aning bättre optiskt. Har haft Tamrons båda 17-50/2,8 (med och utan stabilisering) och tyckte bäst om det utan stabilisaring.

Eftersom jag är urkass på objektiv så undrar jag vad skillnaden på dessa kommer bli jämfört med det powershoten har? Så jag vet vad jag kan förvänta mig ungefär .
Annars tackar jag för tipset.

Om jag förresten ska specificera vad jag brukar fota med min vanliga zoom så är det; barns lek på avstånd (för att inte störa) , djur som fåglar i träden eller kanske ett rådjur på ängen, landskap och i höst ska det fotas bröllop!
Väldigt skilda saker så det är inte lätt att hitta det rätta.

Fotzoomen!

Det är väldans tur att jag har kvar min kära powershot. Älskar zoomen och omfånget.

Om du skulle tipsa om en zoom just nu budgetzoom, vilken skulle du välja då?

Den har obegränsat omfång.... och är till stor hjälp i många situationer dock inte i alla (i båt på sjön, i bil på safari).

Det blir bara ca 3x zoom, inte mycket i jämförelse med vad din kompaktkamera har. En vettig komplettering skulle kunna vara:

http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/canon-ef-s55-250mmisiiwb/168759.4569/

Nackdelen är att du måste byta objektiv, fördelen är att du får bättre optik än om du skulle täcka hela omfånget med ett objektiv.

Ja, precis! Men att byta objektiv går bra, tackar för tipset. Ska läsa lite om alla olika och sevad jag kan tänkas använda mest !

Den har obegränsat omfång.... och är till stor hjälp i många situationer dock inte i alla (i båt på sjön, i bil på safari).

Mäh.. Då flyger fåglarna iväg, ekorrarna rymmer, ungarna blir stela/slutar upp med leken, prästen på bröllopet kommer att irritera sig över den där kvinnan som helt plötsligt står jämte honom och fotograferar.
Sen kan du ju bara tänka dig vilken kalabalik det blir när jag är ute med barnen och på avstånd får syn på något intressant, springer dit och lämnar småbarnen kvar ensamma ..

Tips

Ja, precis! Men att byta objektiv går bra, tackar för tipset. Ska läsa lite om alla olika och sevad jag kan tänkas använda mest !

Kolla på dina tagna bilder med kompakten (om det går) för att se vilka brännvidder du använt mest, så får du lättare att välja vilka objektiv du skall köpa.

Nåja, det finns ju gott om objektiv till systemkameror som både ger tillgång till att fotografera barn och ekorrar utan att de behöver ha objektivets frontlins i örat. Därmed inte sagt att bildvinklarna motsvarar de närmast sanslösa omfång som en så kallad superzoom gör. Men bildkvalitén kommer inte att vara likadan heller.

Kolla på dina tagna bilder med kompakten (om det går) för att se vilka brännvidder du använt mest, så får du lättare att välja vilka objektiv du skall köpa.

På semester använder jag mellan 10 - 150mm (rätt ofta över 100 i alla fall) och hemma med barn landat det mellan 5 - 50 så det skiljer sig en del beroende på´.

Om jag förresten ska specificera vad jag brukar fota med min vanliga zoom så är det; barns lek på avstånd (för att inte störa) , djur som fåglar i träden eller kanske ett rådjur på ängen, landskap och i höst ska det fotas bröllop!
Väldigt skilda saker så det är inte lätt att hitta det rätta.

Den föreslagna 55-250 zoomen är ett utmärkt budgetval (förutsatt att du nu har en Canon kamera vilket jag inte tycker framgår av tråden).

En sådan brännvidd kommer att vara idealisk till de flesta av de motiv du nämner.

För fåglar kommer det nog kännas lite "kort".

Den föreslagna 55-250 zoomen är ett utmärkt budgetval (förutsatt att du nu har en Canon kamera vilket jag inte tycker framgår av tråden).

En sådan brännvidd kommer att vara idealisk till de flesta av de motiv du nämner.

För fåglar kommer det nog kännas lite "kort".

Ursäkta! Jag har en Canon ja, eos 600d, så jag tackar för hjälpen!

På semester använder jag mellan 10 - 150mm (rätt ofta över 100 i alla fall) och hemma med barn landat det mellan 5 - 50 så det skiljer sig en del beroende på´.

Hej! För att den där jämförelsen ska funka så måste du räkna om vad det innebär för din nya kamera. Din sx30 har en mkt mindre sensor (den delen i kameran som fångar upp ljuset och gör om till bild) än i din 600d. Och med två olika sensorstorleker kan man inte riktigt jämföra brännvid i mm rakt av.

10 - 150 mm med din sx30 motsvarar ca 35 - 500 mm på din 600d

och 5 - 50 på sx30 motsvarar ca 18 - 180 mm på 600d.

Om du inte vill lägga ned en smärre förmögenhet på zoomobjektiv så tror jag du får räkna med att inte kunna täcka in de brännvidder du är van vid. Visst går det, men det kommer inte bli billigt och du lär behöva åtminstone tre eller fyra st objektiv för att täcka in det intervallet. Det heter ju "superzoom" av en anledning. Extremt stort omfång, men själva bildkvaliteten är inte lika vass som med din nya kamera. Win some, loose some - typ.

Vore jag dig skulle jag kika på antingen ett kitojektiv el motsvarande runt 18-55 och sedan komplettera med något kring 70-300. Räknar man om det (18 till 300) till motsvarande brännvidd på din superzoom så motsvarar det ca 5 - 85 mm.

Om du vill grotta ned dig i hur och varför så finns här en bra länk http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar