Annons

Köpa utrustning max 14000

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusPe

Medlem
Jag är 17år och fick en en Canon 30D med EF-S 18-55 II i julklapp för 2 år sen som jag använt flitigt och senare fick jag ett EF 75-300 II och jag planerar att sälja denna utrustning för 4000 för att uppgradera, jag kommer ha ca 14000 att lägga på utrustning i sommar och som sagt jag är 17 och jag har inte jätte mycket pengar men jag vill ha lite bättre utrustning som jag kan ha senare också ifall jag uppgraderar till fullformat senare i livet.

Jag satsar på 2-3 objektiv och ett hus med möjligtvis batterigrepp. Jag fotar mycket med vidvinkel men också mycket med normalzoom så jag tänkte en normalzoom som har ca f/4 eller liknande och sen ett fast antingen 50mm eller 24mm och sen kanske en telezoom, 70-200 f/4 L.

Jag har kollat på 40d+batterigrepp, 24-70 2.8 L, 17-40 4 L samt 50 1.4 och 70-200 4 L och när jag kollat på dom har jag självklart kollat på begagnade.

Jag skulle vilja höra lite från er erfarna kamerahanterare om ni kan hjälpa mig lite?
 
Senast ändrad:
Det låter som en bra affär för 14 000:-

En galet bra affär i s f. Men inte kan man få allt det för 14000?!

Är det något fel eller något du saknar med din 30D? Det är fortfarande en bra kamera...Om det är vidvinkel och normal du känner att du fotar mycket med så rymms en 17-40 och en 24-70 i din budget. Mycket bra objektiv båda två. 50:an täcks in i det spannet (även om det inte är riktigt samma sak) och behåller du din 70-300 så täcker den in 70-200:an (igen, även om det inte är riktigt samma sak).
 
1. Jag vet inte om man blir så mycket gladare för att man byter 30D till 40D. Så himla stor skillnad är det väl inte? Går du ett steg till (50D) får du t ex en mycket bättre display, vilket jag personligen tycker gör stor skillnad när man plåtar. Plötsligt går det att redan ute i fält avgöra om skärpan verkligen sitter där den ska.

2. Köp inte objektiv till en kamera som du inte har. Dvs glöm det där med att objektiven ska passa till en ff-sensor. Lägg pengarna på bästa möjliga objektiv till den kamera du faktiskt ska använda istället. T ex Canon 17-55/2,8 eller motsvarande normalzoomar från andra tillverkare.
 
Steget mellan 30D och 40D är ganska litet så har du inga problem med din kamera hade jag nog väntat med bytet och bara satsat på nya objektiv. Eller hade jag redan idag köpt en 50D, som är en större uppgradering från 30D.

Om du inte i närtid ska köpa en fullformat hade jag satsat på något av Canons EF-S 17-55/2,8 eller 15-85, två mycket bra och skarpa objektiv som passar utmärkt som normalzoom. Båda har IS (bildstabilisator), USM och är förhållandevis välbyggda.

I övrigt är de objektiv du nämner mycket bra. Ett ljusstarkt EF 50/1,4, eller det betydligt billigare men i stort lika skarpa och ljusstarka EF 50/1,8, kompletterar normalzoomen väl.
Det EF 75-300 II du har hade jag ersatt med ett 70-200/4 L som du också föreslår. Inte samma brännvidd dock men optiskt och kvalitetsmässigt betydligt bättre.
 
En galet bra affär i s f. Men inte kan man få allt det för 14000?
Är det något fel eller något du saknar med din 30D? Det är fortfarande en bra kamera...

Nej, jag kan inte få allt för 14000, jag får ta bort ett objektiv men 70-200, 50 och 17-40 eller 50 och 24-70 + huset fungerar. Just nu är det avtryckaren som strular lite men inget stort problem. Jag håller med dig om att 30Dn är en bra kamera men jag känner att jag behöver lite större skärm, och jag har läst om 50Dn och en kompis har en och jag har kollat mycket på den innan men nu har jag inte jätte mycket pengar och jag hittar bra affärer för en 40D.
 
Ni säger att jag ska kolla på 17-55/2.8 och jag har gjort det och det verkar som om den är lite nyare och också lite dyrare begagnat + att det inte finns lika många av dom? Sen är det med kvalitets känslan på objektivet. Helst så vill jag inte ha EF-S objektiv men det skulle isf vara 17-55an. Jag behöver inte särskilt snabba objektiv det skulle isf vara en 50mm Jag får kolla lite vad det finns för objektiv som finns på marknaden senare.

Bytet mellan 30D och 40D är bara ett förslag. Jag försöker fortfarande hitta bra priser. Jag planerar min affär till efter den 25 juli.

Sen är det lite med min budget,

Jag tjänar 8000
sedan säljer jag möjligtvis min cykel som jag inte har användning för, för 2500
Och så hade jag tänkt sälja min 30D med objektiv men där kan jag tänka om, jag hade tänkt 4000 sen efter som telen är mammas så kunde hon kanske bidra med en tusenlapp för en ny tele så det blir sammanlagt 15500. Sen vill jag ha kvar lite efter så runt 14000 ifall jag säljer 30Dn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.