Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

IdaaLj

Medlem
Nu är det så att jag ska köpa en digitalsystem kamera men jag är totalt nybörjare på detta, så jag tänkte att ni kanske kunde ge mig lite råd :)

Jag ska främst ta kort på mina djur som består av hundar, hästar och reptiler i olika former och storlekar, allt från 4 cm till 4 m.
Men även naturfoton och på människor.

Har tittat lite på Nikon D50 och tycker att det verkar som en bra nybörjar kamera som inte kostar allt för mycket.

Priset är väldigt viktigt då jag går 3dje året på gymnasiet och har inte mycket pengar att spendera.

Så en billig kamera som ändå kan ta bra bilder, kan ni rekomendera någon?

Mvh Ida

En D70s går att få riktigt billigt nu, då får du ett lite bättre objektiv med i kitet, annars är D50 en väldigt trevlig kamera.

McRill

hästar hundr. kräver en kamera med snabb respons/ seribild tagning en eos 30d passar fint vet inte om din ekonomi tillåter d men de kostar 10000

Ja D70s kostade ju ungefär 1000 kr mer än D50, är den mycket bättre?

10000 har jag tyvär inte råd med.
Men det är ju trevligt att kunna ta bilder på hunden och hästen i rörelse också.

Nja, kameran är nog likvärdig, men 18-70 gluggen är nog lite vassare än 18-55án. Men den nya D40 kanske kan vara ett alternativ oxo. Lite mindre hus, men klarar bara afs objektiv, där motorn till autofocusen siter i objektivet.

McRill

Oj, nu tappade jag bort mig, är som sagt totalnybörjare på detta och det är där va helt borttom mitt ordförråd :p

Men jag tycker att D50 verkar riktigt bra för mig :)
Men jag ska kika vidare på dina alternativ imorgon.

Det är bra att sova på saken :) Det skall jag oxo göra nu, fråga på om du inte hänger med, det är så man lär sig. Det finns många här på fotosidan som gärna hjälper till.

McRill

Ja D70s är lite bättre och mycket mer greppvänligt, vilket (i alla fall enligt mig) väger tungt.

Jag tycker du ska kika på en Canon EOS 350D också. I alla fall för att jämföra. Dom kan du få billigt dessa dagar och med ett batterigrepp på den så är den helt okej.

Dustin har ett bra paket med d70s:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106479
Dustin är guld vad det gäller... allt :) Rekommenderas.

Men men... I slutändan är det mycket en smaksak. Du ska ta den som du tycker känns bäst i dina händer (Ut i butikerna och KLÄM! :). Dom flesta kameror idag är fullt kapabla att producera bra bilder.

/Johan

Missa inte att klämma på Pentax K100D också när du ändå är ute o känner. Be säljaren förklara fördelen med bildstabilisering inbyggd i huset och avstå bara från det om du har vettiga skäl (jorå, det kan faktiskt finnas sådana).

Det är nog läge för ett köp nu då både D50 och D70s börjar ta slut.

Visst är 18-70 som är kitoptik till D70s ett bättre objektiv men 18-55 har bättre närgräns 28cm och avbildningsskala 1:3.2 mot 18-70 som har 38cm och 1:6.2.

Har själv en D50 som jag bildmässigt är nöjd med men saknar en del funktioner, detta vistte jag när jag köpte, men prisbilden var då en annan än idag.

Glöm ej att du bör få pengar över till ett stativ och kanske en blixt också.

D70s har några extra finesser som D50 saknar, bland annat själutlösarurtag, blixten täcker 18 mm och bättre (fler) reglage.

Om man (som jag) får D70s och D50 för "samma pris" är valet inte så svårt - sparar man en tusenlapp eller två kan det vara annat.

18-55 och 18-70 är också en smaksak. Det går dock inte att (tycker jag) att helt bortse från att 70mm (motsv 105) är längre än 55 (motsv 80). Det kan vara skillnaden mellan att "klara sig så länge" eller att "behöver verkligen köpa ett tele".

Detta sagt - Nikon har precis introducerat ett nytt konsument-tele som börjar på... 55 mm :)

Ärligt talat vet jga inte skillnaden mellan 18-70 och 18-55 eller vad det ens står för :p

Och jag behöver inte någon "proffs" kamera heller då jag kommer att ta mest "hemma" bilder.
Behöver alltså inte alla extra finesser =)

Men vill ändå ha en bra kamera som är lätt för nybörjare att använda.
Tror faktsikt att det blir en D50, men jag ska åka o "klämma" lite i affärerna =)

Tack så mycket för all hjälp och tips!

Mvh Ida

En systemkamera är inte bäst i alla lägen.

Om du känner dig säker på att du inte skall ha foto som hobby utan helt enkelt "ha lite bättre bilder" tror jag att en avancerad kompaktkamera skulle passa dig bättre.

De ger oftast en minst lika hög bildkvalitet på bilderna direkt ur kameran. Bilder från en systemkamera behöver oftast en del bildbehandling för att bli riktigt bra.

Fördelarna med en systemkamera visar sig egentligen bara i knepiga fotosituationer. En "fest- och semesterfotograf" hamnar ganska sällan i sådana situationer. Däremot vill en sådan fotograf kanske kunna filma med kameran, och det kan ingen systemkamera.

Många tillverkare har avancerade kompakter för ungefär 3500-4000 kr.

IdaaLj skrev:
Men vill ändå ha en bra kamera som är lätt för nybörjare att använda.
Tror faktsikt att det blir en D50, men jag ska åka o "klämma" lite i affärerna =)
Glöm vad andra säger om super-hyper objektiv och värstingskameror. De har andra behov.

Om målet är inte att göra fotografi till din hobby, det närmaste som kommer din beskrivning är Nikons D40 - en mycket lättanvänd och smidig kamera. Sådana som du är denna kameras primär målgrupp. Alternativet kan vara D50 som kostar samma men tillhör en lite äldre generation. Å andra sidan har den lite mer extrafunktioner som iofs är mindre viktiga för en sporadisk fotograf.

Tva andra alternativ är Pentax K100D och Canon 350D som också har samma pris men egna fördelar och nackdelar.

Utan att snöa sig in i olika begrepp och skillnader mellan dessa kameror skulle jag rekommendera att gå till en butik och klämma på alla dem. Sätt dem på, ta några bilder, vrid på rattarna och tryck på knapparna. Köp sedan den som du tyckte mest om. Då blir du nöjd.

Vad gäller kompakterna då tycker jag att det är MYCKET roligare att fotografera med en systemkamera. Dessutom får du bättre bildkvalité på köpet.

Tack allihopa!

Nu är det så att jag i stortsätt bestämt mig för en D50, vet igentligen inte varför men den känns bäst! Varje gång jag funderar är det den som ploppar upp :p

Så nu ska det bara sparas lite sen så :)

Tack igen!

/Ida

Vad var det som gjorde att Pentax K100D kändes mindre bra än D50? curious...

Ärligt talat så vet jag inte :p
D50 känns bara rätt, hehe
Men som sagt är jag inte helt säker på D50 än, ska fundera lite till.

IdaaLj skrev:
Ärligt talat så vet jag inte :p
D50 känns bara rätt, hehe
Men som sagt är jag inte helt säker på D50 än, ska fundera lite till.

Det är ju faktiskt så ibland när man hittar nånting.. att man bara gillar just den prylen.. som i ditt fall en Nikon D50. Jag tror mycket man skall köpa just det man känner för, även om man inte kan precisera precis varför. Det är en ju en känsla man får för just den modellen.

Då tycker jag du gör helt rätt som satsar på en sådan och jag kan lova du kommer få jätteroligt med den.

Sen kanske vi lite längre fram kan få se lite bilder här på Fotosidan.

Lycka till med ditt fotoköp!

Gersemi skrev:
Det är ju faktiskt så ibland när man hittar nånting.. att man bara gillar just den prylen.. som i ditt fall en Nikon D50. Jag tror mycket man skall köpa just det man känner för, även om man inte kan precisera precis varför. Det är en ju en känsla man får för just den modellen.

Då tycker jag du gör helt rätt som satsar på en sådan och jag kan lova du kommer få jätteroligt med den.

Sen kanske vi lite längre fram kan få se lite bilder här på Fotosidan.

Lycka till med ditt fotoköp!

Ja jag tycker det känns så jag också!

Ja kanske jag någon gång vågar lägga upp nån bild :p

Tack tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar