Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa scanner..

Produkter
(logga in för att koppla)

tomas.se

Medlem
Går i »Köpa scanner»-tankar. Det skall vara en dia-/negscanner i prisklassen upp till tio tusen. Har snokat upp några som verkar vettiga men hur står sig dessa i jämförelse?

# Canon FS4000US [4000dpi, usb]
# Minolta Dimage Scan Elite 5400 [5400dpi, firewire]
# Nikon LS-40 Coolscan IV ED [2900dpi, usb]

Märks stor skillnad mellan usb och firewire vid scanning?
 
Canon FS4000US har även SCSI, vilkert gör överföringen mycket snabbare. Men jag tror nog att Minoltas 5400 är prisvärdast här. Även om det har funnits någon här i forumet som haft "problem" med den (mjukvara/hårdvara)
 
Jeppe skrev:
Canon FS4000US har även SCSI, vilkert gör överföringen mycket snabbare. Men jag tror nog att Minoltas 5400 är prisvärdast här. Även om det har funnits någon här i forumet som haft "problem" med den (mjukvara/hårdvara)
SCSI är knappast snabbare än FireWire. Dessutom är det uråldrigt och kommer nog att försvinna snart. Windows XP har vissa svårigheter med SCSI, Apple har lagt av med SCSI som standard. Annars har jag förstått att Canon-scannern är bra, fast med rätt sunkig programvara.
 
Nej nej Calle.. Det var inte så jag menade, men det är klart snabbare än USB.

Men eftersom Tomas kör G4 så är väl då firewire att rekommendera då :) Alltså tror jag mest på 5400-modellen från Minolta.
 
Scanningsresultat med Minolta Dimage Scan Elite 5400, då? Någon som äger denna scanner och kan visa på lite exempel?

Kalkylerade lite smått i Photoshop och kom fram till att man kunde få ut maximalt 66x44cm i 300dpi på papper. Låter vettigt.
Någon som gjort någon sådan labbprint med neg scannat med Minolta Dimage SE 5400?

Hur pass bra fungerar dessa digitala damm- och repreducenringsfunktioner som finns? ICE, som det kallas i Minoltas scanner. Hoppas man kan avaktivera denna funktion om man så önskar.
 
Jag har som många vet en Minolta 5400 och det nog mej som Jeppe tänker på när han pratar om mjukvarufel. Jag vill nog gärna ha fler uttalande om ev. problem innan man pratar ner en skanner, men visst... jag har samma problem på två olika datorer och båda med XP.
Däremot kan jag tala om att resultaten vid gynnsamma förhållanden blir otroligt bra och jag vill påstå att slutgiltiga resultatet blir åtminstone i klass med EOS 10D (vilket inte har stoppat mig att beställa en sån i alla fall) om man bortser från damm-problemet.
I denna stund har jag endast kollat resultat på datorn och har inte skickat några bilder till digital-labben än.
Jag har en känsla av att upplösningen på 5400 borgar för att det blir bra kvalité även om jag inte tror att detta är det enda som avgör resultatet.
Med gynnsamma förhållanden menar jag finkornig film och minimalt med damm på dia-filmen. Ännu har jag inte testat negativ.

Tomas: Visst kan du ge tusan i att använda ICE på Minoltan, men frågan är om du tjänar på det...? (Se min andra tråd om recensionen)

// Gabbe.
 
Ett test av Minolta Dimage Scan Elite 5400, Canon FS4000US och Nikon LS-40 Coolscan IV ED skall tydligen finnas i kommande numret av Ljud & bild. Men blaskan dyker inte upp i butik förrän den 15:e.

Någon som prenemurerar och kan ge en liten rapport?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.