Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Se här, ingen skilland alls. Lika mörk bild, enda skillnaden att bruset försvann i skuggorna med Multexponering.

Först utan Multexponering, sedan 2 bilder med Multexponering. Ingen behandling av bilderna är gjorda, bara Råskanning eller vad ni kallar det.

Tittade på din bild och undrar om den stämmer överens med det utseende du har på den ursprungliga diabilden? För mig är det ju målet med en skanning, att få en digital fil som stämmer överens med den analoga förlagan. Sedan kan det ju bli en hel del korrigeringar för att få ett resultat som ser bättre ut än originalet.

Men när jag tittar på din bild så har den ett par problem. Den är konverterad till en för snäv färgrymd, vilket gör att färgerna klipper, trots att du får med valörer i skuggorna. Sedan ser det ut som din skannerprofil inte är så vidare lyckad, framförallt när jag ser på de röda färgerna.

Stefan

Nu när jag kikar på datorn istället för mobilen ser jag att bilden är ganska komprimerad. Det är nog något som har blivit tok i inställningarna. Det bästa är nog att börja med att återställa alla inställningar i flckarna VueScan. Starta om datorn och skannern. Testa sedan att skanna en bild i 48bits sRGB jpeg och autoexponering bara för att se hur det blir. Det är inte så man skannar den slutliga bilden men det är ett sätt att få en enkel normalbild..

Ber om ursäkt för att jag kapar det här inlägget men jag har lite nybörjarfrågor:

För mig är det ju målet med en skanning, att få en digital fil som stämmer överens med den analoga förlagan. Sedan kan det ju bli en hel del korrigeringar för att få ett resultat som ser bättre ut än originalet.

Det är precis denna målsättning jag har med mina bilder, att få en digital fil som motsvarar den analoga förlagan.

Sedan ser det ut som din skannerprofil inte är så vidare lyckad, framförallt när jag ser på de röda färgerna.

Är inte säker på att jag förstår det här med profiler fullt ut. Jag använder både Vuescan (Pro) och Silverfast SE (basversionen).

I Vuescan, under fliken Färg, finns bl.a. alternativen ”Skannerns färgrymd” och ”Filmens färgrymd”. Klickar man på någon av dessa rullister visas alternativen ”ICC-profil” och ”Förvald”. Vilken profil läses in om man väljer ”Förvald”?

När jag sedan öppnar bilden i Lightroom (5:an) och i modulen Framkalla skrollar ned till ”Kamerakalibrering” ser jag att det enda alternativet som finns vid etiketten ”Profil” heter ”Inbäddade”. Är detta samma profil som skannern/Vuescan använder?

Jag gjorde en snabb sökning efter filer med ändelsen .icc på hårddisken men de jag hittade tillhörde bl.a. Adobe och Datacolor Spyder, hittade inget med koppling till min Canon-skanner eller Vuescan.

Om jag förstått saken rätt krävs en IT8-karta för att ta fram en ny profil. Måste man i så fall köpa flera olika targets för olika filmtyper?

Tittade på din bild och undrar om den stämmer överens med det utseende du har på den ursprungliga diabilden? För mig är det ju målet med en skanning, att få en digital fil som stämmer överens med den analoga förlagan. Sedan kan det ju bli en hel del korrigeringar för att få ett resultat som ser bättre ut än originalet.

Men när jag tittar på din bild så har den ett par problem. Den är konverterad till en för snäv färgrymd, vilket gör att färgerna klipper, trots att du får med valörer i skuggorna. Sedan ser det ut som din skannerprofil inte är så vidare lyckad, framförallt när jag ser på de röda färgerna.

Stefan

Har ingen särskild Skannerprofil, har inte hört talas om det tidigare. Köpte skanner 2013, pluggade in den och har kört på sedan dess.

Tiff-Bilderna här hade jag bara plockat in i ACR och direkt öppnat in i photoshop och sedan sparat dem som jpeg. nivå 9.

Är inte säker på att jag förstår det här med profiler fullt ut. Jag använder både Vuescan (Pro) och Silverfast SE (basversionen).

En skannerprofil är en beskrivning av skannerns färgåtergivning. Alla skannrar registrerar färger på lite olika sätt, på grund av olika filter och olika känsligheter hos sensorerna. Det beror också på ditt program, hur den hanterar den data som skannern har registrerat. För att ditt bildbearbetningsprogram, som Photoshop, ska förstå hur din skanner ser färger måste det finnas med en profil.

Har ingen särskild Skannerprofil, har inte hört talas om det tidigare. Köpte skanner 2013, pluggade in den och har kört på sedan dess.

Tiff-Bilderna här hade jag bara plockat in i ACR och direkt öppnat in i photoshop och sedan sparat dem som jpeg. nivå 9.

Jo, du har alltid en skannerprofil. Det finns med i programmet. Sedan kan den skannerprofilen vara en bra beskrivning av hur din skanner fungerar eller en riktigt dålig.

Man behöver bara titta runt på olika forum för att se att många blir frustrerade av filmskanning.

Just VueScan är till för den som verkligen vill pilla och ta kontroll över hela ledet av skanningen. Däremot är det inte så bra om man vill ha en användbar bild direkt utan pill och bök.

I de fallen brukar faktiskt skannertillverkarnas egna program vara bättre. De är ju skapade för att ge en användbar bild med några klick och en del autofunktioner.

Så om man vill tuta och köra snarare än pilla och böka skulle jag alltså föreslå Plustek Quick Scan.

Alternativet är att avsätta några timmar till att sätta sig in i inställningarna i VueScan.

Skannade in två rullar tri-x på min Pakon igår. Jädrar va fort det går, typ en halvtimme! Och då hade jag ändå klippt upp filmen i 6-rutors-strips, det går ju ännu fortare om man kör in hela rullen. Resultatet är helt ok, vissa bilder blir perfekta. De bilder som är nåt att ha skannar jag sen in med coolscan.

Ja, blåa så där. Ålder? Från början var de ju naturligtvis inte så

Tidigare fanns det ett intressant tilläggsprogram som inte tittade på de faktiska färgerna, utan på de pigment som fanns i bilden. På så sätt kunde färgbilder som blekts återskapas riktigt bra. Tyvärr köptes det företaget av Kodak och lades sedan ner.

Jag skulle försöka lösa problemet som jag tidigare beskrev, med hjälp av att sätta ut svart- och vitpunkt och sedan justera detta med kurvor. Sedan kan jag ibland ta till en kanalblandning. Men då är vi inne på saker som gör att färgerna ser vettiga ut, inte korrekta. Jag får gissa mig fram till hur bilden ursprungligen såg ut.

Jag får göra det bästa jag kan och acceptera att vissa kanske inte går att rädda fullt ut.

Edit: Jäklar vad Vuescan är kompetent. Under filter finns en kryssruta förbättra urblekt bild. Vips försvann det blåa. Ska testa skanna om lite bilder och se. Hade missat den rutan.

Bilagor

• Blå diabild.jpg
    Blå diabild.jpg
    112.3 KB · Visningar: 93
  • Blå diabild2.jpg
    Blå diabild2.jpg
    108.4 KB · Visningar: 115
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar