ANNONS
Annons

Köpa "rätt" dator och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

webb

Aktiv medlem
Hej alla,

Ska nu återuppta min fotointresse med att beställa en ny stationär dator och en skärm.

Kraven är att PhotoShop och LightRoom kan kunna köras utan problem (plus alla vanliga program som Windows, Office mm).

Tittar nu på följande förslag som jag läst mig till eller hört mig för om:

Dator: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4046546

Skärm: https://www.computersalg.se/i/49139...medium=prisjaktSeLINK&utm_campaign=prisjaktSe

Detta är vad min budget klarar av och nu hoppas jag att ni som förstår er på detta vill ge mig era synpunkter.

/sten
 
Skall du även ha den för gaming? Ser nästan så ut.

Jag hade annars skruvat ner specen på grafikkortet och satsat på en lite vettigare skärm som kan hårdvarukalibreras. Varken LR eller PS kräver några monster GPU. Dock vill dom gärna ha processor och minne. Så om inte för skärmen så hade jag då lagt pengarna på CPU och minne.

Sedan så är det en smaksak med sådana där fjortisburkar som lyser upp som en julgran är något jag hade stört mig på rejält när jag jobbar med bilder. Men det kanske går att stänga av.
 
Skall du även ha den för gaming? Ser nästan så ut.

Jag hade annars skruvat ner specen på grafikkortet och satsat på en lite vettigare skärm som kan hårdvarukalibreras. Varken LR eller PS kräver några monster GPU. Dock vill dom gärna ha processor och minne. Så om inte för skärmen så hade jag då lagt pengarna på CPU och minne.

Sedan så är det en smaksak med sådana där fjortisburkar som lyser upp som en julgran är något jag hade stört mig på rejält när jag jobbar med bilder. Men det kanske går att stänga av.

Tack för svar

Nej, jag håller med dig om att de där ljuset nog skulle göra en galen. Sökningen jag gjorde var ett försök att få pris på en "färdig" dator.

Jag ska jobba med bilder och inte spela spel.

Vilken skärm skulle du säga är "good enough" om jag skulle titta på någon annan?

/sten
 
För dator så hade jag tittat på Komplett eller Inet.
Välj en dator som har rätt processor för dig. Sedan kan du konfigurera den med att byta olika delar.
 
Varför lägga en massa pengar på en speldator när du inte ska spela?
Byt ut grafikkortet mot en Intel Core I 5 och mera ram minne istället.

Det där var ett dåligt förslag av Inet, prata med Komplett i stället och tala om vilka krav du har samt att du inte är intresserad av spel.
 
Varför lägga en massa pengar på en speldator när du inte ska spela?
Byt ut grafikkortet mot en Intel Core I 5 och mera ram minne istället.

Det där var ett dåligt förslag av Inet, prata med Komplett i stället och tala om vilka krav du har samt att du inte är intresserad av spel.

Tack för svar,

Problemet är ju att jag inget kan om hårdvara. Det är lixom därför jag ber om hjälp :)

/sten
 
Jag hade definitivt gått för en snabbare disk, dom snabbare är ca 6x snabbare och det märks när man jobbar med rawfiler. Sedan behövs nog en större också. 500gb är ju inte 10st korttömningar ens länge.
 
Jag hade definitivt gått för en snabbare disk, dom snabbare är ca 6x snabbare och det märks när man jobbar med rawfiler. Sedan behövs nog en större också. 500gb är ju inte 10st korttömningar ens länge.

Man har inte bilderna på SSD'n, så 500gb räcker ett tag...
 
Satte ihop den här lite snabbt. Tyvärr - som alltid - så är det lätt att blåsa budgeten men här tror jag du har något bra för priset

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13411791

Jag hade ökat RAM till 32 (från 16) och tagit en bra i5. PS/LR är dåliga på att utnyttja kärnor och annat som man betalar dyrt för i i7, bättre då att ha en snabb och prisvärd i5. 32 GB RAM kan vara lite i överkant, men upp till 24 är absolut användbart.

Mina kriterier för en bra LR/PS dator (undataget snurrdiskar för lagring)
1. 500 GB SSD M.2
2. 24 GB RAM (upp till 32)
3. Så snabb processor som möjligt
4. Det mest prisvärda grafikkortet som går att hitta
5. Kalibrerad skärm
 
Jag hade definitivt gått för en snabbare disk, dom snabbare är ca 6x snabbare och det märks när man jobbar med rawfiler. Sedan behövs nog en större också. 500gb är ju inte 10st korttömningar ens länge.

Tanken var att ha det som systemdisk. Sedan kan man jobba med flera diskar när behov uppstår. Själv har jag bara 250 GB systemdisk.
 
Hej alla,

Ska nu återuppta min fotointresse med att beställa en ny stationär dator och en skärm.

Kraven är att PhotoShop och LightRoom kan kunna köras utan problem (plus alla vanliga program som Windows, Office mm).

Tittar nu på följande förslag som jag läst mig till eller hört mig för om:

Dator: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4046546

Skärm: https://www.computersalg.se/i/49139...medium=prisjaktSeLINK&utm_campaign=prisjaktSe

Detta är vad min budget klarar av och nu hoppas jag att ni som förstår er på detta vill ge mig era synpunkter.

/sten

Slå till på speldatorn. Precis som det bildbehandlingsprogram - Dark Table - som jag använder så använder Photo Shop grafikkorten till stor del. https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-cc-gpu-card-faq.html Dessutom går utvecklingen av bildbehandlingsprogram mot att grafikprocessorn övertar allt mer arbete från den vanliga processorn. Därför är det inte fel med ett grafikkort gjort för spel eftersom de har rejät med kraft.
Det är vid själva bildbehandlandet på skärmen som grafikkortet kommer till pass. Sedan när bilden ska "tillverkas" så är en snabb processor bra att ha. Så jag tycker den dator du valt är ett sunt val. Dessutom är den ju trevlig att se på.

Den skärm du valt uppfyller väl kraven på att behandla bilder för användande på webben och för fotoutskrift.
 
Jag tycker datorn ser bra ut för pengarna. Det är inget värstinggrafikkort. Kortet går att hitta för ca 3800 kr. Processorn med 6 kärnor (som jag tolkar det), kommer funka utmärkt. Itsale.se ser också ut att ha fina kundbetyg. 16 GB ram räcker långt. Du måste kanske lägga till ett WI-FI-kort? Jag tycker det är köpläge för de pengarna.
 
Ett dedikerat grafikkort behövs inte för bildredigering, kanske för video arbete, jag använder en Macbook laptop själv utan minsta problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.