Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Pentax *ist DS? Hjälp om objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inga dumma frågor...

Filtren är gängade, precis som objektivet. Man bara gängar i filter efter varandra, så många som man vill. :) Ett polarisationsfilter på den där solsemestern, kanske? Objektivlocket passar lika bra på det yttersta filtret som på objektivet.

Sensorn håller du fri från damm så länge du inte tar av objektivet. Då blir det öppet rätt in i kamerahuset. Å andra sidan är det ju just objektivbytena som är vitsen med en systemkamera. En kompis sätter helt enkelt dammsugaren till kamerahuset för att få det rent, men han verkar rätt modig...

Sensorstorlek Pentax *ist DS: 23.5mm x 15.7mm = 368.95 mm2
Sensorstorlek Olympus E-300: 17.3 x 13.0 mm = 224.9 mm2
Jämför
Sensorstorlek Pentax Optio S: ungefär 6x5 = 30 mm2
 
snysop skrev:
För mig är storleken viktig, den ska vara tillräckligt smidig för att kunna ta med sig "överallt". Men samtidigt får inte priset bli för saftigt. 300D har jag tafsat lite på, men den känns lite plastig och stor, så när jag upptäckte att *ist DS fanns så väcktes hoppet. Får se till att hitta en affär som har den så man får känna på den.

Men Karin, du får tänka på hur du uttrycker dig här *LER*
Åtminstone jag kan få asociationer på ditt inlägg.
Jo, det har väl alltid rått delade meningar om hur viktig storleken verkligen är, mm, mm, mm.

Hoppas nu ni kan ta detta med lite humor. ;) för jag tyckte den var rätt kul.
 
snysop skrev:
Hej,

OBS, jag är helt ny på detta så jag är inte riktigt med i alla siffor etc ännu.

/Karin :)


Jag rekommenderar en rejäl lärobok om fotografering. På den "gamla goda" tiden, innan det fanns någon automatik alls, var man tvungen att lära sig en hel del teknik. Därför skrevs det massor av bra läroböcker på 60- och 70-talen. Skaffa någon av dem! Det kan också vara värt mödan att låna en gammal _manuell_ systemkamera och ta ett par rullar film bara för att förstå teknikgrunderna.
 
Gatufoten skrev:

Jag moraliserar inte alls. Men blir chockad av att nybörjare ens tänker tanken att köpa så dyra prylar? Med allting som behövs så blir det enormt mycket pengar.

Jag vet, det är skrämmande. Men som jag har förstått det så behöver jag en "sådan här" (eller t.ex A2) för att få de funktioner jag vill + kunna ta de bilder jag vill.

Jag vill kunna ställa fokusen manuellt, jag vill leka med skärpedjup, jag vill inte behöva gå in alltför mkt i menyerna för att ställa in saker och ting, jag vill ha alla möjligheterna jag får med kameror i dessa klasser. Men givetvis är jag inte helt blind, det får inte kosta hur mkt som helst. Det är därför jag ser över möjligheten att köpa endast hus och ett begagnat objektiv. Men då prisskillnaden är liten så behöver jag inte tänka på detta utan istället bestämma mig för om 3000:- utöver A2'ans pris är värt det. Jag har inte bestämt mig än. Och det är inte säkert att jag köper den "imorgon". Allt beror på hur jag känner när jag väl har den i handen. Om magen säger nej, så lyssnar jag på den. Impulsköp är inget man mår bra av och genom att lyssna till sin intuition så slipper man oftast det.

Anledningen till att jag ställer så många frågor är för att jag vill se om det överhuvudtaget går att genomföra för max 10000:-. Och som det verkar nu så ser det ljust ut. Men som sagt, har inte bestämt mig än. :)
 
Powershooter skrev:


Men Karin, du får tänka på hur du uttrycker dig här *LER*
Åtminstone jag kan få asociationer på ditt inlägg.
Jo, det har väl alltid rått delade meningar om hur viktig storleken verkligen är, mm, mm, mm.

Hoppas nu ni kan ta detta med lite humor. ;) för jag tyckte den var rätt kul.

*Hehehe*... börjar nog bli trött tror jag. :D
 
Re: Re: Köpa Pentax *ist DS? Hjälp om objektiv.

BengtJohnsson skrev:
Det kan också vara värt mödan att låna en gammal _manuell_ systemkamera och ta ett par rullar film bara för att förstå teknikgrunderna.

Har en Nikon F-501 liggandes hemma, men den bara krånglar (tror jag). Får kanske ta mig en titt på den och se om jag kan få igång den. Vet inte om det är inställningarna eller jag, men AF verkar inte vara frisk. Skall lyda ditt råd och köpa ny film imorrn. Filmen vi har hemma har gått ut... och då menar jag inte ur dörren... ;)

Gonatt alla! Tack för era svar! :)
 
Re: Re: Köpa Pentax *ist DS? Hjälp om objektiv.

BengtJohnsson skrev:
Jag rekommenderar en rejäl lärobok om fotografering. På den "gamla goda" tiden, innan det fanns någon automatik alls, var man tvungen att lära sig en hel del teknik. Därför skrevs det massor av bra läroböcker på 60- och 70-talen. Skaffa någon av dem! Det kan också vara värt mödan att låna en gammal _manuell_ systemkamera och ta ett par rullar film bara för att förstå teknikgrunderna.

Precis. Eller helt enkelt köpa en begagnad och verkligen köra in sig och se om det fungerar. Tar men inte många bilder om året finns ingen motivation heller för digitalt. Sen har man ett helt annat beslutsunderlag.som man kan ta själv, utan att fråga andra.

PS/ Powershooter. Jo, man kan beskriva Ist med att den växer i handen. Ser rätt liten ut men då dess grepp går runt huset så växer den när man tar om den. Då talar jag om kameror alltså. ;--)
 
snysop skrev:
Jag vet, det är skrämmande. Men som jag har förstått det så behöver jag en "sådan här" (eller t.ex A2) för att få de funktioner jag vill + kunna ta de bilder jag vill.

Jag vill kunna ställa fokusen manuellt, jag vill leka med skärpedjup, jag vill inte behöva gå in alltför mkt i menyerna för att ställa in saker och ting, jag vill ha alla möjligheterna jag får med kameror i dessa klasser. Men givetvis är jag inte helt blind, det får inte kosta hur mkt som helst. Det är därför jag ser över möjligheten att köpa endast hus och ett begagnat objektiv. Men då prisskillnaden är liten så behöver jag inte tänka på detta utan istället bestämma mig för om 3000:- utöver A2'ans pris är värt det. Jag har inte bestämt mig än. Och det är inte säkert att jag köper den "imorgon". Allt beror på hur jag känner när jag väl har den i handen. Om magen säger nej, så lyssnar jag på den. Impulsköp är inget man mår bra av och genom att lyssna till sin intuition så slipper man oftast det.

Anledningen till att jag ställer så många frågor är för att jag vill se om det överhuvudtaget går att genomföra för max 10000:-. Och som det verkar nu så ser det ljust ut. Men som sagt, har inte bestämt mig än. :)

Närå, du behöver inte alls försvara dig och ursäkta om jag lät anklagande mot just dig, Var mest en reaktion mot alla som till och med skuldsätter sig för en kamera om de redan har en .Som sagt alla får göra som de vill men av erfarenhet är jag skeptisk till alla råd till nybörjare att köpa så dyra saker, de kräver sin användare också.
 
snabbhet

jag har testat snabbheten och från tillslag till tagen bild ca 2,5 s, inomhus utan blixt. tyckte det var ganska snabbt
 
SKÄRPEDJUPSKONTROLL

eatfrog skrev:
Ja, det går.

Skärpesdjupet blir kortare med ljusstarkare objektiv, t ex är kitgluggen en 18-55/3.5-5.6

Det betyder att när den är i 18mm's läget så är ljusstyrkan 3.5 och i 55mm's läget 5.6.

Har du på största öppningen så får du kort skärpesdjup.

Om du t ex har på 55mm, och största öppningen som är f/5.6 och fokuserar på nånting som är en meter bort, då blir ditt skärpesdjup 8,8cm. Resten blir oskarpt. Vid två meter blir det 36,7cm.
Det finns många trådar på fotosidan som behandlar dethär ämnet, så det finns mkt att läsa.

/Henri
en bra grej med DS:en är att du kan se skärpedjupet genom att föra on/off-knappen längst till höger samtidigt som du tittar i sökaren
 
Rolf,

Låter väldigt bra! Om den känns bra att hålla oh jobba med så får det nog bli en sådan... men först ska jag leka med den gamla vanliga systemaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.