ANNONS
Annons

Köpa optik i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Höglund

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra om någon av er känner till någon bra amerikansk site som tillhandahåller optik?

Skulle även vilja få höra era erfarenheter om köp av kameraprodukter i andra länder, främst USA.

/Thomas
 
Prova att använd sökfunktionen så ska du se att du hittar svaren till dina frågor. Länkarkivet är ett annat hett tips.

/a
 
B&H har bra priser på många Canon objektiv, även om man räknar in moms och frakt. Garantin är tydligen giltig även i sverige om man väljer "USA" varianten och inte "Import".
Däremot är EF 17-40/4L billigare i Tyskland just nu, hos t ex NY Camera.
 
Tack för svaren!

Jag trodde inte att prisskillnaden skulle vara så här stor. Jämför för ett Canon EF 24/70 2.8L USM

Scandinavian Photo: 19.295:-
CyberPhoto: 16.243:-
BH Photo: 9.870:-

BH:s pris är iofs utan tull, frakt och ev moms. Men i alla fall...

/Thomas
 
Jag har hört flera olika tull-satser för kamerautrustning. Någon som vet exakt?

Skall direkt tala om att jag aldrig sluppit undan moms och tull. Har faktiskt fått betala det två gånger för en och samma pryl, som jag skickat i retur och fått ny utav. De måste ju ta upp varuvärde för försäkringen av paketet. Men efter mycket strul så ordnade sig det.

Jag gjorde en beställning på ungefär 10.000kr från BHPhoto. På det betalade jag en 3.5% (Vet ej exakt beroende på hur de egentligen gjort med tull på fraktavgift osv, men däromkring blev det iaf). Därefter blev det ju självklart moms på 25%. New York-momsen på 8% betalar endast de som bor i USA, som jag förstått det. Jag räknade ut att det blev ungefär 10% billigare än om jag beställt från Sverige. Frakten är ju faktiskt på över 50 dollar (förmodligen mer om paketet blir riktigt tungt - för mig handlade det om två lättare objektiv och en blixt). Väntetiden blev drygt en vecka (ca 8-9 dagar).

Är man beredd att ta risken med lite extra strul vad gäller returer, lite längre väntetider, inga svenska manualer så är ju 10% en hel del när det handlar om större summor.

Med vänliga hälsningar.

Sedan har jag faktiskt hört att Canon, till skillnad mot tex Nikon, faktiskt ger världsgaranti även på gray-market-prylarna bara man kan visa upp inköpskvitto eller garantibevis. Detta har jag dock inte verifierat med Canon själva, utan har hört det från en svensk fotofirma.
 
Har precis beställt lite grejor ifrån Adorama. Mycket bra service och de bästa priserna av alla stora fotoafärer i New York.

Har visserligen beställt inom USA men jag kan ändå säger att man inte betalar state tax när man beställer via postorder. Oavsett var packetet blir skickad till. För att kringå tullen kan man be de att deklarera packetet som retursändning av reparerad fotoutrustning.
Vill man vara helt säker på allt så är du ju nästan värt att åcka över själv och köper på plats. Frakten som man sparar torde ju vara ungefär samma som state tax. (Om man inte köper igäll sig vilket ät lätt hänt...) New York är ju en fantastisk stad och lätt värd att resa till även om man nu inte skulle handla nått. I alla fall skulle jag skicka hem förpackningar och garantikartår med påsten för att sedan kunna påstå att man redan tagit med sig utrustningen. Det är i och för sig ändå ingen som kollar upp det men man vet ju aldrig.

Lycka till
/David
 
Thomas Höglund skrev:
Jämför för ett Canon EF 24/70 2.8L USM

Scandinavian Photo: 19.295:-
CyberPhoto: 16.243:-
BH Photo: 9.870:-

/Thomas

Hej igen!

Nu har jag kollat upp vad priset skulle bli vid en import. Det som tillkommer är 5.6% för tull och 25% i svensk moms samt frakt. Tydligen betalar man ingen amerikansk "moms" eller skatt eftersom varan köps av en utlänning från ett annat land (i.e svensk i sverige)

Priset från BH Photo blir således:
Objektivet: 9.870:-
Frakt: 490 + 9.870 = 10360:-
Tull: 5.6% (580) + 10360 = 10940:-
Moms: 25% (2735) + 10940 = 13675:-

Med andra ord har man sparat in ca 2570:- i jämförelse med CyberPhoto och 5620:- i jämförelse med Scandinavian Photo!

Att flyga t/r New York kostar 3550:-. Alltså är det läge att kombinera en resa tillsammans med ett inköp :)

/Thomas
 
Köper man gluggen på plats kostar den 9870x1.08=10660:- dvs. 5583:- billigare än Cyberphoto. Det räcker och blir över för en biljett bara det. Ett par prylar till och man 'tjänar' en hel förmögenhet...:)
 
Detta finns diskuterat många gånger tidigare men man kan sammanfatta det med att B & H och Adorama är bäst och pålitligast. Det som David säger om state tax i USA stämmer dock inte alls. Om man beställer saker via postorder så betalar man alltid state tax om det finns en affär i samma stat. Dvs om man beställer via postorder hos B & H och skickar det inom NY state så betalar man alltid state tax. Detta är för att B&H har en affär inom denna stat. Till alla andra stater slipper du skatt.

Jag har själv använt tricket med att skicka till en annan stat än NY när jag köpt grejor från B&H. Gäller det större belopp är det definitivt värt det. Ska själv till NYC om två veckor och då blir självklart ett besök hos B&H!

Lycka till

H
 
Håkan S.: Helt rätt. Kanske jag uttryckte med lite slarvigt där. State tax betalar man när man skickar efter varorna till en adress inom samma state, däremot slippar man betalar den när man bor utanför staten, alltså utanför NY.
/David
 
B&H är mycket pålitliga handlare som aldrig lurar någon. Det finns åtskilliga i USA som sysslar med så kallad bait and switch, lockar med väldigt låga priser och sedan praktiskt taget tvingar en att köpa till en massa tillbehör.

Kolla upp dessa handlare på www.resellerratings.com för att se vad andra som handlat av dem tyckt. Det brukar vara ett bra sätt att undvika de värsta lurendrejarna.

Men som sagt, B&H är väldigt seriösa och ett rent nöje att handla av, speciellt på deras butik i NY.
 
Tyskland är definitivt ett bra alternativ ibland. Har själv handlat från www.technikdirekt.de en gång och det funkade mycket bra och smidigt. De har en fraktkostnad på endast 20 euro till Sverige.

Även om de inte är lika billiga som många USA-butiker så slipper man ju tull och för det mesta svensk moms (technikdirekt.de tog vanlig tysk moms för mig iaf). Och dessutom blir fraktkostnaderna lägre om man slipper strul med tullmyndigheter.

Jag skulle vilja se en diskussionstråd med namnet "Import av fotoutrustning". Kanske skulle kunna ligga direkt under "Utrustning och teknik". Det är rätt så komplicerat ämne som diskuteras på många håll här.

Man skulle kunna diskutera generella tips&råd på bra och billiga butiker, hur man minimerar frakt- och tullkostnader mm. Garantier och service blir också lite mer krångligt när man importerar.

Hälsningar, Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.