Jag har hört flera olika tull-satser för kamerautrustning. Någon som vet exakt?
Skall direkt tala om att jag aldrig sluppit undan moms och tull. Har faktiskt fått betala det två gånger för en och samma pryl, som jag skickat i retur och fått ny utav. De måste ju ta upp varuvärde för försäkringen av paketet. Men efter mycket strul så ordnade sig det.
Jag gjorde en beställning på ungefär 10.000kr från BHPhoto. På det betalade jag en 3.5% (Vet ej exakt beroende på hur de egentligen gjort med tull på fraktavgift osv, men däromkring blev det iaf). Därefter blev det ju självklart moms på 25%. New York-momsen på 8% betalar endast de som bor i USA, som jag förstått det. Jag räknade ut att det blev ungefär 10% billigare än om jag beställt från Sverige. Frakten är ju faktiskt på över 50 dollar (förmodligen mer om paketet blir riktigt tungt - för mig handlade det om två lättare objektiv och en blixt). Väntetiden blev drygt en vecka (ca 8-9 dagar).
Är man beredd att ta risken med lite extra strul vad gäller returer, lite längre väntetider, inga svenska manualer så är ju 10% en hel del när det handlar om större summor.
Med vänliga hälsningar.
Sedan har jag faktiskt hört att Canon, till skillnad mot tex Nikon, faktiskt ger världsgaranti även på gray-market-prylarna bara man kan visa upp inköpskvitto eller garantibevis. Detta har jag dock inte verifierat med Canon själva, utan har hört det från en svensk fotofirma.