Annons

Köpa objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

JonatanA1

Avslutat medlemskap
Hejsan! Amatörfotograf här i upplärningsfaser.

Ute efter ett objektiv som fungerar mest för objektiv dags/kväll tid som kanske fungerar till lite annat också?
zoom är inget jag är ute efter direkt.

Vad skulle ni föredra?

Har en Nikon D5500 och har ett standardobjektiv som jag fick till.

Hejsan! Amatörfotograf här i upplärningsfaser.

Ute efter ett objektiv som fungerar mest för objektiv dags/kväll tid som kanske fungerar till lite annat också?
zoom är inget jag är ute efter direkt.

Vad skulle ni föredra?

Har en Nikon D5500 och har ett standardobjektiv som jag fick till.

Vad ska du fota och vilken budget har du?
Kvällstid kan en större bländare (mer ljus) och kortare brännvidd (pga 1/brännviddsregeln för skakningsoskärpa) vara att föredra (alt. bildstabilisering).

Exempelvis 85 mm f/1.8G är bra och kostar ca 3000 kr beg.

Det första du måste tala om är vilka brännvidder som är intressanta.
Antingen genom att ange intressant brännvidd eller, som Rickard föreslog, ange vad du skall fotografera.
Annars är det helt omöjligt.

Det vanligaste man väljer efter kitobjektivet är 35/1,8 DX. Nikon har många andra fina 1,8 som man kan få skapligt billigt begagnat, 28/1,8, 50/1,8, 85/1,8, du kan ju basera dit val efter hur du använder din zoom, vilken brännvidd brukar du använda?

Tack för all hjälp!

Brännvidden jag är ute efter är 50 och upp till 85 vad jag är intresserad av.
Ska mestadels fota människor utomhus.

Tack för all hjälp!

Brännvidden jag är ute efter är 50 och upp till 85 vad jag är intresserad av.
Ska mestadels fota människor utomhus.

Som lonian skriver är AF-S 50/1.8G och AF-S 85/1.8G bra objektiv och är relativt billiga. Köper man dem nya har Nikon cashback på dem för närvarande men man kommer ännu billigare undan om man köper begagnat.

Vill man ha riktigt kort skärpedjup så finns ju även 50/1.4 resp. 85/1.4 men frågar du mig får man ganska lite mer för ganska mycket mer pengar.

Båda ovanstående brännvidder funkar ju bra för tex porträtt men för mer allroundbruk så är 35mm bättre på DX, IMO. Så det beror ju lite på vad du menar med "fota människor".
En AF-S DX 35/1.8G är ju billig. Särskilt så om man köper begagnat så man kan ju nästan slänga med en sån bara "på kul". :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar