Annons

Köpa objektiv på B&HPhoto via nätet !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Köper man någon kamera el objektiv bör man räkna med att få betala tullavgift + postens expedetionsavgft. Är beloppet stort kan det vara en vinst, kanske, men rör det sig om mindre belopp, är frågan om det lönar sig. Moms + tull+postens avgift gör att det rör sig om närmare 40% påslag. Likaså verkar det nästintill omöjligt att komma undan detta, sedan posten tagit över det hela
 
Nu har ju dollarn gått upp så mkt så det är väl knappast någon idé att handla från USA längre, märks ju om inte annat på alla traderahandlares utrop som försvunnit.
 
Nu har ju dollarn gått upp så mkt så det är väl knappast någon idé att handla från USA längre, märks ju om inte annat på alla traderahandlares utrop som försvunnit.
De som sitter i usa och säljer till sverige drabbas inte av att dollarn går upp..
Elektronikshop har blivit avstängd, så jag tror inte att det spelar ngn större roll, titta på extraprylar som också sitter i usa så ser man att han har massor av auktioner ute!
Mvh
Mats
 
Köper man någon kamera el objektiv bör man räkna med att få betala tullavgift + postens expedetionsavgft. Är beloppet stort kan det vara en vinst, kanske, men rör det sig om mindre belopp, är frågan om det lönar sig. Moms + tull+postens avgift gör att det rör sig om närmare 40% påslag. Likaså verkar det nästintill omöjligt att komma undan detta, sedan posten tagit över det hela

Det är ju inte så att paketen fråm B&H automatiskt skickas med Posten. Det normala och billigaste är nästan alltid UPS. Du väljer om du vill ha UPS, FedEx eller Posten. Har skickat efter grejor mer än tio gånger från B&H och aldrig använt Posten. Och andra sidan så är deras avgift ofta runt hundralappen så det är inte så mycket. Moms ,Tull och avgift ligger också normalt närmare 30% än de 40% du skrev.
 
Det är ju inte så att paketen fråm B&H automatiskt skickas med Posten. Det normala och billigaste är nästan alltid UPS. Du väljer om du vill ha UPS, FedEx eller Posten. Har skickat efter grejor mer än tio gånger från B&H och aldrig använt Posten. Och andra sidan så är deras avgift ofta runt hundralappen så det är inte så mycket. Moms ,Tull och avgift ligger också normalt närmare 30% än de 40% du skrev.

Billigaste fraktsättet är utan tvekan USPS (amerikanska posten) express mail (EMS) kostade 56$ för ett 30x30x25 paket som vägde ca 3kg
Samma med fedex eller ups kostar ca 175$
Mvh
Mats
 
Billigaste fraktsättet är utan tvekan USPS (amerikanska posten) express mail (EMS) kostade 56$ för ett 30x30x25 paket som vägde ca 3kg
Samma med fedex eller ups kostar ca 175$
Mvh
Mats

Det är mycket billigare med UPS än du skrev. Gå in på B&H website och klicka på varorna och se vad frakten till Sverige kostar.
För ett par månader sen skickade jag efter ett Gitzo stativ, en Pelican väska, en Arca-Swiss kulled, plus en massa smågrejor. Det blev två mycket stora paket av de grejorna. Ett med väskan och ett med stativet och de andra grejorna. Frakten för bägge paketen var 111,95 dollar.
 
Här är ett exempel från B&H sidan om man skickar efter ett Gitzo GT 5541 stativ. Ett av gitzos största stativ.

Shipping Cost To SWEDEN
Shipping Method Shipping Cost
UPS Worldwide Saver

3-5 Business Days Delivery $69.65


FedEx Priority

3-5 Business Day Delivery $160.40


International Express Mail

5-7 Days Delivery $114.25


International Priority Mail

10-14 Days Delivery $102.25
 
Lars.
Du har lika bra minne som jag.
Tidigare (= fram till att Sverige gick med i EU 1995) så fanns vad som populärt kallades "resandetullfriheten" dvs att man fritt kunde ta in varor som man "ägt och brukat under resan" utan att behöva betala tull och moms för dom vid återvändadet till Sverige.
Denna regel följdes ibland bokstavligen. Ibland kunde man på flygplatser se kvinnor komma klädda i päls vid återkomsten från sommarsemestern i Rhodos. De ville visa för tullpersonalen att de verkligen hade behov att denna utlandsköpta päls så de föredrog att stå och svettas på Arlanda en svensk högsommardag.
Tyvärr försvann denna resandetullfrihet 1995.


:) Ja, du har antagligen helt rätt!

Och sedan kan jag nog konstatera att jag redan som 40-åring lever helt i minnet av det förgångna då allt var bättre än nu... Var skall det sluta, man är bara för tragisk...

Men vad sjutton, nej så kan det inte vara, jag röstade ju nej, då kan ju inte dessa regler gälla mig... Å inte ville jag ha någon bro heller...
 
Begagnat då!?

Jag beställde lite gott och blandat från B&H för några månader sedan - mest begagnade grejer till löjligt bra priser. Men sedan la tullen på nästan 100% i massa olika avgifter!! Lite förvånad, blev jag.

Hade hört löst någonstans att det inte var skatt och tull på begagnade grejer, och valde optimistiskt att tro på det. Men det ville inte UPS höra talas om. Någon som vet något mer om skatt och tull på begagnat?

Undrar
/Annelie
 
Här är ett exempel från B&H sidan om man skickar efter ett Gitzo GT 5541 stativ. Ett av gitzos största stativ.

Shipping Cost To SWEDEN
Shipping Method Shipping Cost
UPS Worldwide Saver

3-5 Business Days Delivery $69.65


FedEx Priority

3-5 Business Day Delivery $160.40


International Express Mail

5-7 Days Delivery $114.25


International Priority Mail

10-14 Days Delivery $102.25

verkar vara så att fedex är svindyra!!
Mvh
Mats
 
Jag beställde lite gott och blandat från B&H för några månader sedan - mest begagnade grejer till löjligt bra priser. Men sedan la tullen på nästan 100% i massa olika avgifter!!
Såvitt jag vet är det samma skatt och tull på begagnat som på nytt. Dvs 25 procent i moms och 0-7 procent i tull. Det borde alltså inte alls bli 100 procent utan högst omkring 34 procent.
 
som jag sagt tidigare beror det till stor del på vilket belopp man handlat för. jag köpte ett gammalt objektiv på eBay för 105$ frakten blev runt 41$. jag fick betala när det kom hit 339 kr i div tullavgifter plus 100 kr till posten för expeditionsavgft.totalt blev det 449 kr, som sedan visade sig vara någon juvellställ till någon annan. jag väntar nu på att objeektivet ska komma, och får då antagligen betala ytterligare 449 kr i div avgifter. säljaren i US villha tillbaka det hon skickat fel, och har frågat mig om telnr till tullverket, men enligt henne kan ingen svara på engelska där, för hon vill att de ska återbetala summan till mig,
 
som jag sagt tidigare beror det till stor del på vilket belopp man handlat för. jag köpte ett gammalt objektiv på eBay för 105$ frakten blev runt 41$. jag fick betala när det kom hit 339 kr i div tullavgifter plus 100 kr till posten för expeditionsavgft.totalt blev det 449 kr, som sedan visade sig vara någon juvellställ till någon annan. jag väntar nu på att objeektivet ska komma, och får då antagligen betala ytterligare 449 kr i div avgifter. säljaren i US villha tillbaka det hon skickat fel, och har frågat mig om telnr till tullverket, men enligt henne kan ingen svara på engelska där, för hon vill att de ska återbetala summan till mig,
Hej!
lugn nu...
tullen lägger på 25% moms först sedan lägger de på 3,8% tullavgift
att de skulle bli 100% dyrare är ju inte sant det kan man ju räkna ut utan att ha gått i skolan.
Men om du köpt billiga saker och de väger och är skrymmande så gör frakten att det blir en högre summa.
mvh
mats
 
Jag beställde lite gott och blandat från B&H för några månader sedan - mest begagnade grejer till löjligt bra priser. Men sedan la tullen på nästan 100% i massa olika avgifter!! Lite förvånad, blev jag.

Hade hört löst någonstans att det inte var skatt och tull på begagnade grejer, och valde optimistiskt att tro på det. Men det ville inte UPS höra talas om. Någon som vet något mer om skatt och tull på begagnat?

Undrar
/Annelie

Dyr frakt och höga fasta avgifter hos posten osv gör att du kan komma upp i stora påslag procentuellt sett. Tull och moms beräknas på varuvärdet inklusive frakt (och dessutom är det moms på tullbeloppet).

Vad gäller skatter på begagnad utrustning är det samma regler som för ny. Ingen skillnad där.

som jag sagt tidigare beror det till stor del på vilket belopp man handlat för. jag köpte ett gammalt objektiv på eBay för 105$ frakten blev runt 41$. jag fick betala när det kom hit 339 kr i div tullavgifter plus 100 kr till posten för expeditionsavgft.totalt blev det 449 kr, [...]
$146 är ju ungefär 1000kr (grovt räknat), tull 50kr och moms 270kr (grovt räknat), alltså stämmer det ganska bra med 339kr. Att Posten sedan har en fast avgift och inte procentuell slår naturligtvis hårdare på billiga varor men det får du väl klaga till Posten om.
 
...och tjänade ca 3000kr mot sverigepriset... ...men man kan ha en hel del kul för 3 lax...

Kan man tjäna pengar på att köpa grejer?? Fan vad coolt... Jag trodde bara man kunde spara pengar genom att köpa på ett billigare ställe, inte tjäna... Ska testa det en dag... :D
 
Hej,

Jag har handlat på B&H tidigare och alltid känt att jag har gjort en bra affär på det. Men nu beställde jag ett Canon 85/1,8 och med frakt, tullavgift och moms m.m så landade priset på ungefär samma om inte dyrare än här hemma....jag vet att dollarn har gått upp litegrann, men det är endast marginellt!!

Någon annan som har handlat nyligen från USA, har dom höjt priserna, har moms/tullavgift blivit dyrare, någon som vet ??

Hör av er
MVH
/calle


Hmm...

Dollarn har gått upp från 6kr till 8kr och det blir ungefär prisökning med hela 33% om jag inte räknar fel och minns rätt gällande kurser på bara några månader.

// Fredrik
 
Passerade Tullen i morse på Arlanda o där satt det en ensam man framför en skärm o surfade................
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.