Annons

Köpa objektiv på B&HPhoto via nätet !!

Produkter
(logga in för att koppla)
vad jag har fattat rätt får man betala en del extra för tull och moms. Och då undrar jag om det är någon ide att Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO för cirka 5500 på bh eller köpa på cyber för 8000? hur mycket tror ni jag kommer få lägga till i frakt, tull och moms? någon som har något vettigt att säga..
 
Nu har jag fått radera inlägg som drar alla i en viss folkgrupp över en kam igen. Håll er till ämnet.
 
vad jag har fattat rätt får man betala en del extra för tull och moms. Och då undrar jag om det är någon ide att Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO för cirka 5500 på bh eller köpa på cyber för 8000? hur mycket tror ni jag kommer få lägga till i frakt, tull och moms? någon som har något vettigt att säga..
Frakten framgår av B&Hs webbsajt, brukar bli några hundralappar. Momsen är 25 procent på hela summan och tullen ytterligare ungefär 7 procent (om det gäller objektiv -- noll procent för digitala kamerahus).

Om objektivet kostar 5500 och fakten 300 kr blir det 7750 kr allt som allt. Med dagens dollarkurs är det alltså inte så stor förtjänst.
 
Nu är jag visserligen lite sen till den här diskussionen, men i alla fall:

När du under en resa utanför EU köper en vara, t.ex. ett kameraobjektiv, i syfte att använda det under samma resa är du inte skyldig att betala moms när du återvänder med varan till till EU, och du behöver således inte tänka på att gömma undan originalförpackningen på något sätt.

Om du däremot har med dig varan oanvänd och i obruten originalförpackning kan du bli tvungen att betala moms.

Lösningen är alltså att du har med dig kameran, är borta två-tre dagar och köper objektivet den första dagen, och sedan ser till att använda det lite så är saken klar. Kvittot skall inte gömmas, det kan tvärtom behövas för att styrka att du handlat korrekt.

Ovanstående gäller i princip oavsett om du köper nytt eller begagnat, det är inte skicket på föremålet som spelar roll utan om _du_ använt det eller ej. Och vid postorder finns det ju inte någon resa att ha använt föremålet under, så då blir det alltid moms.


Enligt kontakt med Tullverket, som jag hade i samband med en tidningsartikel jag skrev om den här importtypen, så ska moms betalas vid införsel av vara från land utanför EU. Oavsett du använt den eller inte.

Men även om du betalar din moms kan förtjänsten bli god.
 
Enligt kontakt med Tullverket, som jag hade i samband med en tidningsartikel jag skrev om den här importtypen, så ska moms betalas vid införsel av vara från land utanför EU. Oavsett du använt den eller inte.

Men även om du betalar din moms kan förtjänsten bli god.


Yes, jag kryper redan i dammet och har accepterat att jag hade helfel, men precis som du säger så kan man absolut göra bra affärer även om man räknar med alla avgifter och transportkostnader - och betalar full moms. Hur bra beror sedan på vilken typ av vara det gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.