ANNONS
Annons

Köpa objektiv på B&HPhoto via nätet !!

Produkter
(logga in för att koppla)
När du under en resa utanför EU köper en vara, t.ex. ett kameraobjektiv, i syfte att använda det under samma resa är du inte skyldig att betala moms när du återvänder med varan till till EU, och du behöver således inte tänka på att gömma undan originalförpackningen på något sätt.

Jag är tveksam till att Tullverket skulle acceptera detta numera. Förr (= före Sveriges inträde i EU) kunde man åberopa denna bestämmelse men jag kan inte hitta den i tullbestämmelserna idag. Hittar bara värdegränsen 1700 kronor för tullfri införsel efter resa.
http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Om någon har andra uppgifter så tas informationen gärna emot.

Jag är tveksam till att Tullverket skulle acceptera detta numera. Förr (= före Sveriges inträde i EU) kunde man åberopa denna bestämmelse men jag kan inte hitta den i tullbestämmelserna idag. Hittar bara värdegränsen 1700 kronor för tullfri införsel efter resa.
http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Om någon har andra uppgifter så tas informationen gärna emot.

Du ska betala tull även om du använt objektivet på resan. (om du sen gör det är en annan sak) jag har frågat för jag är ofta utomlands några månader. Tidigare fanns en regel att om man bodde utomlands eller var utomlands längre än (kommer inte ihåg om det var 6 eller 12 månader) så slapp man avgifterna på grejorna när man tog hem dem.

Tidigare fanns en regel att om man bodde utomlands eller var utomlands längre än (kommer inte ihåg om det var 6 eller 12 månader) så slapp man avgifterna på grejorna när man tog hem dem.
Så är det fortfarande. Har du bott utomlands minst 12 månader kallas dina saker flyttgods är är befriade från moms och tull. Dock måste du ha ägt prylarna minst 6 månader -- du kan alltså inte tokshoppa sista veckan.

Nu är jag visserligen lite sen till den här diskussionen, men i alla fall:

När du under en resa utanför EU köper en vara, t.ex. ett kameraobjektiv, i syfte att använda det under samma resa är du inte skyldig att betala moms när du återvänder med varan till till EU, och du behöver således inte tänka på att gömma undan originalförpackningen på något sätt.

Om du däremot har med dig varan oanvänd och i obruten originalförpackning kan du bli tvungen att betala moms.

Lösningen är alltså att du har med dig kameran, är borta två-tre dagar och köper objektivet den första dagen, och sedan ser till att använda det lite så är saken klar. Kvittot skall inte gömmas, det kan tvärtom behövas för att styrka att du handlat korrekt.

Ovanstående gäller i princip oavsett om du köper nytt eller begagnat, det är inte skicket på föremålet som spelar roll utan om _du_ använt det eller ej. Och vid postorder finns det ju inte någon resa att ha använt föremålet under, så då blir det alltid moms.
Men det finns ju också en gräns för hur mycket i värde du får föra in fritt i sverge! Gäller det bara nya varor eller även begagnade!
Mvh
Mats

Det här blev en trist historia, för jag har letat en hel del på nätet och i dokument som tullen tillhandahåller utan att kunna hitta något som styrker mitt påstående på minsta lilla vis. Eftersom jag är envis vill jag ju inte gärna ge med mig, men det ser kort och gott ut som om jag har tvärfel: Gods till ett värde av högst 1700:-, men inget om användning under resan eller så. Trist som sagt.

Det är ju iofs. bra att jag nu har lärt mig något nytt, men eftersom jag var så övertygad om att det jag sa var alldeles korrekt är jag så otroligt nyfiken på var jag har fått det ifrån...

Så jag kommer bergis att leta vidare i alla fall... ;-)

Det spelar ju inte ngn roll vilken stat man handlar i USA , tax på allt som tillkommer vid kassan...Æven på tuggummi. Alla stater har væl olika % påslag , det ær væl den enskilda staten som bestæmmer tax, sen har man ju all jækla dricks till olika service grupper oxå

Ringde nyss till USA nu o min kompis sade att vissa stater har inte salestax på tex mat

New Hampshire har inte Sales Tax. Jag bad en kompis som bor där handla åt mig. Sen tillkom ju allt trassel med att synka oss så att jag fick grejorna, men det är ju en annan historia.

Det här blev en trist historia, för jag har letat en hel del på nätet och i dokument som tullen tillhandahåller utan att kunna hitta något som styrker mitt påstående på minsta lilla vis. Eftersom jag är envis vill jag ju inte gärna ge med mig, men det ser kort och gott ut som om jag har tvärfel: Gods till ett värde av högst 1700:-, men inget om användning under resan eller så. Trist som sagt.

Det är ju iofs. bra att jag nu har lärt mig något nytt, men eftersom jag var så övertygad om att det jag sa var alldeles korrekt är jag så otroligt nyfiken på var jag har fått det ifrån...

Så jag kommer bergis att leta vidare i alla fall... ;-)

om man tar med sig dyra saker ut ur landet skall de deklareras vid utresa om man vill kunna ta med de tillbaka utan risk att behöva tulla för det! Därför spelar det ingen roll om du slänger kartongen för de dyra sakerna!
Mvh
mats

Hej,

Jag har handlat på B&H tidigare och alltid känt att jag har gjort en bra affär på det. Men nu beställde jag ett Canon 85/1,8 och med frakt, tullavgift och moms m.m så landade priset på ungefär samma om inte dyrare än här hemma....jag vet att dollarn har gått upp litegrann, men det är endast marginellt!!

Någon annan som har handlat nyligen från USA, har dom höjt priserna, har moms/tullavgift blivit dyrare, någon som vet ??

Hör av er
MVH
/calle

Som jag ser det är väl detta inte något problem. Det är väl bara att räkna efter och sedan besluta sig för om man vill handla där eller inte. Att som du tydligen gjort handla på vinst och förlust och förutsätta att det blir billigare är väl kanske inte så klokt gjort.

Men det finns ju också en gräns för hur mycket i värde du får föra in fritt i sverge! Gäller det bara nya varor eller även begagnade!
Mvh
Mats

Gäller alla varor utom vin, sprit, tobak, parfym och kaffe/te (15 år åldersgräns på kaffe?!). Starköl skall dock räknas med i dessa 1700kr.

om man tar med sig dyra saker ut ur landet skall de deklareras vid utresa om man vill kunna ta med de tillbaka utan risk att behöva tulla för det! Därför spelar det ingen roll om du slänger kartongen för de dyra sakerna!
Mvh
mats

Mmm, den biten insåg jag snabbt efter att ha insett att min andra kunskap var felaktig.

Men många är antagligen inte medvetna om det. Kan vi ta en spontan handuppräckning på alla som faktiskt deklarerade sin medtagna iPod för tullen senast ni åkte _ut_ ur Sverige/EU, för att inte riskera att behöva betala moms och tull och så när ni kom hem igen? Ingen..?

Jag köpte canon 24-70 f2.8L Från Adorama.com och tjänade ca 3000kr mot sverigepriset! Det är inte halva priset som det kan se ut ibland när man kikar runt lite men man kan ha en hel del kul för 3 lax! Ha det gött alla glada
Vi kanske skulle använda rätt begrepp här.. man kan inte "TJÄNA" pengar på att handla billigare, Du kan SPARA pengar på att handla likadan vara billigare,lite petigt kanske med tjäna används felaktigt hela tiden i kvällstidningarnas rubriker mm
Mvh
Mats

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Om man genom att lägga ner tid och lite ansträngning (det vi brukar kalla "arbete") får 3000 kr mer i plånboken än man annars skulle haft kan man mycket väl kalla det "tjäna". Om arbetet sedan består i att skura toaletter eller i att leta upp bästa priset på nätet spelar inte så stor roll.

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Om man genom att lägga ner tid och lite ansträngning (det vi brukar kalla "arbete") får 3000 kr mer i plånboken än man annars skulle haft kan man mycket väl kalla det "tjäna". Om arbetet sedan består i att skura toaletter eller i att leta upp bästa priset på nätet spelar inte så stor roll.

Jag hoppar nog över toaletterna och fortsätter med att hålla utkik på nätet.

Man tjänar inget när man handlar ngt
Inte per definition, men lägger man in ordet i det sammanhang vi diskuterarde nyligen så kan man nog ändå hävda att personen i fråga tjänat 3000 kr. Han skrev att "jämfört" med om han handlat i Sverige så skulle gluggen kostat 3000 kr mer. Men för att vara helt korrekta kan man kanske säga att han sparade 3000 kr istället. Men som de säger: "one penny saved, one penny earned"

OK...Jag ska till New York nu o både tjäna o spara pengar på BH Photo eller 17Photo sen får vi se vad tullen säger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar