Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv på B&HPhoto via nätet !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte per definition, men lägger man in ordet i det sammanhang vi diskuterarde nyligen så kan man nog ändå hävda att personen i fråga tjänat 3000 kr. Han skrev att "jämfört" med om han handlat i Sverige så skulle gluggen kostat 3000 kr mer. Men för att vara helt korrekta kan man kanske säga att han sparade 3000 kr istället. Men som de säger: "one penny saved, one penny earned"
Ok se det så här!!
du går och handlar och skall köpa en sak för 1000kr du prutar ned den till 800kr du har då gjort en besparing på 200kr, men om du sedan säljer den för 1000kr Då har du Tjänat 200kr
För när du köpt den har du 800kr mindre än innan, så att du tjänat 200kr på att köpa en sak för 800kr är inte möjligt.
Då skulle alla vara miljonärer idag!

Så jämfört med var du än handlat så har du sparat pengar.
Det korrekta uttrycket är "den slant du sparar behöver du inte tjäna i hop till".
Mvh
Mats
 
Jag är i export branschen...Jag jobbar i Norge o för in nya pengar i Sverige o spenderar lite i New York i bland
 
Det var ju Erland H som skulle göra det???

Jag ska bara spendera mina Norge pengar denna gång

Dom där judarna som äger Be Happy Photo har inte råd att anställa Europeer utan har underbetalda människor från Latin Amerika som jobbar åt dom att göra skitgörat
 
Bara när man säljer. Inte när man köper ;-)
Men aktier räknas väl som kapital och något som finns med när man räknar på någons förmögenhet. Om jag köper aktier för 50000 kr som senare stiger till 1000000 kr så är det väl ingen som menar på att jag endast är god för 50000 kr.
 
Det beror väl på om du lånat eller ägde de första 50 pappen?




Men aktier räknas väl som kapital och något som finns med när man räknar på någons förmögenhet. Om jag köper aktier för 50000 kr som senare stiger till 1000000 kr så är det väl ingen som menar på att jag endast är god för 50000 kr.
 
Men aktier räknas väl som kapital och något som finns med när man räknar på någons förmögenhet. Om jag köper aktier för 50000 kr som senare stiger till 1000000 kr så är det väl ingen som menar på att jag endast är god för 50000 kr.

Det där är väl det stora problemet med finansputtar och andra som hävdar att att de sitter på eller kanske har förlorat stora värden. Aktier och andra papper är egentligen inte värda ett skit förrän någon verkligen slantar upp och köper dom. Detta gäller förstås andra tillgångar av materiellt slag också men just värdepapper är för mig verkligen bara handel med förväntningar. Typ pyramidspel.

Edit
Undrar hur det går för mina pensionsfonder? :))
 
Nej nu alla Fotointreserade...Måste undertecknad ut o jobba o tjäna norska pengar o hjälpa Norrmännen

Jaa Aktier är ett stort jäkla Pyramidspel
 
Om man nu skulle få för sig att köpa ett dyrt objektiv i USA och råkar glömma kartongen på hotellrummet och vidare, i all stress, glömmer att - kors i taket - deklarera varan vid ankomst i Sverige - vad kan man vänta sig...dvs är det sannolikt att en rutinkontroll utförs och objektivet hittas och att man måste redogöra för dess historik? Om man inte kan visa nått kvitto/historik, vad händer då? Vad är straffet?
 
Så länge du inte har tio likadana objektiv i ryggsäcken är tullen bara intresserade av knark. Det finns inte en tulltjänsteman som har tid eller ork att bry sig om ett enda objektiv eller kamerahus.

Och hur ofta ser man tullare på svenska flygplatser idag?
 
Undrar hur vanligt det är att svensken "glömmer" att visa upp sitt nyförvärv i tullen...skulle vara intressant att se hur stor andel.
 
"Resandetullfriheten" finns inte längre - mer än i minnet.

Det här blev en trist historia, för jag har letat en hel del på nätet och i dokument som tullen tillhandahåller utan att kunna hitta något som styrker mitt påstående på minsta lilla vis. Eftersom jag är envis vill jag ju inte gärna ge med mig, men det ser kort och gott ut som om jag har tvärfel: Gods till ett värde av högst 1700:-, men inget om användning under resan eller så. Trist som sagt.

Det är ju iofs. bra att jag nu har lärt mig något nytt, men eftersom jag var så övertygad om att det jag sa var alldeles korrekt är jag så otroligt nyfiken på var jag har fått det ifrån...

Så jag kommer bergis att leta vidare i alla fall... ;-)

Lars.
Du har lika bra minne som jag.
Tidigare (= fram till att Sverige gick med i EU 1995) så fanns vad som populärt kallades "resandetullfriheten" dvs att man fritt kunde ta in varor som man "ägt och brukat under resan" utan att behöva betala tull och moms för dom vid återvändadet till Sverige.
Denna regel följdes ibland bokstavligen. Ibland kunde man på flygplatser se kvinnor komma klädda i päls vid återkomsten från sommarsemestern i Rhodos. De ville visa för tullpersonalen att de verkligen hade behov att denna utlandsköpta päls så de föredrog att stå och svettas på Arlanda en svensk högsommardag.
Tyvärr försvann denna resandetullfrihet 1995.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.