Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att köpa objektiv i USA. Har en kompis som ska dit snart och jag misstänker att det är bra mycket bättre priser där borta.

Objektivet jag tänkt mig är ett Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 f2.8 ED IF. Priset i Sverige verkar ligga på ca 14.000 kr. Har hittat samma objektiv (tror jag) här:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...490&is=USA&addedTroughType=categoryNavigation

Priset ligger på 8.500 kr.

Vad finns det för för- och nackdelar?

/Christopher
 
Det finns många fördelar med just objektiv om du har nån som kan åka dit och hämta.

Jag har köpt via min faster som bor där, och det fungerade bra. Bara man inte har det i dess originalförpackning så ska det nog gå bra att ta det i en väska genom tullen.

Nikon har ju dessutom världsgaranti på sina objektiv, så om någonting skiter sig så är det bara att lämna in hos nikon i sverige.
 
BH är bra...världens roligaste (och farligaste) affär att gå in i som fotograf.

Det enda du skall tänka på är att lägga på salestax, drygt 8% så priset på din glugg hamnar snarare på 9 300. Fortfarande billigare förtås men det kan ju vara bra att känna till.
 
Jo...en liten sak till...det legala! Även om många gör det och risken troligen är liten att fastna i tullen, så är det trots allt olagligt. Blir det rutinkontroll och det ligger ett löst objektiv i väskan (utan kamera?) så kan det bli tungt för din kompis att förklara sig.
 
Äh, bara att säga att man glömt kameran eller någon annan dålig lögn. Dom kan inte bevisa något.
 
Ja, man ska gå på rött när man kommer hem med nya kameraprylar. Och det är lika viktigt att gå på rött om du t.ex. handlat kläder på resan. (det är därför det alltid är så lång kö vid rött) ;-)
 
Du kanske ska vänta någon vecka med att köpa gluggen. Nikon kan mycket väl komma med en större sensor snart och då är 17-35 ett mer framtidssäkert köp. Dvs om den gluggen presterar bra med den nya sensorn.
Åt andra sidan så förlorar du inte mycket om du säljer 17-55.
 
miiiickee skrev:
Äh, bara att säga att man glömt kameran eller någon annan dålig lögn. Dom kan inte bevisa något.

Jodå. Även en orutinerad tullkriminalare kan reda ut det blixtsnabbt. Det är bara att följa upp serienumret och reda ut var det sålts, så är de hemma i ett sådant fall. En timme eller två och ett par fax/email, så är utredningen klar.

Bryr de sig? Det är en helt annan fråga. Tullare har dåligt rykte, men flertalet drivs lika mycket som vi andra av rimlighetsprinciper. Stickprov är stickprov, men jag har sett tullare se med helt oseende ögon på en extra flaska (på den gamla, onda tiden), tydligtvis inriktade på helt andra saker.

På direkt fråga svarade denne hedersman att "Tullen sysslar med gränskontroll för landets bästa, inte med att trakassera medborgare för skitsaker".
 
Leifer skrev:
Och det är lika viktigt att gå på rött om du t.ex. handlat kläder på resan. (det är därför det alltid är så lång kö vid rött) ;-)

Fast bara om värdet på det man köpt överstiger 1700 kr.
 
cakon skrev:
Fast bara om värdet på det man köpt överstiger 1700 kr.

Stämmer bra det! Det är "alltid" lika roligt att se alla flotta kassar som bärs genom tullens gröna linje samtidigt som tullarna står och fikar. De verkar inte bry sig ett smack om vad man bär med sig.
 
men om du har ett gammalt trasigt skitobjektiv kan du ju sätta det på kameran när du för in den till usa och sen gör du dig av med det där borta och sätter på det nya så är allt frid och fröjd för jag kan inte tänka mig att dom dokumenterar modell och serienummer på alla prylar man har med sig i bagaget :)
edit: du=din kompis såklart
 
Christopher Norman skrev:
Hej,

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att köpa objektiv i USA.
Vad finns det för för- och nackdelar?

/Christopher
Svenska tulltjänstemän är inte alltid lika roliga att prata med, men det hoppas jag du har förklarat för din kompis.
(att han kan få böter om han smugglar in gluggen i sverige menar jag)
Annars är det väl trevligt när man kan spara en slant, kolla om Nikon har världsgaranti på sina gluggar innan du handlar.
 
ja..
men kom igen nu.
tullare är ju som du och jag. det är klart som fan att man shoppar för mer än 1700:- när man är i USA. du kanske inte behöver glida genom gröna med en ny rolex och en EOS 1ds med en extra rolex runt objektivet. det är ju lite slarvigt..

fimpa kartongerna och stoppa den nya gluggen i kamera väskan så är du ju hemma.
något annat vore ju helt bissart.

är det någon som har råkat ut för att blivit stoppad med ett nytt objektiv och blivit krävd på avgift så tycker jag att det är ett bra läge att informera oss andra nu. annars kan du nog känna dig ganska safe.

dessutom. det värsta som kan hända är ju att det blir lite extra dyrt.

go for it!!
 
Det värsta som kan hända är att du begår en brottslig handling menar du. Eller förlåt, det var ju faktiskt det bästa och med högsta avsikt den brottsliga handlingen var avsedd.
 
Köp objektivet!
Köpte själv ett Nikon 17-55 på BH Photo och det är ett underbart objektiv. Ångrar det inte en sekund, det enda man ångrar är att man inte köpte det tidigare.
 
Jag skall B&H i April, ringde tullen för att kolla läget. enligt dem skall man gå på rött om varans värde överstiger 1700:-
Det gäller även ifall du köper beg, dvs det gäller varans värde när du passerar tullen. Ett bra objektiv brukar hålla värdet och likadant ifall du flyttar dit för att studera. Ända undantaget är arbete över 1 år.

Sedan som tullaren sa till mig. "Jag måste säga att du skall gå på rött, hö hö"
 
john23 skrev:
Jag skall B&H i April, ringde tullen för att kolla läget. enligt dem skall man gå på rött om varans värde överstiger 1700:-
Det gäller även ifall du köper beg, dvs det gäller varans värde när du passerar tullen. Ett bra objektiv brukar hålla värdet och likadant ifall du flyttar dit för att studera. Ända undantaget är arbete över 1 år.

Sedan som tullaren sa till mig. "Jag måste säga att du skall gå på rött, hö hö"

Ett förtydligande så ingen begår något allvarligt misstag, det är det SAMMANLAGDA värdet 1700:- som räknas. Köpt ett par byxor, en tröja och några kallingar? Yes, gå på rött och gör rätt för dig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.