ANNONS
Annons

Köpa objektiv i Bangkok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Lindberg

Ny medlem
Hej.
Jag ska till Bangkok nu i slutet av december och har tänkt att köpa ett nytt objektiv till min D80.
Jag har hört att speciellt Nikon utrustning ska vara billigt i Thailand eftersom Nikon tillverkar det mesta där.

Är det någon som har någon erfarenhet av att handla i Bangkok?
Till vilka affärer ska man gå? Jag har kollat runt lite på nätet och det verkar som om många av Bangkoks stora foto affärer har filialer i MBK.
Är det något annat man bör tänka på när man köper utrustning utomlands?

Tack på förhand!
/Simon

Ngt du bör tänka på är att inte köpa så kallad grey import, om du vill ha garanti här hemma i Europa. Du kan även bli tvungen att betala 25 % moms om värdet överstiger en rätt låg summa lite över tusenkronor har jag för mig, men tror säkert någon kan komma med mer exakt uppgift, 25% moms när du landar i Sverige, eller 17.5 % i många andra länder. Men visst kan man smita undan, och tullens prio ligger ju inte på objektiv smugglare om man säger så när det handlar om ett eller två sådana.

Om man vill köpa objektiv billigt, så tycker jag ofta ebay.co.uk är bra, men här ska man givetvis köpa objektiv som finns inom EU och inte i Hongkong vilket är frekvent förekommande, för att inte vara tvungen att betala ytterligare 25 % moms.

Allmänt tycker jag inte det är jätte billigt i det stora butikerna i Bangkok iallafall inte när jag var där hur som, 6000 kr för ett 17-40 som kostade lite över 7000 hemma tycker jag det inte är värt, kan ju bli bra mkt dyrare efter momsen, som en del smiter undan...

Lite OT...

Lånar tråden lite, är det någon som har koll på vilken prisnivå det är i Singapore på kamera grejjer. Det ligger ju nära Thaland och jag har iallafall hört att det skall vara lägre priser där, men jag hittar inget ställe att bekräfta det på.

Lånar tråden lite, är det någon som har koll på vilken prisnivå det är i Singapore på kamera grejjer. Det ligger ju nära Thaland och jag har iallafall hört att det skall vara lägre priser där, men jag hittar inget ställe att bekräfta det på.

För ett par år sen var det inte billigare än att jag knappt orkade bry mig. Långt ifrån superbiligt. Billigaste ställen jag shoppat kameragrejor på är Tokyo och New York. Efter senaste tidens kronfall är det väl knappt lönt ens där..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar