sundis73
Aktiv medlem
Akerstrom skrev:
Vad har Hongkong med UK att göra?
Ja handlarna i Hongkong använder ju ebay uk.
Det är nästan uteslutande säljare från Honkong på ebay.co.uk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Akerstrom skrev:
Vad har Hongkong med UK att göra?
sundis73 skrev:
Ja handlarna i Hongkong använder ju ebay uk.
Akerstrom skrev:
Aha, då har man lärt sig något idag också, tack!
Hur har du kommit fram till detta? Tänker du enbart på fotoprylar eller mer generellt?sundis73 skrev:
sundis73 skrev:
Ingen orsak.
Men den här handlaren tex skickar ju sitt från Skottland och då borde det inte tillkomma någon moms eller tull.
http://search.ebay.co.uk/_W0QQsassZkersoQQhtZ-1
sundis73 skrev:
Om jag köper en vara via ebay som levereras från tex Skottland.
Då tillkommer det väl ingen tull och moms?
Aton_ skrev:
Om en EU-handlare säljer mycket (inte särskilt mkt men jag minns inte gränsvärdet) till Sverige så måste han betala svensk moms. Så det där med att slippa moms gäller nog bara om du köper från "små" handlare eller privatpersoner. Eller kanske följs inte momsreglerna enligt ovan?
mloren skrev:
Har ingen aning om någon gräns eller vart den går eller om den följs.
Har dock handlad frekvent från både Tyskland och England under några år och aldrig ens hört talas om att betala moms på någon leverans.
Jag har handlat mycket te.x mc-delar från Tyska handlare som jag vet säljer "mycket" till Sverige så det måst vara en ganska flexilbel gräns om den ens hålls efter.
Det finns dock flera obesvarade frågor att fundera på. Vem sköter momsrevisionen (köparlandets eller säljarlandets skattemyndighet?) och vem får stå för fiolerna vid ett eventuellt brott mot reglerna (köparen eller säljaren?).Skatteverket skriver:
Om du köper en vara från ett företag i ett annat EG-land får du betala det landets moms eller svensk moms om företaget är momsregistrerat här i Sverige. Företag i andra EG-länder måste vara momsregistrerade i Sverige när omsättningen överstiger ett visst tröskelvärde.
Emil-G skrev:
Var en internetbutik i EU är registrerad eller vilket språk den är på spelar ingen roll. Om försäljningen till ett annat EU-land överstiger den sk omsättningströskeln skall säljaren momsregistrera sig i det aktuella landet och lämna momsdeklaration där. För att få det att gå ihop måste kunderna naturligtvis betala mottagarlandets moms till säljaren (t.ex. svensk moms istf tysk).
För utländska försäljare är tröskeln 320000 SEK per år vid försäljning till Sverige.
Det finns dock flera obesvarade frågor att fundera på. Vem sköter momsrevisionen (köparlandets eller säljarlandets skattemyndighet?) och vem får stå för fiolerna vid ett eventuellt brott mot reglerna (köparen eller säljaren?).