Annons

Köpa objektiv billigare än i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte mer generellt om du visst mer. Kan ju knappast vara så att det är beroende på vilken pryl man köper.
Men du har kanske rätt, jag tar själv kontakten med dem.

/Arne

Jodå, det kan visst ha betydelse vilken pryl man köper. Men det är ändå momsen som är den dyra delen, inte tullen.

Adaptern som visas på förra sidan kan man också använda, men skaffa en för norra Europa istället. Har du otur går den som visas på bilden inte in i våra uttag, för det har lite tjockare stift i Spanien.

Laddaren som medföljer en Canon i USA har alltså heller ingen sladd. Sätter man den på en sån adapter tyckte jag det blev för vingligt.

Jag har den USA laddaren, köpte en sladd på ELFA med riktig kontakt och 1 m sladd. I andra änden var det två tåtar, köpte en "hona" USA där jag kopplade in de två tåtarna. Kostade väl ca 6-70:-

Elsäkert och bra.

Det är en bra lösning. En annan är naturligtvis att passa på att köpa en amerikansk förlängningssladd, när man ändå är i USA, och sen klippa av stickproppen och skruva på en svensk dito, när man kommer hem.

En liten varning till lödnissarna: Risken finns att de rörliga stiften redan har sladdar, som är lödade på plats, inuti laddaren. Råkar du värma lite för mycket, något som är lätt gjort när man ska fästa något på en lite större sak, som ett stift på laddaren, är det lätt att sladden på insidan släpper i sin lödning. Den kan vara svetsad också. I så fall är det inga problem.

Idag ligger köpkursen för dollar under 6,50. Det blir billigare för varje dag här nu!

Köpte en liten adapter för laddaren till 40D. Trycks bara på kontaktspröten. Kostade 2 USD. Inga som helst problem !
Den lär ni kunna beställa tullfritt från USA med :)
Köpte den på www.adorama.com

Så sliper ni problem med att låda och krångla.

apersson850 skrev:
Jodå, det kan visst ha betydelse vilken pryl man köper. Men det är ändå momsen som är den dyra delen, inte tullen.

Adaptern som visas på förra sidan kan man också använda, men skaffa en för norra Europa istället. Har du otur går den som visas på bilden inte in i våra uttag, för det har lite tjockare stift i Spanien.

Laddaren som medföljer en Canon i USA har alltså heller ingen sladd. Sätter man den på en sån adapter tyckte jag det blev för vingligt.

Man ska nog inte göra inlägg med feber i kroppen...jag tänkte tull+moms som en klump...*dumstrut på*

Angående adaptern så funkar den utan problem. De hade bara denna. Jag testade direkt genom att koppla in den i olika svenska uttag (adaptrar mm)som jag hade tillgång till. Sen tyckte jag att 25:- var en förlust jag kunde ta om så skulle behövas, kameran var ju 2000:- billigare än hemma. Men du har ju helt rätt i sak annars, självklart.

Vingligt vet jag inte, den sitter lite längre ut från väggen, det är sant, men det är stabilt. Måste säga att jag föredrar detta systemet framför en sladd som ständigt ska hanteras, det blir som en laddare till vanliga laddbara accar.

BIlligt från USA och Tyskland

Hej
Jag har skickat efter mycket från både USA och Tyskland.
Om vi tar Tyskland först. De är billigare än Sverige men under senaste åren är inte alltid skillnaden så stor att det är värt det. Att driva reklamationsärenden är nog inte helt lätt utan en bra tyska! Men det beror lite på vad man köper.
Jag har handlat med en firma FotoErhardt som jag har mycket goda erfarenheter från.
För övrigt se Prisjakt.se där kan du växla mellan Sverige och övriga EU i sökningen. Kanonsida att leta på!

Vad gäller USA så har de i vissa fall så låga priser att det är lönsamt att importera med tull och frakt. För en månad sedan köpte jag ett 70-200/2,8 från bhphotovideo.com i New York och på totalkostnaden så vill jag minnas att jag tjänade kring SEK 3000. Det tog tre dagar att få hem det. De använder UPS, vilka brukar ringa upp när varan kommit till Europa (svenska UPS) för att genom en korttransaktion betala tullen i förskott. På det sättet så stoppas inget upp i den svenska tullen och varan kommer med bil till porten. Helt suveränt!
Tull eller bättre moms + en administrationsavgift (försumbar) är 25% + nån hundring.

mvh
Anders K

tarsson skrev:
... och har inte Canon världsgaranti på objektiv?

När det gäller "Världsgaranti" så är det med begränsningar. När jag var i Dallas och tänkte köpa ett objektiv så ringde tjejen i butiken till Canon i USA och frågade och det de sa var att garantin endast gäller i den världsdel där den var köpt, d.v.s. skulle jag ha köpt objektivet så hade inte garantin gällt i Sverige.

Om jag inte har helt fel så säljer de ofta samma objektiv med olika garantier.

Imported: Garantin gäller men du måste skicka objektivet till B&H (om du köpt det där) så fixar de problemet.

USA: Världsgaranti. Du kan lämna in objektivet vart du vill för att få det fixat.

// Tobbe

Skickade en fråga till Tullen om tullavgifter på objektivköp från Tex USA.

Fick det här svaret:

Objektiv med en brännvid av minst 25 mm och högst 130 mm och med en diameter på mellan 60 och 190 mm är tullfria.
Övriga objektiv har en tullsats på 6.7%.

Tullen räknas på objektivets pris inklusive frakt.

Momsen 25% räknas på objektivets pris plus frakt och tull.

apersson850 skrev:
Man kan ju undra vad han som kom på de begränsningarna hade rökt???

Haha ja det kan man ju undra.
Vad har brännvidden med tullavgiften att göra egentligen. Speciellt den lägre.
Skillnad hade ju varit om det var mått och vikt.

Hej!

Varför använder ni inte www.ebay.co.uk där finns några riktigt billiga aktörer och ni slipper både tull o moms, dessutom gäller garantierna.

Mitt senaste köp var en 580EX Mk2, pris inkl frakt 3200:-, och det tog 1(!)dygn att få den hit:)

Canon 70-300 IS USM 4400:- frakt includerat:)

Nya grejer, inte reparerade om nu någon undrar.

mloren skrev:
Hej!

Varför använder ni inte www.ebay.co.uk där finns några riktigt billiga aktörer och ni slipper både tull o moms, dessutom gäller garantierna.

Mitt senaste köp var en 580EX Mk2, pris inkl frakt 3200:-, och det tog 1(!)dygn att få den hit:)

Canon 70-300 IS USM 4400:- frakt includerat:)

Nya grejer, inte reparerade om nu någon undrar.

Tull och moms slipper du bara om paketet klarar sig genom tullen utan att kontrolleras.
Det är ju annars samma regler som gäller från Hong Kong som från USA.

Naturligtvis ska varorna skickas från England, det är ju det som är poängen.

Alla aktörer skickar inte från HongKong även om det är en del som gör det.

Det står I annonsen om varan skickas från England eller ej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar