Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv billigare än i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Hej.

Har någon något partytrix att köpa billigare objektiv än att inhandla dem här i svedala?
Jag kollade priser i bla usa där ett Canon EF 300mm f/4 L IS, kostar runt 1088$ vilket i runda tal blir ca 7000 sek i dagens dollarkurs. Finns där någon nätbutik som det går att lita på som jag kan beställa det objektivet, istället för att betala över 13000 sek här hemmavid?

Köpa från USA blir nog svårt utan att åka på svensk moms och tull. Handla från Tyskland är okej, då har du dessutom garanti + eventuell Canon Cashback.

Bra fråga, om vi nu räknar med cirka 300 kr i frakt och en tullagvift på 10% för att göra det enkelt blir det cirka 9880 kr med svensk moms och tullavgift. Du har ingen garanti i Sverige.

Mitt råd är, lägg till 500-1000 kr och köp det från Tyskland och få garanti i Europa om du inte har råd med Sverige.

Frosth skrev:
Bra fråga, om vi nu räknar med cirka 300 kr i frakt och en tullagvift på 10% för att göra det enkelt blir det cirka 9880 kr med svensk moms och tullavgift. Du har ingen garanti i Sverige.

Mitt råd är, lägg till 500-1000 kr och köp det från Tyskland och få garanti i Europa om du inte har råd med Sverige.

Så får det bli. Tusen tack för svaret.

fråga är det verkligen tullavgift på objektiv och har inte Canon världsgaranti på objektiv?

är det inte bara frakt+ moms som tillkommer?

tarsson skrev:
fråga är det verkligen tullavgift på objektiv och har inte Canon världsgaranti på objektiv?

är det inte bara frakt+ moms som tillkommer?

Canon har världsgaranti på objektiven, och jag har för mig att tullen på objektiv är 6.7% eller så.

Det billigaste sättet att handla i USA är om man är här tillräckligt länge för att hinna handla över postorder (internet, alltså) och kan låta dem skicka grejorna till en adress i någon annan delstat. Då blir det ingen sales tax heller, så priset som står på websidan är det som gäller. Frakt med UPS kostar ungefär 100 kronor, om man låter det ta 3-5 dagar.

Prisexempel för två veckor sedan för Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS USM i USA 6045, hos Scandinavian Photo 10395.
För ett sådant objektiv får man garanti som gäller varsomhelst. Köper man ett kamerahus får man garanti i Nordamerika. För korttids- och/eller sällanresenären är det kanske inte att rekommendera. Det beror helt på vilken risk man vill ta. Är man i USA länge eller ofta, kan man ju fixa ett eventuellt problem på plats.

Laddaren till exempelvis en Canon 40D är också "fel". Den har amerikanernas löjliga små utfällara pinnar. Men för några hundra kronor kan man köpa samma sorts laddare som säljs i Europa, så det går lätt att lösa, om man så vill. Amerikaladdaren är smidig att ha med när man ska hit nästa gång. Ingen sladd.

Sen får man förstås betala tull och moms när man reser hem, om man inte vill sälla sig till fortkörare och andra kriminella.

apersson850 skrev:

Laddaren till exempelvis en Canon 40D är också "fel". Den har amerikanernas löjliga små utfällara pinnar. Men för några hundra kronor kan man köpa samma sorts laddare som säljs i Europa, så det går lätt att lösa, om man så vill. Amerikaladdaren är smidig att ha med när man ska hit nästa gång. Ingen sladd.

Ett ännu billigare alternativ är att köpa en sådan här adapter, USA-Europa/Sverige. Köpte en sådan till min G9-laddare när jag var på B&H för någon vecka sedan, kostar motsvarande 25 kr. Funkar kanonbra.

Bilagor

• img_0286.jpg
    img_0286.jpg
    44.7 KB · Visningar: 3,147
carl_fredriksson skrev:
ännu billigare blir det om man tar sladden från en avtjänt radio och byter till laddaren.

Tveksamt, åtminstonde när laddaren ser ut så här...den har alltså ingen sladd.

Bilagor

• img_0288.jpg
    img_0288.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,110
Senast ändrad:
laan skrev:
Canon har världsgaranti på objektiven, och jag har för mig att tullen på objektiv är 6.7% eller så.

Har haft kontakt med Tullverket idag och får uppgiften att på Canon spegelhus är det ingen tull. Och det är ingen tull på ex Canon EF 135/2,0. Men kontakta Tullverket för tullavgift kan förekomma på vissa fotoprylar.

Nick skrev:
Har haft kontakt med Tullverket idag och får uppgiften att på Canon spegelhus är det ingen tull. Och det är ingen tull på ex Canon EF 135/2,0. Men kontakta Tullverket för tullavgift kan förekomma på vissa fotoprylar.
Va?? Låter ju helt otroligt. Kan du utveckla detta?

/Arne *vill veta mer*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar