Annons

Köpa nytt kamerahus/objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Knights

Aktiv medlem
Hej!

På internet skriver vissa att man inte ska köpa ett nytt kamerahus för att det är "bättre" utan man "känner/märker" när det är dags att byta hus. Men, är det inte svårt att känna när man behöver nytt hus, man märker väl skillnaden först när man bytt upp sig?

Jag har 1000D nu och beslutat mig för 7D om jag köper nytt. När jag jämför funktioner och siffror så ser jag stor skillnad mellan dessa två men märker jag av skillnaden i praktiken?

Vissa säger att bra objektiv är viktigare än bra hus, är det bättre att byta ut ett äldre objektiv mot ett nytt istället för att byta kamerahus?

Om man ska ha hus Eller optik beror ju förståss så mycket på vad du redan har, samt vad du förväntar dig av uppgraderingen.

Sent from my MK16i

Kanske kan hjälpa dig med lite konkreta frågor som kan ge en hint om vad du söker.
Jämfört med den du har:

Känner du att du vill ha större eller mindre kamera?
Är du ute mycket i dåligt väder?
Vill du ha möjlighet till kortare eller längre skärpedjup
Räcker autofokusen eller händer det att den inte hänger med
Känns den för långsam med att du missar bilden vid sport eller annat
Händer det att du måste använda längre slutartide än du skulle vilja (bättre iso)
Har du problem med att batteriet tar slut för snabbt
Händer det att kamerans buffert slår i taket (när du tar bilder i serie, att det inte går att ta längre)
Trivs du med handhavandet på 1000D
Använder du skärmen som sökare ofta
Skulle du uppskatta större sökarbild i sökaren
Byter du någonsin objektiv, eller har du alltid samma på
Skulle du vilja komma närmare det du fotar, eller kanske få med mer
Vill du kunna fotografera närmare
Vilka objektiv har du idag?

Om du svarar på frågorna ovan kan jag försöka ge tips på lämplig kamera.

Ja, budget kan vara bra att veta, och om du måste köpa nytt eller kan tänka dig begagnat.

Kanske kan hjälpa dig med lite konkreta frågor som kan ge en hint om vad du söker.
Jämfört med den du har:

Känner du att du vill ha större eller mindre kamera?
Är du ute mycket i dåligt väder?
Vill du ha möjlighet till kortare eller längre skärpedjup
Räcker autofokusen eller händer det att den inte hänger med
Känns den för långsam med att du missar bilden vid sport eller annat
Händer det att du måste använda längre slutartide än du skulle vilja (bättre iso)
Har du problem med att batteriet tar slut för snabbt
Händer det att kamerans buffert slår i taket (när du tar bilder i serie, att det inte går att ta längre)
Trivs du med handhavandet på 1000D
Använder du skärmen som sökare ofta
Skulle du uppskatta större sökarbild i sökaren
Byter du någonsin objektiv, eller har du alltid samma på
Skulle du vilja komma närmare det du fotar, eller kanske få med mer
Vill du kunna fotografera närmare
Vilka objektiv har du idag?

Om du svarar på frågorna ovan kan jag försöka ge tips på lämplig kamera.

Ja, budget kan vara bra att veta, och om du måste köpa nytt eller kan tänka dig begagnat.

Jag vet att det är 7D jag vill ha, men tack ändå.

Om man ska ha hus Eller optik beror ju förståss så mycket på vad du redan har, samt vad du förväntar dig av uppgraderingen.

Sent from my MK16i

Jag förväntar mig att få skarpare bilder med mer detalj, samt snabbare bildtagning, bättre autofokus och fler smarta funktioner. Jag har två äldre objektiv i dagsläget, ett kombinerat tele/makro och ett vanligt.

Det valet är nog i huvudsak en intrapsykisk process där man slår till när åtrån efter det nya väger tyngre än samvetskvalen inför ett i objektiv mening överflödigt inköp.

Jag förväntar mig att få skarpare bilder med mer detalj, samt snabbare bildtagning, bättre autofokus och fler smarta funktioner. Jag har två äldre objektiv i dagsläget, ett kombinerat tele/makro och ett vanligt.

Allt det kommer 7D att uppfylla åt dig. Huruvida du tar bättre bilder genom att byta kamerahus eller skaffa ett objektiv till som täcker en lucka i ditt fotograferande idag, det är det nog bara du som egentligen kan avgöra.

Allt det kommer 7D att uppfylla åt dig. Huruvida du tar bättre bilder genom att byta kamerahus eller skaffa ett objektiv till som täcker en lucka i ditt fotograferande idag, det är det nog bara du som egentligen kan avgöra.

Tack för kommentaren. Mina objektiv funkar bra och jag känner inte att jag saknar något med dom, så jag har bestämt mig för att köpa ett nytt hus med tiden istället. Det gör större skillnad för mitt fotograferande. Tack för tips och råd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar