Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa ny kompaktkamera
- Trådstartare fluffan
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Ixus 970 har motsvarande 36 mm som största vidvinkel, medan de båda andra går ner till motsvarande 28 mm. Den skillnaden kan vara ganska väsentlig om man plåtar mycket inomhus. Enligt det jag läst om kamerorna är både Ixus 870 och F100fd alldeles utmärkta, men det verkar som att Fujin är lite bättre i dåligt ljus.
Jag föreslår att du går till en butik och känner på 870 och F100fd. Om den ena känns mycket trevligare -- välj den. Om de känns ungefär lika trevliga -- välj F100fd.
Jag föreslår att du går till en butik och känner på 870 och F100fd. Om den ena känns mycket trevligare -- välj den. Om de känns ungefär lika trevliga -- välj F100fd.
flygande grisen
Avslutat medlemskap
DPreview hade ett test av kompaktkameror för ett tag sedan.
Fuji f100 kom etta och ixus 870 landade på en nära andraplats.
De menar att fujin har vassare bildkvalité medan ixusen är smidigare att hantera.
http://www.dpreview.com/reviews/Q408premiumgroup/page12.asp
Som sagt, känn på kamerorna. Själv tar hellre kameran som känns smidig (snabb, lättåtkomliga inställningar, rätt feel) framför en som känns sådär men tar en smula bättre bilder.
Som fluffan säger - om båda känns lika bra, ta fujin.
Fujis senaste kompakter är kända för att vara lite extra bra på ljushantering, så de lämpar sig nog väl för inomhusfotografering.
PS! Ifall du känner dig sugen på lite fläskigare zoom kan du kolla in Panasonic DMC-TZ5. Cameralabs.com har den som sin favoritkompaktkamera, och den kostar under 3000 just nu på rean. Den är lite av ett monster specifikationsmässigt.
Både vidvinkel och hela 10x zoom, i ett relativt smått format. Bra på det mesta överlag också.
Fuji f100 kom etta och ixus 870 landade på en nära andraplats.
De menar att fujin har vassare bildkvalité medan ixusen är smidigare att hantera.
http://www.dpreview.com/reviews/Q408premiumgroup/page12.asp
Som sagt, känn på kamerorna. Själv tar hellre kameran som känns smidig (snabb, lättåtkomliga inställningar, rätt feel) framför en som känns sådär men tar en smula bättre bilder.
Som fluffan säger - om båda känns lika bra, ta fujin.
Fujis senaste kompakter är kända för att vara lite extra bra på ljushantering, så de lämpar sig nog väl för inomhusfotografering.
PS! Ifall du känner dig sugen på lite fläskigare zoom kan du kolla in Panasonic DMC-TZ5. Cameralabs.com har den som sin favoritkompaktkamera, och den kostar under 3000 just nu på rean. Den är lite av ett monster specifikationsmässigt.
Både vidvinkel och hela 10x zoom, i ett relativt smått format. Bra på det mesta överlag också.
Senast ändrad:
ebh
Aktiv medlem
Skall köpa ny kompaktkamera för runt 2500:-
Fundera på dessa modeller:
Fujifilm Finepix F100fd
Canon Digital Ixus 870 IS
Canon Digital Ixus 970 IS
Vilken hade ni valt?
Mest för att fotografera min son inomhus
Hej,
Jag var i precis samma situation. Testade IXUS 870 först. Provade sen Fuji 100fd. Valde Fujin. Testade hit och dit, kollade skärpa, färger osv. Tog mycket bilder med båda kamerorna innan jag bestämde mig.
Fujin är ngt större, långsammare, sämre batteri, kallare färgskala, men skärpan fann jag ngt bättre. Verkligen marginellt!
Min bakgrund: Tar massor av P&S bilder. Sorterar stenhårt. Fixar till det i Picasa. Inget annat.
Mvh ebh