Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kompaktkamera - Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ny kompaktkamera eftersom min gamla är rätt så trasig.
(Systemkamera är ju lite dyrt, tungt och bökigt och inget man kan ta med till skolan/på stan varje dag utan att det märks/tar plats t ex.)

Annars kan den ligga runt 2000-3000 och kanske lite till.

För tillfället känns det som att det är kanske 1000 kompaktkameror att välja mellan. Därför känns det väldigt svårt att hitta de/den bästa.

Här är några krav som den kan försöka närma sig:

- Bra och snabb autofokus som lätt hittar rätt fokus

- Kan ta bilder i sämre ljus utan att bilderna blir för mörka, suddiga och får mystiska färger

- Kunna hantera vitbalansen bra

- Få nästan "knivskarpa" bilder

- Vidvinkel ca 25 mm eller mindre

- Inga konstiga förvrägningar i kanterna vid vidvinkel

- Snabb vid uppstart och mellan biltagningarna

- Blixten kan anpassa sig till om motivet är långt bort eller nära.

Filmningen:
- Inga ljudstörningar från kameran eller ljud från då den zoomar.

- Gärna bra ljudupptagning.

- HD eller mer och möjligthet till 30fps eller mer.

Lite lägre prioritering:

- Gärna lite stöt och temperatur-skillnads-tålig.

- Hantera blandat ljus (finns nog inte?)

- Inte gå sönder efter några år. (linsen segar)

Tacktack för alla tips och diskussioner!

Det du kräver/önskar är en Tulipanaros! För detta pris får man inte alla de egenskaper som du eftersöker. Enl. mig finns det en kamera som ligger nära det du eftersöker,Canon S95.Samma sensor som G12, men ngt billigare. Det bildkvalitetmässigt bästa alternativet är en kompaktkamera med en APS-c sensor, t ex Fuji X100, men den kostar tyvärr betydligt mer.
Lycka till!

/Kenneth N

Bara så du vet, så är det ingen kompaktkamera utan en bättre systemkamera du beskrivit. Du får vara beredd på att den kommer att vara rätt långt ifrån, speciellt för 2-3000 kr.

En kompakt som många brukar gilla är Canon S95, behöver den inte vara så kompakt finns Canon G12 och Nikon P6000 också.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS95

Det bästa med de kamerorna är att det går att fota i RAW-format och sedan redigera bilderna i datorn själv, det gör att det går att komma en bit närmare punkterna på din lista än en som bara kan fota i Jpeg.

Kan på rak arm rekommendera Fujifilms AX200 som alltid är med mig på fritiden och jobb och sköter sig med den äran bland sina kusiner från Canon.

Bilder tagna med den finns på min profil.

Jag kollade lite på specifikationerna på t ex Canon S95 och Fujifilm AX200,
De var 28mm vidvinkel. Det skulle ju vara bra egentligen med lägre som t ex 25mm.

Finns det liknande kameror som är lika bra eller bättre som istället har runt 25mm eller lägre?

Ja, det gör det. Återkommer lite senare - måste greja med lite annat här först ...

Jaha så bra. För jag letar verkligen efter en vanlig kompakt där t ex linsen åker in i kameran eller liknande smidighet.

Jo den kan ju gå t ex, men det kanske inte direkt var en sådan jag tänkte mig. Helst skulle det ju vara att linsen åker in i kameran så den blir smidig.
Men, dendär är ju inte helt utesluten ändå.

Jaha så bra. För jag letar verkligen efter en vanlig kompakt där t ex linsen åker in i kameran eller liknande smidighet.

Jo den kan ju gå t ex, men det kanske inte direkt var en sådan jag tänkte mig. Helst skulle det ju vara att linsen åker in i kameran så den blir smidig.
Men, dendär är ju inte helt utesluten ändå.

HÄR är de kameror som uppfyller kravet 24mm och infälld optik. Bara att avgöra om någon uppfyller dina krav (jag skulle inte hålla andan).
Tror ditt största hopp står till att Canon väljer att ge S95:s uppföljare vidare vidvinkel, annars får du nog börja fundera på om dina krav är rimliga.

Jag upptäckte just att min gamla kamera tydligen var 28 mm, jag trodde den var 25 mm ^^.

Jaha men då har denna Canon S95 lika stor brännvidd som min andra (Nikon S1000pj).

Men jag kollade lite på dessa som var med i prisjakten ovan:
Fujifilm FinePix F500EXR: Den verkar inte finnas riktigt i någon vanlig affär. Men kanske är bra eller bättre än S95, vad tror ni?
Canon IXUS 310 HS: Det ser ut i specifikationen som att den är bättre än S95 på olika sätt. Kanske inte? Vad tycker ni?

Annars verkar Canon S95 finnas att köpa i stan här.

Men annars någon av dedär två som verkar vara bra som S95?

EDIT: Hur bra kan denna Olympus XZ-1 vara också? Verkar bättre än S95 kanske? (Såg inte att någon postat, hade skrivsidan uppe en stund.)

Senast ändrad:
Vet ej om det är vad du har tänkt dig, men jag kan rekommendera en Fujifilm F550EXR. 24mm brännvid, 15x zoom, och en väldigt bra kamera.

Jag kollade då lite på specifikationerna för Fujifilm F550EXR. Den verkar ju rätt så bra faktiskt. Fast blixten verkar kunna åka upp. Kanske går sönder efter 30 000 bilder. (Min mekanism för linsen gick sönder efter 25 000 t ex)

Men ojoj, då blev det svårt att välja igen. Vilken kan vara bäst! Fujifilm F550EXR eller Canon S95? Vilken är snabbast t ex? Från då man satt på den tills bilden är tagen t ex. Fujifilm F550EXR verkar inte ha lika lågt F-värde ser det ut som.

Vad kan det vara för skillnad på Fujifilm F500EXR och Fujifilm F550EXR tro?

Fast å andra sidan saknar xz-1ans ljusstyrka (inte minst i full tele - f2,5) motstycke bland de små kompakta och eftersom trådskaparen ville kunna ta bra bilder även när ljuset tryter är väl det inte att förakta?

Men ojoj, då blev det svårt att välja igen. Vilken kan vara bäst! Fujifilm F550EXR eller Canon S95? Vilken är snabbast t ex? Från då man satt på den tills bilden är tagen t ex. Fujifilm F550EXR verkar inte ha lika lågt F-värde ser det ut som.
Vilken som är bäst beror på vad man vill ha. S95 har större sensor, ljusstarkare objektiv, kan plåta i raw, bättre inställningsmöjligheter. Dessutom både mindre och lättare. Utan att ha provat Fuji-kameran skulle jag våga sätta ganska mycket pengar på S95 levererar bättre bilder i många knepiga situationer, t ex när det är lite svagt ljus. Och att den är snabbare.

F500EXR är, vad jag kan förstå, bara en i raden av hyfsade bridgekameror. Jättemycket zoom, filmar i full hd. Canons motsvarighet heter SX230, Nikons heter S9100 osv.

Vilken som är bäst beror på vad man vill ha. S95 har större sensor, ljusstarkare objektiv, kan plåta i raw, bättre inställningsmöjligheter. Dessutom både mindre och lättare. Utan att ha provat Fuji-kameran skulle jag våga sätta ganska mycket pengar på S95 levererar bättre bilder i många knepiga situationer, t ex när det är lite svagt ljus. Och att den är snabbare.

F500EXR är, vad jag kan förstå, bara en i raden av hyfsade bridgekameror. Jättemycket zoom, filmar i full hd. Canons motsvarighet heter SX230, Nikons heter S9100 osv.

Och där bortsåg du helt från klassledaren när vi kommer till stora bländare - Olympus XZ-1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar