Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kamra, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Tjena!
Jag undrar, vilken kamra anser ni vara bäst för fotografering främst av vardag, folk, natur, skateboard/snowboard osv.
Canon EOS 10D eller Nikon D70?
Har en kompis som nyligen köpt sig Nikon D70, och den va riktigt nice. Har dock aldrig tesat 10D....

Ett annat billigare alternativ är ju 300D... vad säger ni, vilken bör jag satsa på!?
Jag är amatör men extremt sugen på att fota på allvar. Ge mig tips!

Tack!
 
Har själv en 300D och kan varmt rekomendera den, med senaste (hackade) firmware´n får man de flesta funktioner som 10D har. 10:an är dock svart och lite mer robust, men framför allt svart... (verkar vara mycket viktigt...) sen kan du ju alltid satsa de sparade kronorna på ett roligt objetiv eller liknande.
 
Absolut! Pengarna som blir över kan man ju köpa sig ett tufft objektiv... finns det bra fisheye linser till eos 300D?

Men vilken är bäst av Canon EOS 10D eller Nikon D70?

Tack för tipset :)
 
Hejsan!

Jag är liksom du en entusiastisk nybörjare. jag köpte mig en 300D för någon månad sedan och är faktiskt grymt nöjd. Den räcker gott för mina behov just nu och antagligen många år framöver. Det är absolut inte kameran som sätter begränsningarna på hur bra mina bilder blir...
En anledning till att jag valde Canon framför Nikon (D70) är att jag har kan få låna kompsens häftiga objektiv ibland (snällt av honom). Annars tror jag att jag hade blivit precis lika nöjd med en D70.
Det finns ju lite större inställningsmöjligheter på de dyrare modellerna, men det är inget som jag saknar ännu. Den enda lilla detaljen jag saknar från D70 är den snabba uppstarttiden. Ibland känns 2.5 sekunder som en evighet!

Martin
 
Det tackar jag för!
Kom fram till att jag gillade 10D's foton mer än D70...

Ja, det kanske "räcker" med en Eos 300D, fast 10D och D70 har ju mer pixlar också.

Tack!
 
Jo en fråga till.. Christer snackade om "med senaste (hackade) firmware´n får man de flesta funktioner som 10D har". Vad är det för grejer om man får fråga???? Nånting man köper vid sidan om, tillkommer inte va!?
 
Firmwaren är bara att hämta ner, helt gratis.

Angående pixlarna så har både 300D, 10D och D70 ca 6 miljoner pixlar.

Känner du inte att du har användning för funktionerna på 10D så kör på en 300D + ett bra objektiv, 300D och 10D har samma sensor och då är det glaset framför som ger kvalitén.

Hellre 300D + t.ex. 17-40/4L än 10D + colaflaskbotten ;) såvida du inte behöver funktionerna.

//David
 
De finns för nedladdning via webben. Sedan uppgraderar man bara via CF-kortet.


Oj, såg att David hann före.
 
Jaha, fan va bra!!
Nej jag kan inte påstså att jag behöver 10Ds funktioner since jag är nybörjare. Tror det räcker gott och väl med 300D funktioner, vad sägern ni. Dessutom om man kan ladda hem nya funktioner till den!?

En fråga, finns det fisheye linser till eos 300D, isf några bra?

Tack för era svar!!
 
hallqvist skrev:

Har en kompis som nyligen köpt sig Nikon D70, och den va riktigt nice.
Det kan vara en ganska stor anledning för dig att också skaffa en D70, det är ganska bra att kunnna låna objektiv och andra tillbehör av varandra.
Jag harhaft nytta av att kunna låna saker vid några tillfällen.
 
Jäklar va sköna kort det blir med den fisheye'n!
Det går på runt 9tusen va?

Ja det är mkt sant, vad skiljer sig priserna då, mellan D70 och Eos 300D ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.