Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

unik1975

Medlem
Jag är på väg att köpa en ny kamera, har märkt att det här med fotografering är väldigt kul!
Jag har tittat runt lite och tycker att Olympus E-500 verkar vara en bra kamera.
Nu till min fråga jag fotograferar väldigt mycket i idrottshallar och undrar om denna kamera är bra för de ändamålen?
Jag har även tittat på Canon Eos 350D men den verkar bli dyrare, eller är det värt att lägga till de kronorna?
Är som sagt en glad amatör fotograf som vill ha en kamera att utvecklas med, men med en begränsad budget....

Hoppas någon kan ge mig några hjälpande ord på vägen.

Hej Therese
Jag är minoltian och jag är inte så insatt i Olympus eller Canon, så det bästa rådet jag kan ge är att känna på kamerorna och se vilken som känns bäst.
För känslan är enligt mig viktigare än att leta brus på extrema ISO värden.
För mig är t.ex. 350D för liten för att jag ska trivas med den. Ligger helt enkelt inte alls bra i händerna på mig. Det är väldigt individuellt.
Sökaren är en annan sak som jag prioriterar väldigt högt. Vill gärna kunna se vad jag sysslar med och var fokus ligger. Fast vem vill inte det? :D

350D har ju annars fått bra betyg gällande bildkvaliteten, vet inte hur E-500 står sig i jämförelse.
En fördel med canonkameran är ju det stora utbudet av optik.
Det är inte så att du har analog systemkamera sedan tidigare?

Nu kanske jag bara rör till det ännu mer för dig. Antar att du läst recensioner på typ www.dpreview.com ?
Annars är det bara att leta runt här på forumet för det finns en hel del väldigt kunniga människor här och du kan säkert hitta en del info som du har nytta av.

Hoppas du hittar den perfekta kameran till dig och välkommen till fotosidan :D

edit:
Fast i ditt fall är det kanske rätt intressant att se brusvärden då du fotar i idrottshallar och förmodligen behöver rätt högt ISO-värde.
Jag vet att 350D har lågt brus och läste nyss på dpreview att Olympusen är brusigare än canon.
Men som sagt prioritetssak.

Senast ändrad:
Du kommer bli nöjd med olympusen! Du får den med två bra objektiv (14-45 och 45-150) för samma pris som du betalar för canonen med dålig optik. Att olympusen har lite högre brus på höga iso är ganska försumbart.

MVH Uffe

Jag börjar bli trött på allt tjat om att 350D's kitoptik är dåligt för det stämmer faktiskt inte. När jag köpte min 350D i mars förra året så ingick Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 USM som kitobjektiv och det har fungerat mycket bra. Det viktigaste är trots allt om man lär sig sitt verktyg och kan hantera det.

:: Susanne ::

Canonens kitobjektiv är säkert inte så dåligt som vissa menar, men faktum är ju att Olympus 2 kitobjektiv har fått väldigt bra kritik och är förmodligen lite bättre än Canons. Sen får man med båda två för nästan samma pris som Canonen med ett objektiv.

Sen är ju Canon bättre på att hantera bruset, så om det är viktigt för trådskaparen (Therese) med lågt brus för fotografering inne i sporthallar då är nog 350D det rätta valet, men annars rekommenderar jag E-500 då jag själv är väldigt nöjd med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar