Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

malinaahlin

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag har länge haft min systemkamera Canon EOS 350D. Men tyvärr så börjar den bli dålig och gammal så jag funderar på att köpa ny systemkamera. Jag fotar mest i natur, hästsport, närbilder & porträtt.

Så jag är helt vilse i kameradjungeln.. Så vad för kamera ska jag kolla på? Vilka hemsidor rekommenderar ni? Vill helst ha Canon. Har funderat lite på Canon 7D. Men kanske ni har annat bättre förslag angående kamera?

Tacksam för svar!

Hej.

Jag var i din sits för ett par månader sedan, i mitt huvud hade jag två kandidater (7D och 6D). Max budget var 20 000 för kameran. Jag fotar en hel del av vad du nämner också, och inomhus i ridhus tjänar du mycket på att ha en kamera som hanterar ISO bra, ger lågt brus på högre ISO. Ofta behöver du ganska hög hastighet för att frysa en häst över hinder, jag brukar använda runt 1/1000sec. Samtidigt vill jag inte ha alldeles för kort skärpedjup för att få både häst och ryttare i fokus så runt f/4-8 brukar jag använda (beroende på hur nära jag zoomar. Slutsatsen är att du behöver gå upp på ganska höga ISO för att få en acceptabel bild under dessa förhållanden och ISO-hantering är mycket bättre på fullformatskameror. För min del valde jag EOS 6D och jag är mycket nöjd. Autofokus kan vara ett problem för riktigt snabba sporter men fungerar bra för hästhoppning.

Här är videon som hjälpte mig att bestämma mig: https://www.youtube.com/watch?v=sX_I9KPPdWY

För information har jag en 7D också och den är mycket bra till sportfoton om ljuset är bra. Autofokusen är mycket mer avancerad är på 6D, men centrumpunkten på en 6D klarar mycket dålig belysning (-3 EV)

Hoppas du är hjälpt av svaret

/Thomas

Edit - glömde bort en sak. På en fullformatskamera förlorar du cropfaktorn som kan vara mycket praktisk vid naturfotografering, att t.ex. ett 200mm objektiv verkar vara ett 320mm. Men du kan kanske behålla din gamla kamera för just naturfoto?

Tror inte du skulle bli besviken oavsett vad du väljer för att gå från en 350d till en 5d, 6d eller 7d är ett OTROLIGT steg upp i prestanda på allt.
7d runt tio papp med cashback
5dMkII strax över 14'
6d 17.5'

Beroende på vad du har för objektiv så är ju 7d + en ny glugg i samma härad kostnadsmässigt som ett 6d hus. Har du inget annat än en kitlins nu så måste du ju ha en EF glugg också om du köper småbildsformat och det kan bli ytterligare pengar beroende på vad du siktar på.
Glöm för allt i världen inte 5d2, den är precis lika kompetent nu som när den kom och den är väldigt kompetent!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar