Annons

Köpa ny kamera för fotning till webbshopp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordljus

Ny medlem
Jag ska köpa ny kamera som ska användas för fotning till
webbshopp inom inredning/kläder,smycken - www.nordljus.net. Jag behöver råd ang vad jag ska köpa för kamera samt objektiv. Kan tänka mig att betala 5-10 000 kr. Vill även gärna ha andra råd ang utrustning som kan förstärka fotona i butiken. Är mycket intresterad av att fota ( de estetiska) bygga stilleben/miljöer men har ingen direkt kunskap alls tyvärr.
Har senaste åren använt en canon E350D med medföljande objektiv,inget extra alls.
Befinner mej just nu i Thailand, ska jag köpa här eller hemma, ska jag ev köpa extra objektiv eller annat här?
Alla tips välkommna!
Jakon
 
Var själv i Thailand för 3 månader sedan och gjorde en rejäl research innan jag åkte.
Det lönar sig inte att köpa objektiv eller kameror i thailand.

Visserligen hittade jag en Canon Poweshot G10 500 spänn billigare och vissa småprylar som fjärrutlösare, olika filter.

men jag rekommenderar dig att inte köpa något dyrt i Thailand utan här hemma i Sverige. Det känns ju tryggare i efterhand också.

Kameran du har nu är det inget fel på, det är väl blixtar eller lampor du behöver i sådana fall. Eventuellt ett ljustält där du kan fota småprylar på.
 
Canon 450D

Tack för alla svar!
Min Canon 350 D har dött inte ett livstecken, har haft problem med displayen tidigare men nu kört tror jag. Funderade därför på
att köpa en Canon 450 D samt ett 50/1,8 Har läst om ettTokinaobjektiv som är makro och zoom samtidigt 28-90.
Är inget vidare på vad jag behöver för att få bra bilder.
Ska testa IKEA tältet också. Hur är det annars med
extra ljus, idag fotar jag helt utan blixt för att få rätt känsla på produkterna.
Jakob
 
En softbox är till för just det, någon eller några ljuskällor som sprids mjukt. Titta på första länken, det är bara sex (korta) sidor. Han har använt 3 ordinära lampor som lyser in genom dämpade öppningar. Du behöver ställa vitbalansen, men det är lätt.

Köper du en 450D/1000D kan du ta urskarpa bilder med kitobjektivet, det som heter 18-55IS och fås nästan på köpet. Det har dessutom helt "ok" makroegenskaper. 50/F1.8 ger dig kortare skärpedjup vilket är en fördel för mer "konstnärliga" foton. Men kitzoomen är såklart mkt roligare att ha när du inte plåtar produkter.
 
450d/1000d

Tack för svaret!
Har inte funderat på 1000D, Anser du att den skulle räcka och sedan lägga pengarna på objektiv istället?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.