Annons

Köpa ny kamera budget 10000-15000

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiabergman

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Canon Eos 450D som jag har ruttnat på.

Jag söker nu en ny kamera att lära känna. Min budget ligger runt 10'000 med ett absolut max på 15'000.
Har följande objektiv som jag gärna vill kunna använda även på den nya rackaren:
Tamron AF 18-270/3,5-6,3 AF Di II VC PZD
Canon EF 50mm f/1.8 II

Jag fotar framförallt människor, djur och landskap.

Det jag framförallt stör mig på 450d'n är att den är förbannat högljudd samt att den är långsam och har halvdan fokus...

Ser fram emot att höra era tips! :) Har tjuvkikat lite på 7D...

Canon 7D låter perfekt för dig. Den är det bästa Canon har att erbjuda i dagsläget i det sensorformat/objektivfattningen som passar din Tamron-glugg. Brukar finnas till bra kampanjpris lite då och då.

Hej!
Canon 7D är en toppenbra kamera, kan rekommendera den varmt.
Om jag var du skulle jag kanske fundera på ett annat objektiv än ditt tamron före ett nytt kamerahus. Jag skulle hellre lägga pengarna på ett canon 70-200/4 L IS USM, superb bildkvalitet med snabb och exakt autofokus. Jag tror att du får bättre bildkvalitet och autofokus om du kombinerar det objektivet till ditt nuvarande hus än om du köper en 7D och har kvar tamronobjektivet. Men om du bestämt dig för ett nytt hus är som sagt 7D ett bra alternativ.

Tack för era kommentarer!
7D kommer ju ibland med kitobjektiv eller så finns det erbjudanden med olika varianter. Är dock inte så pass hemma i objektivsfären att jag kan säga om det är värt att lägga på nåt objektivpaket eller så till 7d:n eftersom jag är osäker på kvaliteten på objektiven...

Hej!
Canon 7D är en toppenbra kamera, kan rekommendera den varmt.
Om jag var du skulle jag kanske fundera på ett annat objektiv än ditt tamron före ett nytt kamerahus. Jag skulle hellre lägga pengarna på ett canon 70-200/4 L IS USM, superb bildkvalitet med snabb och exakt autofokus. Jag tror att du får bättre bildkvalitet och autofokus om du kombinerar det objektivet till ditt nuvarande hus än om du köper en 7D och har kvar tamronobjektivet. Men om du bestämt dig för ett nytt hus är som sagt 7D ett bra alternativ.

Tack för svar! Har varit inne på det också, att köpa nytt objektiv men landat någonstans i att jag ledsnat på 450d. Ska däremot tänka på det du säger. Kollade upp objektivet - verkar super! Tänk om man kunde köpa både och :)

Sett till bildkvalitet vinner du på att ha kvar kameran och köpa ett bättre objektiv. Men bildkvalitet är inte allt här i världen. Jag bytte upp mig från en 550D till en 7D som har exakt samma sensor (alltså identisk bildkvalitet, i raw-format åtminstone), men jag tar bilder nu som inte var möjliga med 550D:n tack vare fler och bättre funktioner i kameran, bättre ergonomi etc.

Tack för era kommentarer!
7D kommer ju ibland med kitobjektiv eller så finns det erbjudanden med olika varianter. Är dock inte så pass hemma i objektivsfären att jag kan säga om det är värt att lägga på nåt objektivpaket eller så till 7d:n eftersom jag är osäker på kvaliteten på objektiven...

Tack för svar! Har varit inne på det också, att köpa nytt objektiv men landat någonstans i att jag ledsnat på 450d. Ska däremot tänka på det du säger. Kollade upp objektivet - verkar super! Tänk om man kunde köpa både och :)

Personligen tycker jag att det är bäst att titta ut det objektiv som verkar vara det bästa för mitt ändamål. Finns det sedan i kit så är det en bonus.
Kan du tänka dig att köpa begagnat? Då kan du få ganska mycket mer för pengarna. Jag har jättebra erfarenheter från köp och sälj här på fotosidan.
Om det är ett alternativ kan du nog få både en 7D och canon ef 70-200/4L IS USM för runt 16-17000. Du kan ju sälja ditt tamron och på så vis öka din budget. Objektivet jag nämnt finns även
utan bilstabilisering till hälften av priset om man kan tänka sig att vara utan.

Som många andra säger: 7D. Om du är sugen på fullformat så finns det begagnade 5D MkII för runt 10.000 också kan du sälja ditt Tamaron och köpa ett annat liknande som passar fullformat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar