Annons

Hur stor skillnad gör en ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med mer professionella objektiv? Det där får du utveckla.

Med objektiv som har ett högt T-värde som en 24-105/4L IS kan jag förstå att man får mer brus jämfört med ett med lägre T-värde om man exponerar efter samma inställningar som ett som har lägre T-värde.

Canons L serie syftar jag till.
Mitt 24-105L IS USM gav enormt mycket mindre brus än vad det gamla kitobjektivet 18-55 gav på högre ISO.
 
Jag skulle vilja dela upp kameran (eller egentligen systemet) i tre delar:

#1: Sensorn

En nyare (eller större) sensor ger oftast bättre bildkvalitet, på flera olika plan. Huruvida detta syns, beror mycket på om man fotar i dåligt ljus eller inte. Antal pixlar spelar mest roll vid stora utskrifter och många pixlar kan ge väldigt trög bildbehandling om man inte har fräsig dator.

#2: Kamerahuset

Här kan en äldre proffskamera vara avsevärt trevligare än en nyare medelklasskamera. Det handlar om fler dedikerade knappar, ofta större sökare, bättre grepp, rappare interface och så vidare. Men de äldre kamerorna kan samtidigt ha liten display med dålig upplösning.

#3: Objektivet

Här ligger den största delen av bildkvaliteten, om vi bortser från brusskillnader på sensorn avhandlat i punkt ett. Har man begränsad budget kan det vara vettigt att lägga pengarna på ett fint objektiv istället för en nyare kamera, även om det kanske inte är så lockande.

-----

Sen skulle jag vilja påstå att ju duktigare man är på att fota, desto mindre knappar och jox behöver man. Det beror sen förstås också på hur många olika typer av fotografering man växlar mellan, men man kommer väldigt långt med bara de manuella grundläggande kontrollerna: bländare, fokus, slutartid och ISO. På sätt och vis kan det därför vara rätt bra att begränsa sina möjligheter om man vill gå framåt och lära sig mer om vad som händer när man tar en bild.

Din kamera är rätt gammal, men är fortfarande kapabel till mycket bra bildkvalitet, om man har ett bra objektiv. Där är nog din superzoom en begränsning faktiskt. Huruvida det är trevligare hantering eller bättre bildkvalitet du vill ha, är värt att fundera några vändor på innan du uppgraderar.

Lycka till!

Jag håller med om det. I det aktuella fallet skulle jag nog säga att om du kan sen och inte behöver ett jättesupersnabb hus (för serietagning osv) så är kanske storleken ett faktor att titta på. 100D verkar vara väldigt smidig och har vad jag förstår en väldigt kapabel sensor - i alla fall om du plåtar när det är lite sämre ljus. Det kommer alltid nya kameror. Viktiga är att det fungerar för dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.