Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Sons

Medlem
Hej
Skulle behöva hjälp med att hitta en ny bildskärm för fotoredigering. Då den jag har idag har börjat ge upp. Är ute efter en 27” med ips panel, har en budget på ca 6000kr. (Har en skärmkablibrator modell spyder pro4). Har ni några tips på passande skärmar?

/Fredrik
 
Här är vad jag vet den bästa i din prisklass.
BenQ Bildskärm 27" SW2700PT ca 7000 kr
Jag har den tillsammans med spider pro 5 fast har ännu inte 100% koll på hur man kalibrerar bäst då jag endast kört en kalibrering utan att lusläsa manualen.
 
Vad är det för skillnad mellan Dell 2715H och BenQ SW2700PT? Tänkte om det är värt att lägga lite extra. Såg att Dell hade en modell som heter 2716D, är den bättre eller sämre jämfört med 2715H?
 
Vad är det för skillnad mellan Dell 2715H och BenQ SW2700PT? Tänkte om det är värt att lägga lite extra. Såg att Dell hade en modell som heter 2716D, är den bättre eller sämre jämfört med 2715H?

Du kan läsa vad fotosidans skärmexpert säger:

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-stor-skarm-med-stort-omfang.htm

Jag tror inte att den nämnda Dellskärmen spelar i samma liga faktiskt, SW2700PT verkar vara bland det bästa man kan få på en tight budget. Klart sugen på att köpa en själv.
 
Vad är det för skillnad mellan Dell 2715H och BenQ SW2700PT?

Har själv en BenQ SW2700PT sedan i somras och kan varmt rekommendera den.

Skillnaden på BenQ och Dell är att du får med "kepsen/huvan" i priset när du väljer BenQ och även en puck/fjärrkontroll för att snabbt ändra mellan AdobeRGB, sRGB och svartvitt läge.
Huvan blockerar störande ljuskällor ovanifrån och från sidorna, för att betraktningen av bilder ska bli så bra som möjligt. En liknande huva brukar man få köpa separat till de flesta skärmar av det här slaget.

Finns helst säkert fler andra skillnader men dessa är ganska viktiga.

Thommy
 
Viktigaste skillnaden är väl att Dell 2715 är tänkt som en ok allroundskärm medan Benq siktar på professionell bildbehandling.

"Like the U2713HM before it, the U2715H is based on a standard gamut backlight and does not offer some of the high end features of the U2713H (hardware calibration etc)"

Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå rätt stor skillnad på dessa, inte bara kepsen.
 
Det låter som att Benq SW2700PT är det bästa valet i denna prisklass, men om man ska satsa på en som är lite billigare så är Dell 2715H ett bra alternativ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.