Annons

Bildskärm för amatören

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas

Du vet att Eizo har extra pris på flexscan 2433we denna veckan?
Jag har beställt den och bara väntar på leverans (2 timmar sedan)
Dom säljer den för 4300 plus moms
Mats

Tack! Jo, jag har sett det, men köpte min Dellskärm innan ens tråden startades. Inga klagomål i alla fall, men Eizon kanske är mer prisvärd.

Satt själv i samma båt för ett halv år sedan och landade efter mycket research med en HP ZR24W ( http://www.dustinhome.se/pd_5010384363.aspx ). Det stod mellan den och DELL U2410 ULTRASHARP men Dellen föll på sin Wide gammut och alla måndags exemplar. TFT Central ( http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr24w.htm ) har en bra recension. Vad de säger är att det är den bästa skärmen än så länge om du inte vill kalibrera, den ger utmärkta värden rakt ur lådan (och är inte wide gammut). Jag är hiskeligt nöjd.

.Vad de säger är att det är den bästa skärmen än så länge om du inte vill kalibrera, den ger utmärkta värden rakt ur lådan (och är inte wide gammut). Jag är hiskeligt nöjd.

Nu förstår inte jag. Du verkar se det som en fördel att den kan reproducera 97 % av sRGB. De flesta brukar vilja ha ett så stort färgomfång som möjligt, så att de verkligen kan se hur bilden ser ut även i de mest mättade färgerna. Och att den ger bra färg direkt ur lådan är ingen garanti för att den kommer visa det om ett eller två år. Skärmar förändras och därför används en kalibrator för att mäta upp hur skärmen fungerar.

Stefan

Ang. Wide Gamut så får du använda din google-fu (precis som jag gjorde) men i korthet är det kattens potatis om du använder ett program som stöder det (säg Photoshop) tillsammans med en kalibrerad skärm men inte lika roligt när du surfar i Explorer och alla ser ut att ha bränt sig i solen. Eller när du spelar spel.

Noter att OP skriver " Jag är inte ute efter någon proffsskärm, det enda kravet jag har är att färg och kontrast ska återges "korrekt". Då avråder jag från WG.

Jag sitter vid en sån här på jobbet och har den lite mindre varianten hemma:

http://www.nec-display-solutions.se...-2690WUXi2/LCD-2690WUXi2.xhtml?cat=LCD&e=e2s1

Den är dyr men det glömmer man fort när man sett vad den presterar.
Gå hellre ner i storlek än kvalitet är nog mitt bästa tips.

Glöm inte bort att en färgkalibrator bör rymmas i ens budget också, en sån kan man med fördel dela på med ett gäng polare så blir det inte en så stor utgift (min kostade 3500:- så de är inte direkt gratis).

Mvh.
Anders

Ang. Wide Gamut så får du använda din google-fu (precis som jag gjorde) men i korthet är det kattens potatis om du använder ett program som stöder det (säg Photoshop) tillsammans med en kalibrerad skärm men inte lika roligt när du surfar i Explorer och alla ser ut att ha bränt sig i solen. Eller när du spelar spel.

Noter att OP skriver " Jag är inte ute efter någon proffsskärm, det enda kravet jag har är att färg och kontrast ska återges "korrekt". Då avråder jag från WG.

Skärmar med WideGamut går att ställa in på sRGB-simulering. Det är svårare åt andra hållet, alltså att få en sRGB-skärm att simulera ett stort färgomfång. Och enligt min erfarenhet är den enda möjligheten att få korrekt färgåtergivning att man kalibrerar/profilerar sin skärm.

Stefan

står nu i valet o ska köpa mig en stationär dator och en bildskärm o lämna min skit laptop,

Min klass

Har nyss börjat med foto så jag ligger på nybörjar nivå och budget är ca 3000 kr

Vad har ni och tipsa om

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar