Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

louisepalm

Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa min första systemkamera och funderar då på Nikon D90 och har några funderingar. Som ni kanske vet finns det ett erbjudande nu att man får ett batterigrepp, fotoskola och "check and clean" på köpet vilket jag tycker låter bra (värde ca 4000). Jag tycker om att fota alltmöjligt och kommer att foto ca 1-2 timmar per dag.

Har kollat runt på olika recentioner och jämförelser på Nikon D90 och de mesta är positivt men sedan finns det några som är lite kritiska.
  • Vad tycker ni?? Är den värd att köpa?
  • Är det en för avancerad kamera som första systemkamera?
    jag är lättlärd och allmänt teknisk men har inga tidigare större kunskaper om alla funktioner
  • Räcker standardobjektivet i början eller bör man köpa ett bättre?
  • Bör man ha försäkring på kameran? Hur mycket kostar det ungefär?

Tack på förhand! :)
 
Mycket bra kamera att starta med men även att växa med.
Kolla runt på nätet efter lägsta pris och ring Mediamarkt Bäckebol och fråga om dom har kvar erbjudandet med D90 plus 18-105 för 8990kr!
Har dom det så är det ett riktigt klipp!
 
  • Vad tycker ni?? Är den värd att köpa?
  • Är det en för avancerad kamera som första systemkamera?
    jag är lättlärd och allmänt teknisk men har inga tidigare större kunskaper om alla funktioner
  • Räcker standardobjektivet i början eller bör man köpa ett bättre?
  • Bör man ha försäkring på kameran? Hur mycket kostar det ungefär?

1. Ja.
2. Nej, du kan alltid börja med att ställa den på "allt automatiskt, tack!", dvs det gröna autoläget.
3. Ja, om du menar 18-105 som den oftast säljs med.
4. Nej, kolla först vad din hemförsäkring täcker. Köp inte försäkringen som ger di "utökad garanti", eller vad det brukar heta. Du har rätt bra konsumenträtt ändå, och kameror som går sönder gör oftast det genast.

Per.
 
Vill du ha ett rikigt bra startkit optiskt också ska du överväga Nikkor 16-85 VR. Kostar lite mer, men ger i gengäld optisk toppklass.
 
Vill du ha ett rikigt bra startkit optiskt också ska du överväga Nikkor 16-85 VR. Kostar lite mer, men ger i gengäld optisk toppklass.

Visst är objektivet bättre, men 18-105 är skarpt och bra det också. Jag skulle personligen lägga dessa ca 2700:- på en blixt, ett stativ eller andra tillbehör, det tror jag ger mer.

Per.
 
hmm

Jag funderar på om jag bara köper D90:n för att jag får erbjudandet (som jag skrev om i första inlägget) på köpet.. men hur bra är egentligen erbjudandet?

Och är det sant att D90:n bara kostar 8999 kr inklusive objektiv på MediaMarkt?
 
Senast ändrad:
Jag funderar på om jag bara köper D90:n för att jag får erbjudandet (som jag skrev om i första inlägget) på köpet.. men hur bra är egentligen erbjudandet?

Och är det sant att D90:n bara kostar 8999 kr inklusive objektiv på MediaMarkt?

Den kostade åtminstone det för en månad sen för då köpte jag min!
Ring MediaMarkt Bäckebol och fråga.
Men jag såg nån som hade samma erbjudande fast en tusenlapp mer häromdan.
Så det går att få tag i dom i ungefär det prisintervallet.
Sen får du ju batterigreppet också från Nikon värt ca 2000kr.
Men det erbjudandet gäller bara fram till den 31 mars dvs till och med tisdag.
 
När det gäller erbjudandet: Ett batterigrepp kan du efter lite letande hitta för 1.390:- exkl batteri, så värdet handlar ju inte om 1.990:- som Nikon annonserar om...

Fotoskolan är ganska "basic" på sisådär 2 timmar, men är du helt ny på en systemkamera så har du nog nytta av den.

Check and clean vet jag inte vad det kostar, men det är säkert några hundra per gång.
 
D90, är en kamera som kommer att duga mer än väl som första kamera!!! Den håller också för att växa i. Jag hade utan tvekan köpt den med optiken 16-85. Den kombinationen kommer att glädja dig och tillåta dig att växa. Kurser, batterigrepp är sekundärt om du är mer eller mindre nybörjare.
Så satsa på D90 och 16-85. En mycket bra kombination. Prisvärd!!!
 
Kurserna brukar vara fullbokade några månader framåt i tiden, så när du väl går kursen kan du redan kameran. Kanske? Så kändes det när jag kollade datumen iallafall.
 
Köpte mig en D90 med 18-105 gluggen på Scandinavian Photo i Mölndal för några dagar sedan. Det här är också min första system och jag är riktigt nöjd. Visst det finns mycket extra att lära sig, men det ser jag bara som roligt. Köpte min för 11000 på SP. Lite dyrare men det känns som att man får en otrolig service där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.