Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon D700 nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik1990

Aktiv medlem
Hej alla glada! =)

Har länge suttit och dreglat över en Nikon d700. Men ryktena om att Nikon inom kort släpper D800 modellen får mig att tveka..

Min fråga är helt enkelt om jag ska vänta på att D800 släpps och hoppas på att D700 får ett lägre pris?
ELLER ska jag lägga ut min D90 på blocket nu, få den såld, beställa en D700, plåta och se glad ut!

Vad säger ni? Hur hade ni gjort?

/Fredrik

vänta

tror ja behållit d90n å väntat å sett om de kommer en ny för då kommer d700an att bli billigare ! själv köpte ja en d300 bara för att lära mig kameran som e i stort sett samma som d700an förutom fullformat för då den blir lite bättre i pris så köper ja en 700a

Min tes är att alltid vänta om man kan göra det. Det gäller i synnerhet produkter i stark utveckling. Själv väntar jag för en uppdaterad Canon 7D som tar SD-kort.

vänta

precis ! även fast ja har råd köpa en d700 så gör ja inte de för trots allt e de mycke pengar å ja ha de bara som hobby ja tjänar inga pengar på bilderna ja bara tycker de e roligt

Men det kliar någon fruktansvärt i mina fingrar nu!

Men antar att jag får bita i det sura äpplet och vänta som jag märker att visa andra också gör! *Suck*

Om inte priset har betydelse, vänta. Men du kanske får vänta några månader ännu. Jag väntade inte, och är hur nöjd som helst med valet. Hade en D90 jag också som jag i juni bytte till en lite medkörd begagnad D700 som jag fick till bra pris. Det är väl endast ett par småsaker som jag saknar i kameran, men i övrigt så brädar den D90:an totalt och jag räknar med att ha den här kameran ganska så länge.

Hej alla glada! =)

Har länge suttit och dreglat över en Nikon d700. Men ryktena om att Nikon inom kort släpper D800 modellen får mig att tveka..

Min fråga är helt enkelt om jag ska vänta på att D800 släpps och hoppas på att D700 får ett lägre pris?
ELLER ska jag lägga ut min D90 på blocket nu, få den såld, beställa en D700, plåta och se glad ut!

/Fredrik

Det finns rykten om en kameramodell som kan komma att heta D800. Men det verkar av samma rykten att döma i så fall vara en rätt annorlunda kamera än dagens D700 och inte en direkt efterföljare. Det är inte alls säkert att en sådan kamera påverkar priset på D700 nämnvärt.

Ta en funderare över varför du funderar på att byta kamera. Känner du att en D700 verkligen kommer att göra ditt fotograferande roligare, mer spännande och på flera tydliga sätt bättre ... Varför tveka? Visst, du kanske kan få en D700 för en tusenlapp mindre någon gång i vår, men då har du gått omkring i ett halvår och använt med en kamera som du egentligen har slutat trivas med - hur kul är det?

Å andra sidan kan det vara så att du kommer underfund med att din D90 trots allt är rätt rolig den med och att du kan fortsätta ha kul med den i ett halvår till och under tiden se vad som händer med D700 och en eventuell D800.

Hej alla glada! =)

/Fredrik

Jag skulle köpt en begagnad D700 nu, har en känsla av att en ev. D800 blir betydligt dyrare. Jag bytte från D80 till D700 och har inte ångrat det en enda gång, och jag har inga planera på att byta inom dom närmaste åren. Satsa istället på bra objektiv

Jag hade exakt samma funderingar i mars 2011 det var samma rykten då som nu om D800. Jag hade då en D90 och köpte en ny D700. Det enda jag saknar från D90:an är möjligheten att kunna filma. Om du filmar och D800 har den funktionen, så skulle jag väntat.
Men om du "bara" tar stillbilder så spelar det ingen roll och D700 är såååå mycket bättre (under förutsättning att du vet vad du pysslar med när du plåtar) och i synnerhet i svagt ljus. Tänk bara på att det gäller att vara konsekvent med objektiv om du "uppgraderar" till fullformat. Det är väldigt synd att sätta ett mediokert objektiv på en D700.
/Anders

Vad hade ni betalat?

Jag hade exakt samma funderingar i mars 2011 det var samma rykten då som nu om D800. Jag hade då en D90 och köpte en ny D700. Det enda jag saknar från D90:an är möjligheten att kunna filma. Om du filmar och D800 har den funktionen, så skulle jag väntat.
Men om du "bara" tar stillbilder så spelar det ingen roll och D700 är såååå mycket bättre (under förutsättning att du vet vad du pysslar med när du plåtar) och i synnerhet i svagt ljus. Tänk bara på att det gäller att vara konsekvent med objektiv om du "uppgraderar" till fullformat. Det är väldigt synd att sätta ett mediokert objektiv på en D700.
/Anders

Filmat totalt ca 5 min med min D90 så noll och inget med andra ord! =)

Som läget ser ut just nu så ligger min D90 ute för försäljning i hopp om att få en slant så D700 kan beställas!

Så har en ny fråga, Vad hade ni betalt för en D90 ca 15 000 exponeringar, Tillsammans med ett Nikon 16-85 som är köpt i augusti 2011, samt batterigrepp med 2 batterier? Lite "lull lull som 3 st minneskort, extra ögonmussla följer också med

Min tes är att alltid vänta om man kan göra det. Det gäller i synnerhet produkter i stark utveckling. Själv väntar jag för en uppdaterad Canon 7D som tar SD-kort.

När det gäller kameror och andra elektronikprylar är de ju alltid i stark utveckling och man kan ju alltid vänta in nästa och bättre grej, i all oändlighet....

Köp en begagnad D700 så länge. Kameran är kanon men jag kan förstå om du inte är sugen på att köpa en ny kamera av en modell som har +4 år på nacken.

När det gäller kameror och andra elektronikprylar är de ju alltid i stark utveckling och man kan ju alltid vänta in nästa och bättre grej, i all oändlighet....

Nja, det vet jag inte. D700 kom ju ändå för mer än tre år sedan. Just nu är det ju aktuellt med ett modellbyte, men när det väl sker kommer det ju säkert att ta minst lika lång tid innan nästa byte sker. Att vänta i tre år tycker jag inte är någon särskilt kort tid.

Det där med att det hela tiden kommer nya modeller är snarare ett påhitt av dem som inte har råd med dem när de kommer :)

Köp en begagnad D700 och sälj den när den eventuella uppföljaren finns att köpa, om du inte skulle vara tillräckligt nöjd. Idag bör man kunna hitta en för nedåt 12-13000:- om den har ett par år på nacken. Du kan säkert få ut 8-10000:- även om ett halvår, så det är ingen brakförlust, och under tiden har du en sjukt bra kamera. Fortfarande bland det bästa som existerar i 24x36-formatet.

En ny däremot, är väl kanske ingen lysande affär.

Köp en begagnad D700 så länge. Kameran är kanon men jag kan förstå om du inte är sugen på att köpa en ny kamera av en modell som har +4 år på nacken.

Begagnat är ju alltid begagnat, gillar att köpa nytt då jag vet att det just är nytt (Med garanti os.v)

Även om D700 är en kanon kamera så känns det taskigt att köpa en begagnad och plötsligt så ger slutaren upp efter 5000 skott som exempel..
Men som du skrev, slänga ut 20 000 på en ny D700 känns också taskigt just för den har några år på nacken och med stor sannolikhet släpps en ny modell inom snart framtid..

Köp en begagnad D700 och sälj den när den eventuella uppföljaren finns att köpa, om du inte skulle vara tillräckligt nöjd. Idag bör man kunna hitta en för nedåt 12-13000:- om den har ett par år på nacken. Du kan säkert få ut 8-10000:- även om ett halvår, så det är ingen brakförlust, och under tiden har du en sjukt bra kamera. Fortfarande bland det bästa som existerar i 24x36-formatet.

En ny däremot, är väl kanske ingen lysande affär.

Kommer nog bli så! Tyvärr finns det få d700 runt om mig enligt blocket. Eller rättare sagt noll och inga i skrivande stund!

Och pedant som jag är så vill jag gärna kollat på huset innan jag köper det därför utesluts dom som finns 50 mil från mig ganska omgående..

Hitta däremot en D3 för 17 papp som är nära och bra för mig, som jag blev sugen på =)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto