Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon d60 - med eller utan bildstabilisator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna.

Ny medlem
Jag ska köpa min första systemkamera och det är lite av en djungel. Har bestämt mig för att huset blir ett d60 men som jag förstår det finns det med och utan bildstabilisator. Hur stort behov har man av en sådan? Prisskillnaden är ungefär 500 kronor.

Har jag dessutom förstått det hela rätt så har det här huset inget autofokus utan detta måste finnas i objektivet och därmed är det inte så praktiskt att köpa gamla objektiv, utan om jag vill komplettera så får jag köra på nya Nikonobjektiv som alla har autofokus.

Men, har detta någonting med bildstabilisatorn att göra eller är det två vitt skilda saker? Som ni förstår är jag helt grön och behöver lite bra tips. Dessutom undrar jag - är det väl investerade pengar att förlänga garantin så att den gäller några år?

Tusen tack för kloka råd (skrivna på ett språk som även en nybörjare begriper:))
 
Nikon D60 har ingen stabilisator. Stabilisatorn sitter i objektiven och kallas för VR (vibrations reduktion).
Utan tvekan tycker jag VR är värt 500:- om inte annat så är det betydligt mer lättsålt om du skulle vilja byta ut det senare.

D60 har ingen inbyggd autofokusmotor, vilket innebär att du bara får autofokus med de objektiv som har inbyggd autofokusmotor.

Jag skulle inte kosta på förlängd garanti, det kostar betydligt mer än det smakar enligt min mening.
 
Om det är mörkt där du fotar och inte vill använda blixt så kan du ha lite nytta av bildstabilisatorn, men vid normala förhållande så spelar det ingen större roll.
Bildstabilisatorn har inget med autofokusmotorn att göra. Men man kan nog säga att om objektivet har bildstabilisering, så har det oftast (alltid?) inbyggd autofokusmotor också.
Garantin kan du nog hoppa över. den täcker t.ex, inte om du tappar kameran. Hemförsäkringen täcker sånt.
 
Hej!

Det är som du anar två skilda saker:

Nikon har inte bildstabilisator i kamerahusen, utan det sitter inbyggt i de objektiv som heter något med "VR" (prisskillnaden du sett har kanske berott på vilket objektiv de skickar med?).

D60/D40 har mycket riktigt ingen inbyggd autofokusmotor, så du får bara autofokus om objektiven har motor inbyggd, du kan använda även andra objektiv, men du får i så fall fokusera manuellt.

Hälsningar / Dan J.
 
Hej, välkommen till Nikon-familjen ;)

Nej, AF (autofokus) har inget med bildstabilisator att göra, det är två olika saker. D60 har AF med alla nikons objektiv med AF-S beteckning i namnet. T ex det objektiv jag tror du ska köpa till kameran, AF-S 18-55/3.5-5.6G med eller utan VR. T ex har alla DX-objektiv AF-S motor.
VR (bildstabilisering) är absolut ingen magi som gör alla bilder superskarpa. MEN, den är helt klart användbar, särskillt på längre brännvidder (inzoomat)
Du vet bäst själv vad du ska ha kameran till, alltså kan bara du säga vad du behöver för objektiv.

Men kortfattat:
Autofokus har ingenting med bildstabilisering att göra.
Bildstabilisering är användbart, men inte magi.

Hoppas du blev lite klokare nu ;)

MVH

Edit: Jaha, som vanligt han nån annan före...
 
D60 har även autofokus med sigmas HSM-objektiv. Inga tamron eller tokinaobjektiv ger autofokus.
 
Satsa på det med VR/IS, gör mer än många tror även under normala ljusförhållanden, även på modesta brännvidder som ett kitobjektiv. Värt varenda krona.
 
Jag har en D60 med 18-55mm lins med VR. Visst går det att plåta med lite längre tider när det börjar skymma på eftermiddagen, men jag tycker det är meningslöst vid så korta brännvidder. Hur stadig jag än blir med VR så hoppar min dotter som jag vill fotografera omkring. Om man vill fotografera landskap eller annat stillastående är det nog bra, men annars kompenserar det inte för låg ljusstyrka.
 
Hur stadig jag än blir med VR så hoppar min dotter som jag vill fotografera omkring. Om man vill fotografera landskap eller annat stillastående är det nog bra, men annars kompenserar det inte för låg ljusstyrka.

VR kompenserar alltid för låga ljusförhållanden, men aldrig för hoppande döttrar;) Enligt mig är VR suveränt, men så klart mest användbart på tele- och telezoom-gluggar. Men ingen kan ju förneka att minskat brus på höga ISO och VR verkligen förändrat både "slump"-fotografering, typ på semestertrippen, och naturfotografin i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.