** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpa Nikon 200-400 eller 600? eller..

Produkter
(logga in för att koppla)
HM...verkar som att Nikon tänker fel på 200-400. Och att alla "upptäckt" felet. Varför ska man ha en optik som inte kan fokusera skarp efter 50m o på 400mm. Crapover. Gamla vr1 var ju lite sådan men ändå ok, min nya vr2 verkar vara värre, tyvärr...

Det märkligaste är kanske att enligt div MTF tester påvisas att 200-400 är skarpare än både 300 o 400 VR I på motsvarande bränvidder. ??

Tänk på att skärpa och upplösning visserligen har med varandra att göra, men att de inte är samma sak.

Att 200-400 är skarpt framgår inte bara av diagram, flera som testat det praktiskt konstaterar med viss förvåning hur tokigt skarpt det är redan på full öppning. Men att det samtidigt inte är riktigt lika bra på långa avstånd eller med telekonvertrar.

200-400 är sjukt skarpt, i synnerhet fullt öppen och på idealavstånd. Men det hanterar ändå inte telekonvertrar lika snyggt som de optiskt enklare fasta supertelena.

HM...verkar som att Nikon tänker fel på 200-400. Och att alla "upptäckt" felet. Varför ska man ha en optik som inte kan fokusera skarp efter 50m o på 400mm. Crapover. Gamla vr1 var ju lite sådan men ändå ok, min nya vr2 verkar vara värre, tyvärr...

Jag skulle nog säga att Nikon tänkt alldeles rätt :) Det är i första hand ett press- och sportfotoobjektiv, optimerat för just den målgruppens behov. Det är däremot knappast tänkt för naturfotografer, där är det hur som helst ganska kort och ljussvagt i förhållande till vikten. Varför tror du i stort sett alla sportfotografer som kör Nikon också kör med just 200-400? För det är ruskigt bra för ändamålet. Det är som skarpast redan fullt öppet, det är flexibelt och det fokuserar oerhört snabbt.

I höstas satt jag bredvid en av Expressens fotografer när vi fotade ett TV-program, han tittade häpet på min 300/2,8 och frågade varför jag inte använde 200-400 när jag nu hade Nikon. Och lade till "Jag skulle kunna byta till Nikon bara för det objektivets skull". Jag har hört liknande kommentarer från andra, bland annat från en sportfrilansare jag satt bredvid på en fotbollsmatch, den gången hade jag för övrigt en 200-400. (Någon som undrar varför Canon nyss berättat att de håller på och utvecklar en 200-400? :)

Du skrev "som inte kan fokusera skarp efter 50m" ... Hm, har du provat objektivet? :) Jag skulle nog säga att du är ute och cyklar rätt rejält. Jag håller med om att det tappar lite av sin prestanda bortom 50-60 meter, men det är fortfarande ett bra objektiv även på långa avstånd. Upp till de avstånden håller det (en zoom) på full öppning jämna steg med en 400/2,8 nedbländat ett steg. Efter det avståndet är det fasta objektivet bättre. Men det innebär inte att 200-400 plötsligt blir tokdåligt.

Jag vet inte om du såg mitt bildexempel tidigare i tråden, men jag kan upprepa det här. Först hela bilden, sedan en beskärning där du ser 100%. Avståndet är ungefär 100 meter, zoomad till 380 mm, bländare 4 (fullt öppen), 1/400 och iso 3200. Så där helt superkasst tycker jag faktiskt inte att 200-400 är ens på längre avstånd ... :)

Bilagor

• 200-400-sharpness-full.jpg
    200-400-sharpness-full.jpg
    48.4 KB · Visningar: 274
  • 200-400-sharpness-crop.jpg
    200-400-sharpness-crop.jpg
    76.3 KB · Visningar: 286
Martin, du har ju givetvis 1 poäng lr 2..=)..Men kör man DX på den är den ypperlig för natur o fågel också. Sen är det ju mitt enkla test på 30m som gör att jag upplever min nya vr2 som klart sämre än min gamla vr1...KAN / Troligen beror det på mitt ex...men d suger ju om den inte går att justera rätt. Jag uttalade mig kanske för tidigt men cyklar med min kamera gör jag aldrig. Jag hoppas min optik kan visa samma "skärpa" som dina bilder påvisar efter en tur till Lasses..heja.

Ett 600/4 eller 500/4 är säkert utmärkt till fåglar, men det är för långt för många sporter. För actionfoto skulle jag rekommendera 400/2,8 med telekonvertrar. Det är också en kombination som blir lite bättre för fågel än 200-400/4 eftersom du får bättre skärpa och ett stegs högre ljusstyrka. 200-400 med 2x-konverter känns inte idealiskt.

Ett 600/4 eller 500/4 är säkert utmärkt till fåglar, men det är för långt för många sporter. För actionfoto skulle jag rekommendera 400/2,8 med telekonvertrar. Det är också en kombination som blir lite bättre för fågel än 200-400/4 eftersom du får bättre skärpa och ett stegs högre ljusstyrka. 200-400 med 2x-konverter känns inte idealiskt.

Men Magnus...du kan ju detta hära så en måste ju fråga lite...
OM du kollar på MTF- testet som foto gjorde av 300, 400/ 2,8 VR samt 200-400 VR. Så är ju den grafen "tydlig" på att 200-400 är lika skarp eller tom skarpare.. typ 0,1 men ändå..grafen är högre upp. Ken rockwell har väl bildtester på nätet och jämför då 300mm 1,4x och zoomen på 400mm. Fördel zoomen.

(anledning till att jag kör zoom är ju att få flera olika bilder från samma avstånd o med 1,5x sensor är ju zoomen klockren 300-600/4 - 840/5,6 )
Sen är det väl en gammal devis om att fast optik är bättre. Och kör du FX så e säkert 400/2,8 m konverter nice men det blir ju ändå 560mm/ f4 eller 800/ f5,6 osv...(samma "värden" som på min kombo m DX.)

Menar du då att mtf-grafens påstådda bättre skärpa osv. i zoomen inte hjälper när man slänger på en konverter då det är mer glas i zoomen ? Går det inte förlita sig på MTF ?

Men Magnus...du kan ju detta hära så en måste ju fråga lite...
OM du kollar på MTF- testet som foto gjorde av 300, 400/ 2,8 VR samt 200-400 VR. Så är ju den grafen "tydlig" på att 200-400 är lika skarp eller tom skarpare.. typ 0,1 men ändå..grafen är högre upp. Ken rockwell har väl bildtester på nätet och jämför då 300mm 1,4x och zoomen på 400mm. Fördel zoomen.

(anledning till att jag kör zoom är ju att få flera olika bilder från samma avstånd o med 1,5x sensor är ju zoomen klockren 300-600/4 - 840/5,6 )
Sen är det väl en gammal devis om att fast optik är bättre. Och kör du FX så e säkert 400/2,8 m konverter nice men det blir ju ändå 560mm/ f4 eller 800/ f5,6 osv...(samma "värden" som på min kombo m DX.)

Menar du då att mtf-grafens påstådda bättre skärpa osv. i zoomen inte hjälper när man slänger på en konverter då det är mer glas i zoomen ? Går det inte förlita sig på MTF ?

Detta är nog mer en fråga från min kollega Martin Agfors. Mitt uttalande om skärpan bygger bara på hörsägen.

Men den stora poängen är att 400/2,8 är trevligare med 2x-konverter än 200-400/4 tack vare ljusstyrkan. Sen vet jag att 600/4 är för lång för allroundtele för sport. Bildbyrån använder 200-400/4 + 600/4. 400/2,8 är väldigt vanligt för sport och funkar även för fåglar.

Min kompis köpte ett Canon 500/4 till sin 1D Mark II. Han tröttnade snabbt på objektivet eftersom det var för långt för de flesta sporter han ville använda det till. Bildvinkeln med 1D motsvarar Nikons 600/4 med FX-sensor. Han plåtade lite fåglar ibland, men hade säkert haft roligare med 300/2,8 eller 400/2,8.

Jag håller med om att 200-400/4 verkar vara super till DX-sensor.

Martin, du har ju givetvis 1 poäng lr 2..=)..Men kör man DX på den är den ypperlig för natur o fågel också. Sen är det ju mitt enkla test på 30m som gör att jag upplever min nya vr2 som klart sämre än min gamla vr1...KAN / Troligen beror det på mitt ex...men d suger ju om den inte går att justera rätt. Jag uttalade mig kanske för tidigt men cyklar med min kamera gör jag aldrig. Jag hoppas min optik kan visa samma "skärpa" som dina bilder påvisar efter en tur till Lasses..heja.

Hej!

Om du får sämre resultat med den nyare versionen, då är något tokigt med det exemplaret. Optiskt skall det knappt finnas någon skillnad mellan förra versionen och den nuvarande - den nyare skall ha bättre coatings och därmed klara skuggbilder och interna reflexer bättre. Annars är det mest stabiliseringen som moderniserats, plus att det nu äntligen går att frikoppla fokusringen ... :)

Jag har en kompis som ofta cyklat med sina fotogrejer och mycket riktigt tappat dem i backen vid ett par tillfällen. Så klokt av dig att inte vara ute och cykla rent konkret :)

Men intressant att du gillar objektivet på DX, annars verkar de flesta jag har pratat med tycka att det kommer bäst till sin rätt på FX. Jag har förstått på Nikon att fram tills de släppte D3 hösten 2007 så var försäljningen av 200-400 ganska måttlig, men att de sedan dess har haft stora problem att hinna leverera alla. Delvis hör nog detta samman med att 200-400 är ett ljussvagt objektiv och att det var först med D3 och D300 som Nikon hade kameror som klarade så höga iso att objektivet blev praktiskt användbart i tillräckligt många situationer. Saken är att 200-400 inte bara har en maxbländare på 4, det har dessutom en (för Nikon) ovanligt låg transmissionseffektivitet och ett t-stop på runt 5,1, du tappar alltså drygt 2/3 steg av ljuset som passerar objektivet.

Sedan är samverkan mellan telekonvertrar och zoomar något man skulle kunna skriva en hel bok om ... Bland annat borde man, så som Canon gör, visa upp separata MTF-diagram med konvertrar eftersom kombinationen i praktiken blir ett helt nytt objektiv. Det är inte alltid så säkert att det objektiv som har den snyggaste MTF-kurvan utan konverter också har det med konverter (även om det nog oftast är så).

Jag pratade just med teknikgurun Joakim Bengtsson, bland annat om det här med telekonvertrar. Han påpekade två saker: Dels att det är mycket enklare att bygga en konverter som sköter sig bra till fasta objektiv (eller för den delen teleskop) där så att säga det mesta av det optiska arbetet uträttas långt fram i objektivet. Dels är egentligen idealet att bygga en dedikerad telekonverter för varje specifikt objektiv (som Nikon faktiskt gjort vid några tillfällen), och att en zoom i det hänseendet faktiskt är en massa olika objektiv på en gång beroende hur mycket man zoomat det ...

I just fallet 200-400 tillkommer så just det faktum att objektivet tappar en del prestanda med ökande avstånd, och att en telekonverter nästan alltid innebär just att man jobbar på längre avstånd (det är ju oftast själva poängen med en konverter).

Men intressant att du gillar objektivet på DX, annars verkar de flesta jag har pratat med tycka att det kommer bäst till sin rätt på FX. Jag har förstått på Nikon att fram tills de släppte D3 hösten 2007 så var försäljningen av 200-400 ganska måttlig, men att de sedan dess har haft stora problem att hinna leverera alla. Delvis hör nog detta samman med att 200-400 är ett ljussvagt objektiv och att det var först med D3 och D300 som Nikon hade kameror som klarade så höga iso att objektivet blev praktiskt användbart i tillräckligt många situationer. Saken är att 200-400 inte bara har en maxbländare på 4, det har dessutom en (för Nikon) ovanligt låg transmissionseffektivitet och ett t-stop på runt 5,1, du tappar alltså drygt 2/3 steg av ljuset som passerar objektivet..

Jag tror absolut att många diskkvalificerade objektivet pga ljusstyrkan. Nikon D2X mådde inte så bra över ISO 800. Den kameran tog inga kunder från Nikon och därigenom hade många proffs redan långa telen som 400/2,8. Nikon lyckades sedan sälja in en del 200/2 som komplement.

Sen upplevde nog många amatörer 200-400/4 som för dyr. Så är det fortfarande. Nikon uppger att de flesta amatörer köper ett 300/2,8 med telekonverter. På ett DX-hus räcker det långt för pippiplåtning.

Jag håller nog med. Jag själv är ju mer av en sport- och actionfotograf och för mig lockar 400/2,8 eller 200-400/4 mest. Medan däremot i stort sett alla fågel- och naturfotografer jag pratat med verkar föredra 500/4 som den optimala kombinationen av räckvidd, ljusstyrka, förmåga att ta telekonvertrar. En 400/2,8 eller i synnerhet en 600/4 är större, tyngre och dessutom mer framtunga vilket gör dem jobbigare att bära långa sträckor.

Det är väl oerhört sällan man kommer för nära ett djur eller en fågel och verkligen behöver zoomen i en 200-400. Med tanke på att 200-400 och 500/4 är i stort sett identiska i storlek och vikt så känns det senare som ett mer naturligt val för naturfotografer. Fotograferar man mest på långa avstånd blir ju 200-400 i praktiken reducerad till en klumpig och optiskt onödigt tillkrånglad 400/4.

Sedan kan jag tänka mig att det blir en annan sak om man fotograferar från ett gömsle där djur och fåglar kanske kan komma riktigt nära, där kan ju 200-400 ha sina poänger. Men då är man som sagt nära och behöver inte telekonverter och kan använda objektivet där det uppenbarligen presterar som bäst ... ;)

För pressfoto, sport och action är ju 200-400 oerhört smidig eftersom den ofta fungerar som en mycket smidigare och lättare variant på att släpa med en 300/2,8 + en 400/2,8 (med varsitt kamerahus för att kunna arbeta snabbt). Man ger upp ett bländarsteg, tappar på normala arbetsavstånd knappt något i optisk prestanda, men vinner oerhört i hantering och flexibilitet.

För pressfoto, sport och action är ju 200-400 oerhört smidig eftersom den ofta fungerar som en mycket smidigare och lättare variant på att släpa med en 300/2,8 + en 400/2,8 (med varsitt kamerahus för att kunna arbeta snabbt). Man ger upp ett bländarsteg, tappar på normala arbetsavstånd knappt något i optisk prestanda, men vinner oerhört i hantering och flexibilitet.

Fast 300/2,8 med konvertrar är lättare att släpa runt på, både i storlek och vikt. För den som ska bära sakerna hela dagen spelar sånt roll.

Har nog aldrig sett någon med både 300/2,8 och 400/2,8 :). I så fall skulle det väl vara 300/2,8 + 400/2,8 med 1,4x

Det vanliga är 70-200/2,8 på ett hus och 400/2,8 på det andra. Jag skulle tro att 95 procent av fotograferna på Fotbolls-VM 2006 körde den kombon.

Jens Dresling på Politiken i Danmark kör 200/2 på ett hus och 400/2,8 på ett annat. Bra till handboll och basket.

Lite OT kanske, men essensen är att det olika kombinationer passar olika fotografer. Men visst är 200-400/4 ett måste för vädligt många sportfotoggrafer. Några kommer nog fortsätta med 400/2,8 för skärpesläppets skull.

Mhm...Ni snackar FX o har alla poänger där, det är väl det som skiljer mina tankar.

På en DX är zzoomen fanatisk! Och jag upplever sällan ljusstyrkan som ett problem eftersom d e VR, kör oftast m stativ ändå och den är skarpast redan på F4...en vanlig solig dag fungerar även 1,4x mycket bra på den. 420-840mm/5,6 är helt ok. =) (den mörkare sökaren på dx får man ta)

Det är ju den färdiga flexibiliteten som gör det värt att INTE ha 400/2,8 eller 500/4 med 2 olika konverters till...även om det kan bli lite vassare på längre avstånd (75m) med den kombon..men då snackar vi nästan inte BRA fågelbilder längre. Även en fet örn måste ju komma rätt nära ändå..30-40m. Jag plockar ut det bästa ur linsen med en DX, 0-15mm i diagramet och där är zoomen zylvass m 300-600/4. ( DX m 400/2,8 vore ju åxå sjukt intressant men det ska ändå bytas grejer eller så ska jag springa bakåt ibland för varierat utsnitt)

(när väl lasses justerat klart grejerna är combon zoom å Dx guld värd)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar