Annons

Köpa Nikon 200-400 eller 600? eller..

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne Talving

Aktiv medlem
Hej! Fotografering för mig är något ganska nytt. Trots det har jag skaffat mig en bra utrustning. Håller mig enbart till Nikon original. Har en D3s samt 5 objektiv från 14-24 2,8G till 70-200 2,8G VRII. Känner att jag behöver ta ett ytterligare steg i superzoom världen. Frågan är bara vilket? Det nya 200-400 4G VRII objektivet, eller ett fast 400, 500 alt 600 objektiv? Har för avsikt att köpa 600 objektivet så småningom men frågan är om jag köper det först så blir det ett stort glapp. Är nya 200-400 objektivet värt de 60.000:- som det kostar? Är lite tveksamt eftersom det är 4G över hela linjen på det. Vad skulle ni göra? Tack på förhand. Hälsn Arne Talving
 
Hej! Fotografering för mig är något ganska nytt. Trots det har jag skaffat mig en bra utrustning. Håller mig enbart till Nikon original. Har en D3s samt 5 objektiv från 14-24 2,8G till 70-200 2,8G VRII. Känner att jag behöver ta ett ytterligare steg i superzoom världen. Frågan är bara vilket? Det nya 200-400 4G VRII objektivet, eller ett fast 400, 500 alt 600 objektiv? Har för avsikt att köpa 600 objektivet så småningom men frågan är om jag köper det först så blir det ett stort glapp. Är nya 200-400 objektivet värt de 60.000:- som det kostar? Är lite tveksamt eftersom det är 4G över hela linjen på det. Vad skulle ni göra? Tack på förhand. Hälsn Arne Talving

Den frågan är helt omöjlig att ge något tydligt svar på om du inte berättar vad det är du vill fotografera med teleobjektiv.

200-400 är ett suveränt flexibelt objektiv för sport- och eventfoto där du skall växla utsnitt men är tvungen att sitta/stå still. Med dagens moderna Nikon-kameror (som klarar så höga känsligheter) så har det för många fotografer kommit att ersätta 300/2,8 och 400/2,8 som bruksobjektiv för sport- och pressfoto. Men fortfarande används 400/2,8 de gånger man vill uppnå maximal bakgrundsisolering och kanske har så groteskt dåligt ljus att 2,8 verkligen behövs.

500/4 är mycket vanligt bland naturfotografer, det ger en svårslagen kombination av bärbarhet (vikt), brännvidd och ljusstyrka. En 400/2,8 är ljusstarkare, men kortare och tyngre. En 600/4 är längre men också påtagligt tyngre. För många som skall gå en bit till ett fotoställe är en 500/4 helt enkelt den bästa kompromissen.

600/4 är det längsta (moderna) Nikon-objektivet och används en del både av sportfotografer (t.ex. fotboll) och naturfotografer, men typiskt där du inte behöver bära så långa sträckor.

Sedan klarar de fasta objektiven, i synnerhet 400/2,8, men även 500/4 och 600/4, telekonvertrar bättre än 200-400/4. Zoomen har lite lägre upplösning vilket sällan märks när man kör det direkt, men med telekonverter börjar märks det mer än med de fasta objektiven.

Ett supertele som ofta glöms bort men som faktiskt är ruskigt bra, är Sigma 300-800/5,6. Det är inte mycket tyngre än 200-400/4 eller 500/4, är ett steg ljussvagare, men räcker i gengäld till 800 mm. Synd att det saknar stabilisering - som verkligen är hjälpsamt med så här stora objektiv, tro mig - men i övrigt ett riktigt flexibel och bra objektiv. Skillnaden i vikt och bildkvalitet mot Sigmas fasta 800/5,6 är försumbar men är så otroligt mycket mer flexibelt med zoomomfånget.
 
Är nya 200-400 objektivet värt de 60.000:- som det kostar? Är lite tveksamt eftersom det är 4G över hela linjen på det. Vad skulle ni göra? Tack på förhand. Hälsn Arne Talving

Ja, 200-400an ska ju vara knallskarp. Med en D3s är det väl inget hinder att skruva upp ISO ett snäpp om ljuset tryter lite. Köp de senaste convertrarna så har du räckvidd över hela superteleläget för en mindre smärtsam slant än en hel arsenal fasta. Det är trevligt med zoom när man fotar rörliga objekt som är svåra att veta var de dyker upp. Börjar du på 200 kan du snabbt zooma in när du sett ditt motiv.

Lycka till, vad du än väljer (lyxigt problem du har...)

/Peter
 
Jag håller med om att det kan vara bra att veta vad du ska fota.

Klarar du dig med 400 mm så verkar 200-400/4 vara väldigt flexibelt, som sagt. Men fotar du t.ex. mest fåglar då är 400 mm ofta kort.
 
Den frågan är helt omöjlig att ge något tydligt svar på om du inte berättar vad det är du vill fotografera med teleobjektiv.

200-400 är ett suveränt flexibelt objektiv för sport- och eventfoto där du skall växla utsnitt men är tvungen att sitta/stå still. Med dagens moderna Nikon-kameror (som klarar så höga känsligheter) så har det för många fotografer kommit att ersätta 300/2,8 och 400/2,8 som bruksobjektiv för sport- och pressfoto. Men fortfarande används 400/2,8 de gånger man vill uppnå maximal bakgrundsisolering och kanske har så groteskt dåligt ljus att 2,8 verkligen behövs.

500/4 är mycket vanligt bland naturfotografer, det ger en svårslagen kombination av bärbarhet (vikt), brännvidd och ljusstyrka. En 400/2,8 är ljusstarkare, men kortare och tyngre. En 600/4 är längre men också påtagligt tyngre. För många som skall gå en bit till ett fotoställe är en 500/4 helt enkelt den bästa kompromissen.

600/4 är det längsta (moderna) Nikon-objektivet och används en del både av sportfotografer (t.ex. fotboll) och naturfotografer, men typiskt där du inte behöver bära så långa sträckor.

Sedan klarar de fasta objektiven, i synnerhet 400/2,8, men även 500/4 och 600/4, telekonvertrar bättre än 200-400/4. Zoomen har lite lägre upplösning vilket sällan märks när man kör det direkt, men med telekonverter börjar märks det mer än med de fasta objektiven.

Ett supertele som ofta glöms bort men som faktiskt är ruskigt bra, är Sigma 300-800/5,6. Det är inte mycket tyngre än 200-400/4 eller 500/4, är ett steg ljussvagare, men räcker i gengäld till 800 mm. Synd att det saknar stabilisering - som verkligen är hjälpsamt med så här stora objektiv, tro mig - men i övrigt ett riktigt flexibel och bra objektiv. Skillnaden i vikt och bildkvalitet mot Sigmas fasta 800/5,6 är försumbar men är så otroligt mycket mer flexibelt med zoomomfånget.

Tack för mycket detaljrikt svar. Givetvis skulle jag ju skrivit om vad jag ska fota för någonting. Känner att maxbrännvidden på mitt Nikon 70-200 2,8G VRII inte på lång väg räcker till när jag fotograferar djur och fåglar. Kommer även att fotografera en del action sporter. Tror inte att tyngden kommer att spela så stor roll på objektiven eftersom de ofta kommer att fraktas i bil.
Jag tar till mig det du skrivit, det lutar nog åt att nästa steg trots allt blir ett Nikon 200-400 4G VR II Objektiv. Tyvärr är det väntetid på objektivet enligt Fotokungen Sthlm.
 
Ja, 200-400an ska ju vara knallskarp. Med en D3s är det väl inget hinder att skruva upp ISO ett snäpp om ljuset tryter lite. Köp de senaste convertrarna så har du räckvidd över hela superteleläget för en mindre smärtsam slant än en hel arsenal fasta. Det är trevligt med zoom när man fotar rörliga objekt som är svåra att veta var de dyker upp. Börjar du på 200 kan du snabbt zooma in när du sett ditt motiv.

Lycka till, vad du än väljer (lyxigt problem du har...)

/Peter

Hej Peter och tack för svar. Har funderat lite på konvertrar men, det ska ju försämra bilden en del. Och som svar på lyxigt problem, bättre att göra av med pengarna medans man lever och ha skoj för dem än att andra skall slåss om pengarna. Nu kan det ju i och för sig bli slagsmål efter fotoutrustningen istället... Tänkte inte på det.
 
Jag håller med om att det kan vara bra att veta vad du ska fota.

Klarar du dig med 400 mm så verkar 200-400/4 vara väldigt flexibelt, som sagt. Men fotar du t.ex. mest fåglar då är 400 mm ofta kort.

Tack för svar. Dumt av mig att inte skriva vad jag skall använda superzoomarna till. Framförallt djur, fåglar och action sport. Känner att det jag har nu är alldeles för kort. Kommer bara upp till 200 i brännvidd.
Har en favoritfågel "Storken" som jag skall ta en hel del bilder på. Vill komma väldigt nära den fågeln. Därför står jag i valet och kvalet ifall jag skall ta ett 600 först eller 200-400 eller ngt liknade.
 
Tack för svar. Dumt av mig att inte skriva vad jag skall använda superzoomarna till. Framförallt djur, fåglar och action sport. Känner att det jag har nu är alldeles för kort. Kommer bara upp till 200 i brännvidd.
Har en favoritfågel "Storken" som jag skall ta en hel del bilder på. Vill komma väldigt nära den fågeln. Därför står jag i valet och kvalet ifall jag skall ta ett 600 först eller 200-400 eller ngt liknade.

Jag har ett 200-400 på en D3 och kan konstatera att dels räcker det inte så långt, dels är väl inte skärpan den allra bästa på längre avstånd. Det senare är också dokumenterat av fler. Jag använder min 200-400 främst på kortare avstånd än säg 30-40 m. Om du är ute efter att kunna köra på längre avstånd hade jag nog gått på 500/4 och vid behov satt en 1,4 konverter på denna. Om 500 blir för långt så kan du ju alltid använda konverter på din 70-200.
 
Tack för mycket detaljrikt svar. Givetvis skulle jag ju skrivit om vad jag ska fota för någonting. Känner att maxbrännvidden på mitt Nikon 70-200 2,8G VRII inte på lång väg räcker till när jag fotograferar djur och fåglar. Kommer även att fotografera en del action sporter. Tror inte att tyngden kommer att spela så stor roll på objektiven eftersom de ofta kommer att fraktas i bil.
Jag tar till mig det du skrivit, det lutar nog åt att nästa steg trots allt blir ett Nikon 200-400 4G VR II Objektiv. Tyvärr är det väntetid på objektivet enligt Fotokungen Sthlm.

För actionsporter och sporter i stort är 200-400 ofta helt lysande. För naturfoto har jag en känsla av att zoomen betyder mindre och att man i den pris- och viktklassen kan få bättre resultat med en 500/4 - den senare fungerar dessutom bättre med telekonvertrar. Sedan har 200-400 ett rykte att inte vara lika imponerande på långa avstånd som den är på korta och medellånga.

När det gäller naturfoto och brännvidd såg jag en rätt träffande beskrivning i ett forum för flera år sedan. Någon frågade om den den optimala brännvidden var för fågelfoto och ett av de bästa svaren löd ungefär: "Sisådär 100-200 mm mer än du har, oavsett objektiv". Det finns liksom inget "för långt" objektiv så länge det är hanterbart rent praktiskt.
 
Hej Peter och tack för svar. Har funderat lite på konvertrar men, det ska ju försämra bilden en del. Och som svar på lyxigt problem, bättre att göra av med pengarna medans man lever och ha skoj för dem än att andra skall slåss om pengarna. Nu kan det ju i och för sig bli slagsmål efter fotoutrustningen istället... Tänkte inte på det.

Faktum är att många är skeptiska till konvertrar, men det finns rätt många tester som visar hur bra de funkar. När det gäller alla dessa objektiv (200-400/4, 300/2.8, 500/4, 600/4 och även 300/4) så är det nästan alltid bättre att använda konverter än att förstora bilden digitalt om du pratar om detaljförstoringar. Samma sak gäller lite att använda DX vs FX. Problemet med konvertrarna är att du tappar minst ett stopp ljus. Detta kan vara ett större bekymmer vid t.ex. fågelfoto, eller när du fotar actionsporter under suboptimala ljusförhållanden (händer ofta i Sverige tyvärr).

Jag håller annars med om din inställning, till skillnad från min fästmö... Men jag har ändå siktat in mig på att köpa ett 500/4 VR.
 
Jag kan inte ge dig några råd om objektiv i den prisklassen, men jag gillar din inställning :)

Eller förresten, en grej kan jag säga. Jag såg ett test på Dpreviews forum (tror jag det var) där de undersökte ljusgenomsläppet hos olika objektiv, de mätte alltså hur mycket ljus sensorn registrerade på största bländaren och jämförde med hur mycket ljus som borde komma igenom på den bländaren på ett idealt objektiv och 200-400/4 kom rätt långt ner på den listan.

Dessutom gjorde en konverter att ett 70-200/2,8 blev avsevärt mycket mörkare än vad den borde gjort med tanke på förstoringen. Jag minns dock inte vilken konverter de mätte med.

Ska se om jag kommer på var jag hittade det testet, har för mig att det var en länk härifrån. Någon kanske vet vad jag pratar om?
 
Eller förresten, en grej kan jag säga. Jag såg ett test på Dpreviews forum (tror jag det var) där de undersökte ljusgenomsläppet hos olika objektiv, de mätte alltså hur mycket ljus sensorn registrerade på största bländaren och jämförde med hur mycket ljus som borde komma igenom på den bländaren på ett idealt objektiv och 200-400/4 kom rätt långt ner på den listan.

Dessutom gjorde en konverter att ett 70-200/2,8 blev avsevärt mycket mörkare än vad den borde gjort med tanke på förstoringen. Jag minns dock inte vilken konverter de mätte med.

Ska se om jag kommer på var jag hittade det testet, har för mig att det var en länk härifrån. Någon kanske vet vad jag pratar om?

Antagligen den här klassiska tråden du letar efter :)

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=33785471

200-400 är avseende transmissioneffektivitet snarare en 200-400/5,1 är en 200-400/4. Men inga objektiv har exakt samma t-steg som f-steg, glaset stjäl alltid en del ljus. Men ett trevligt exempel är att nya 70-200 är 1/6-dels steg effektivare än gamla versionen.
 
Jag hade kört på 600 mm på en gång.

Sitter själv med en 500/4VR men tycker den är för kort vid fågel och djurfoto. Har den på en D700 och använder ofta/alltid TC-14EII. 200-400 är tillräckligt skarp i det omfånget men tappar mycket då man hänger på konverter, bildkvalitén blir helt klart lidande av detta.

Så 600 mm är mitt råd.

// Johan Maxe
 
Håler med Maxe här.

Har själv haft 300/2,8 och 200-400/4 och föredrar absolut det fasta 300'at mellan dessa. 200-400 är bra, inget snack om saken men inte på motiv på längre avstånd och den funkar halvbra med konvertrar.

Perfekta supetelecombon i mitt tycke skulle vara ett 300/2,8 och ett 600/4.
 
Jag har inte känt av problemet med 200-400/4 (version 1) och 1.4x TC. Jag är supernöjd med de (iofs ännu rätt få) bilder jag fått med den kombon. Jag bytte mitt AF-S 300/2.8 mot zoomen med anledning av att jag kände att jag ville kunna vara mer varierad i brännviddsval utan att sätta min tillit till TC. En helt perfekt glugg i glappet mellan 70-200/2.8 och mitt 600/4 VR. Inte lika rapp i AF som 300:at men klarar helt klart att följa flygande fåglar på ett bra sätt.

Mitt 600/4 använder jag ofta med 1.4x TC och det fungerar superbt. Det är en klockren TC som ger 850mm med mina D700, vilket man klarar de flesta lägen med, men inte alla. Allt beror ju självklart vad man vill ha ut för bilder. Gluggen i sig är rakbladsvass i skärpan, men är ibland besvärande tung. Det känns i axlarna, speciellt efter en hel dag i fält. Används allt som oftast till mitt fågelfotograferande. Ger ett grymt bra släpp där man enkelt kan isolera ett motiv mot en oskarp bakgrund.

Vad du ska satsa på är för mig lite svårt att svara på. För fåglar är 500 eller 600 vägen att vandra, men har du redan inhandlat 200-400 innan så tycker jag nog att 500 är för nära i brännvidd och lutar då mer till 600. Mycket beror ju även på vad du vill få ut för bilder på fåglarna och djuren, är det fina och närgångna porträtt du är ute efter, ja då behöver du komma nära. Du nämnde stork...jag vet inte vilken sorts stork du menar och var isf du skulle fota den, men det är ju en rätt stor fågel. Många avvägningar att göra...

// Daniel
 
Jag skulle rösta på en Nikon AF-S TC-20E III att hänga på ditt 70-200 VRII, har denna combo själv och tycker den fungerar mycket bra. Utförlig recension på: http://www.fotografie.fr/fotoforum/viewtopic.php?f=54&t=592&start=0&st=0&sk=t&sd=a#p2094

De argumenterar(gjort tester) för att denna combo konkurrerar ut 200-400:an. Och kostar dig 4,5 lappar istället för dryga 50 st..

Sedan har du ju bara att välja mellan övriga super-tele, varav det kanske ligger närmast tillhands med antingen det något mer behändiga 500:at eller det klumpigare och längre 600:at. En TC-14 vore kanske kul att lägga till ekvationen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.