ANNONS
Annons

Köpa Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Har till 95% bestämt mig för att köpa en sådan... Vad har ni för erfarenhet av den? Finns det någon solklar nackdel? Nåra grymma fördelar?

Har nu en Olympus c-730Z... Vad är de stora skillnaderna? Fördelar och nackdelar mellan dessa två?

Vad tycker ni om bildkvaliten med Minoltan? Tycker min Olympus tar ganska så dåliga bilder i svagt ljus =/

Det som gör mig så nöjd med min är att den är så lik en analog systemkamera... Alla inställningsmöjligheter finns som jag vill ha.
Jag har inte erfarenhet av andra digitala kameror, men ville ha något som matchade mina analoga Minoltakameror, jag är supernöjd!
Jag skulle aldrig välja en kamera utan omfånget 28 mm och uppåt(motsvarande småbildsfilm) i brännvidd.
Bildkvaliten räcker utmärkt för mina betalda uppdrag, vilket innebär tryck med 300ppi i utfallande A4.

Jag hoppas att det var till lite hjälp....

/Micke

Efter att ha provat kameran på sen kväll/natt så är jag inte så nöjd med bildkvaliten vid användadet av längre slutartider, tider över 5-6 sekunder. Brusnivån på de bilderna tycker jag är märkbart irriterande tyvärr.

Annars en mycket bra kamera som fungerar bra.

Jag har en 7Hi och inte 7i, men skillnaderna där emellan vad jag kan förstå är mycket små, förutom priset då...där 7i har ett mycket bra pris enligt mig.

Ha det bra.

Björn Westergren
www.bjornwestergren.com

Gratulerar !

Vad gäller batterierna investerade jag i en GP PowerBank "Smart" och två uppsättningar 2000 mAh batterier. Suverän - laddar en omgång batterier på drygt en timme. Adapter för att ladda i bilen finns för en hundring.

Grattis till kameran!

Jag använder 3 uppsättningar med 1800mAh och en snabbladdare av typen GP PowerBank som laddar på en timme.

Jan: Hur reducerar du bruset i kameran, nått speciell program?
Ofta så använder jag tider över 10 sekunder och då blir det gärna brus.

mvh Björn Westergren
http://www.bjornwestergren.com

Hoppas verkligen att kameran kommer att göra mig helnöjd, vilket jag inte tvivlar på.

Har tre uppsättningar laddningsbara batterier, och en laddare följde med kameraköpet. Ska investera i en snabbare laddare under morgondagen...

Är det någon som har tips på en billig och bra väska till kameran? Vill rymma extra batterier, minneskort, motljusskyddet samt kameran. Skicka gärna länk med bild och pris om det finns...

Tack på förhand!

Jag fick med en väska när jag köpte min 7i som har fungerat utmärkt. Den heter SAMSONITE TREKKING 120 KAMERAVÄSKA Art nr: 5010044031. Den finns hos www.dustin.se pris 281:-.
Jag har kamera med motljusskyddet på, 3 omg. batterier, minneskort, kablage samt linsdukar i väskan.

bjornwestergren skrev:

Hur reducerar du bruset i kameran, nått speciell program?

www.neatimage.com är det brusreduceringsprogramet jag använder, fungerar mycket bra, men är lååångsamt om du inte har en mycket snabb dator, köpversionen är dock ungefär dubbelt så snabb..tar ca 2½ på min 2.8ghz P4, 512 DDR ram på den gamla 450mhz P2 128 ram tog det över 20 min..och då talar jag alltså om den snabbare köpversionen, inte den gratis demovarianten..tiderna gäller för en 5mp bild från 7i.

bjornwestergren skrev:
Jan: Hur reducerar du bruset i kameran, nått speciell program?

Det jag använder är Corel PhotoPaint 8 som har ett antal verktyg för att reducera brus. I mitt fall handlar det oftast om någon del i bilden t.ex en himmel där det behöver reduceras något och då fungerar det utmärkt att lägga en mask och reducera det partiet. Jag har ingen "värstingdator" men det går ändå snabt.

Men jag har som sagt inte använt lika långa tider som dig så jag vet inte om det är tillräckligt kraftfullt verktyg.

Kim10D skrev:
www.neatimage.com är det brusreduceringsprogramet jag använder, fungerar mycket bra....

Tog en snabb titt på din länk och detta är ett mycket kraftfullare verktyg. Ser verkligen bra ut, något att investera i tror jag - när jag har en snabbare dator...:)

Är det någon anann skillnad så vitt du vet mellan versionerna än att "Professional" hantetrar större batchjobb och 16-bitars bilder ?

Vilka är nackdelarna ?

chisel skrev:
Är det någon som har tips på en billig och bra väska till kameran? Vill rymma extra batterier, minneskort, motljusskyddet samt kameran. Skicka gärna länk med bild och pris om det finns...

Fundera på alternativet att köpa en "vanlig" väska som är tillräckligt stor och har en massa fack. Själv hittade jag en på H&M's herravdelning för något år sedan för ett par hundralappar. Man kan behöva lägga något stötdämpande i botten och den är inte vattentät (en stor, tunn soppåse i ett av facken att svepa om ifall man skulle drabas av ett oförutsett skyfall fungerar)

Men den skriker inte "Stjäl Mig!".....

För egen del retar jag mig på att det inte finns något bra fodral för batterier om man vill ha dom i fickan elle i en större väska. Har sett att det följer med ett sådant i något av GP´s paket men varför finns det inte att köpa separat ? Någon som har bra tips på batteriförvaring ?

Grattis till kameran från mig med!!!

Det där med förvaring av batterier var verkligen sant...! Mina skramlar runt i väskan, och det känns inte riktigt bra...

När det gäller brus så kom jag långt med att sänka kontrasten ett steg och höja färgmättnaden ett steg. Jag har även automatisk skärpa på lägsta.

/micke

janc skrev:
Tog en snabb titt på din länk och detta är ett mycket kraftfullare verktyg. Ser verkligen bra ut, något att investera i tror jag - när jag har en snabbare dator...:)

Är det någon anann skillnad så vitt du vet mellan versionerna än att "Professional" hantetrar större batchjobb och 16-bitars bilder ?

Vilka är nackdelarna ?

Skillnaderna mellan demo och köpversionen är förutom hstigheten oxå att man kan spara i både jpg och tiff..istället föra endast bmp..någon direkt skillnad mellan "köp" och "köp-pro" har jag inte märkt i övrigt.

brusreducering

Jag använder också neatimage till brusiga bilder, tycker det funkar utmärkt. Kör på demoversionen men även i den går det att spara i tiff, jpeg förutom bmp.

Micke

Drar kameran batteri då man för över bilder? Upptäckte igår att det inte går att föra över bilderna då batterilampan blinkar =/... Det borde ju finnas ström så kameran går att starta iaf?

chisel skrev:
Drar kameran batteri då man för över bilder? Upptäckte igår att det inte går att föra över bilderna då batterilampan blinkar =/... Det borde ju finnas ström så kameran går att starta iaf?

Vet inte men jag rekommenderar att du spenderar ett par hundralappar på en separat USB läsare.
En av de få saker jag tycker är knöliga med kameran är USB anslutningen till datorn.

Vad innebär separat usb-läsare? alltså, vad tjänar jag på att ha en sån? Går det snabbare att överföra bilderna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar