Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja Olle det köper jag inte helt. Min Nikkor 50/1.4D är inget kul i motljus. Trodde att jag kunde ha den som referens vid en test jag gjorde men den är inte bättre än den Sigma EX 15-30 som jag har. Den bästa motljusglugg jag haft var Sigma EX 15/2.8 Fisheye. Den sålde jag till förmån för 15-30 då det blev så mycket jobb att räta ut 95 procent av alla bilder.

/AnWi

P.S Mycket vacker bild D.S.
 
AnWi skrev:
Nja Olle det köper jag inte helt. Min Nikkor 50/1.4D är inget kul i motljus. Trodde att jag kunde ha den som referens vid en test jag gjorde men den är inte bättre än den Sigma EX 15-30 som jag har. Den bästa motljusglugg jag haft var Sigma EX 15/2.8 Fisheye. Den sålde jag till förmån för 15-30 då det blev så mycket jobb att räta ut 95 procent av alla bilder.

/AnWi

P.S Mycket vacker bild D.S.
Jag menade inte att alla Nikonobjektiv är bra i motljus. Det finns många som är helt kassa medan andra är mycket bra.
Det jag menade var att Nikons antireflexbandling av de bakre linselementen är tillräckligt bra även för digitalsensorer vilket Sigmas/Tamrons inte är på "icke digitalobjektiv".
 
objernulf skrev:
Jag menade inte att alla Nikonobjektiv är bra i motljus. Det finns många som är helt kassa medan andra är mycket bra.
Det jag menade var att Nikons antireflexbandling av de bakre linselementen är tillräckligt bra även för digitalsensorer vilket Sigmas/Tamrons inte är på "icke digitalobjektiv".

Tack Olle. Då förstår vi varandra.

Jag har startat denna avstickare, om motljus, i en annan tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=353851#post353851

/AnWi
 
Jag kan ju tillägga att det enbart var just med detta kvällsmotiv som jag sett problem med Sigma 180. Alla andra bilder har blivit mycket bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.