Annons

Köpa Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Chrippe_sbg skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa ett makro-objektiv men jag har några frågor. Kanske ska tillläga att min budget inte tillåter ett pris på över 4500.

1. Jag vill ha ett så mångsidigt objektiv som möjligt. Men vad är bäst, fast eller zoom? Vill ju framför allt ha bra bildkvalité i makro.

2. Vilket av dessa objektiv rekomenderar ni?
Cosina AF 100/3,5 Macro
Tamron AF 90/2,8 Macro
Sigma Objektiv Tele Af 105/2,8 EX DG macro
Eller kanske något helt annat?

Ja juste kanske ska nämnas att det är till en nikon D70.

Varför inte ett AF Micro Nikkor 60/2,8.
Bifogar kartbild som verkar vara populärt!
(Taget med D70)

/Göran

Bilagor

• karta.jpg
    karta.jpg
    28.1 KB · Visningar: 447
Re: Re: Köpa Macro

skutte skrev:
Varför inte ett AF Micro Nikkor 60/2,8.
Bifogar kartbild som verkar vara populärt!
(Taget med D70)

/Göran

Kartor är klockrena för objektivtest :)
Olles idé!

På vilket avstånd är bilden gjord?

om Nikon 180 gjordes på 6m
Tamron 90 på 3m
Nikon 85 på 3m
så borde 60mm göras på typ 2m

om det skall vara jämförbara bilder.

Och utsnittet skall vara croppat ur orginalfilen utan omskalning.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Köpa Macro

Arleklint skrev:
Kartor är klockrena för objektivtest :)
Olles idé!

På vilket avstånd är bilden gjord?

om Nikon 180 gjordes på 6m
Tamron 90 på 3m
Nikon 85 på 3m
så borde 60mm göras på typ 2m

om det skall vara jämförbara bilder.

Och utsnittet skall vara croppat ur orginalfilen utan omskalning.

Jaha, det här är betydligt närmare, jag ska göra en på två meter som jag skickar upp.
/Göran

Här kommer den nya versionen fotad på c:a två meters håll och croppad direkt ur filen. 1/60 f3
/Göran

Bilagor

• karta2.jpg
    karta2.jpg
    46.2 KB · Visningar: 404
Chrippe_sbg skrev:

2. Vilket av dessa objektiv rekomenderar ni?
Cosina AF 100/3,5 Macro
Tamron AF 90/2,8 Macro
Sigma Objektiv Tele Af 105/2,8 EX DG macro
Eller kanske något helt annat?

Ja juste kanske ska nämnas att det är till en nikon D70.

Jag är lycklig ägare av ett sigma 105/2,8 till min D70 och är otroligt nöjd med det, använt det en del till porträtt också och tycker mig få riktigt skarpa och fina bilder. Håller med Fredrik Beskow om att objektivet känns gediget, mycket lätt att arbeta med manuell fokus... Känns rejält. Autofokusen kanske inte är den snabbaste vid macro å andra sidan använder jag nästan alltid manuell fokus då.

Cosina 100/3,5 hade jag ett till min Minolta. Om jag inte minns helt galet var jag nöjd med skärpan på bilderna jag fick, objektivet i sig känns rätt plastigt och autofokusen låter som en mindre stridsvagn!! Men klart billigare än de andra.

Hoppas du hittar rätt, macro är skitskoj!
//M

Får leta upp en karta och testa, men jag har aldrig sett någon direkt antydan att de skulle vara soft.

Just ja, vilken version testar ni med nu, den gamla eller den nya "digitalanpassade" med ny antireflexbehandling.

Jag äger en Micro Nikkor 105mm och är otroligt nöjd med den. Fantastisk bokek och förutom att vara den ultimata macrogluggen så är den magnifik till porträttplåtning.

Tamron SP 90/2.8 Di

Mitt bidrag:
Makro @ 370mm. 399x399pixel crop.
Vanligt svenskt frimärke.

/AnWi

Bilagor

• centerlow tamron 90mm 399x399 (2242).jpg
    centerlow tamron 90mm 399x399 (2242).jpg
    45.4 KB · Visningar: 342
dumbo skrev:
Jag vet inte om detta är korrekt, men det har varit uppe nån gång, jag vet inte om det var här eller på ett annat forum, men ner mot 1:1 så är ju utdraget större och man förlorar en del ljus. Därför skulle det vara korrekt att den visar högre tal än 2.8. Den tar alltså hänsyn till hur mycket ljus som eg kommer in.

Men, som sagt, jag vet inte om det är korrekt.
Gamla Tamron 90 visar 3,0 även på oändligt vilket alltså är fel. Kanske har de fixat detta till den nya DI-versionen.

Det kan ju mycket väl vara så att det behöver chippas om bara. Det har ju förekommit innan att "äldre" 3:e-partsobjektiv inte funkar på nyare hus, både på Canon och Nikon (och säkert de andra tillverkarna åxå).

Jag beställde faktiskt ett Tamron 90/2,5 idag!!
Efter samtal med en kille på Cyberfoto blev det så. Han tvekade inte en sekund när jag frågade vilken jag skulle köpa av Tamron/Sigma. Nu vet jag inte om dom har bättre marginal på Tamron med man måste ju kunna lita på vad dom säger.

objernulf skrev:
Linserna är de lika men den nya har bättre antireflexbehandling vilket behövs på en digitalkamera.

Detta gäller Tamron 90 också.

Om man trots allt har ett äldre objektiv till en digital kamera, vilka typer av reflektionsproblem kan uppstå ?

Johnny76 skrev:
Om man trots allt har ett äldre objektiv till en digital kamera, vilka typer av reflektionsproblem kan uppstå ?

Skillnaden är att sensorn är mycket blankare är film. Därför måste den bakre linsen ha bättre antireflexbehandling. Detta påverkar i huvudsak ghost och flare. I de flesta fall syns ingen skillnad alls. De flesta av Nikons gluggar har ju inte heller dena extra antireflexbehandling men fungerar ypperligt ändå.

/AnWi

AnWi skrev:
Skillnaden är att sensorn är mycket blankare är film. Därför måste den bakre linsen ha bättre antireflexbehandling. Detta påverkar i huvudsak ghost och flare. I de flesta fall syns ingen skillnad alls. De flesta av Nikons gluggar har ju inte heller dena extra antireflexbehandling men fungerar ypperligt ändå.

/AnWi

Då förutsätter du att man ipricip har solen på linsen för att resultatet ska framkomma ?

Johnny76 skrev:
Då förutsätter du att man ipricip har solen på linsen för att resultatet ska framkomma ?

Det kan du aldrig med denhär gluggen. Som jag skrev tidigare så är den mycket känslig för flare. Den värsta glugg jag har faktiskt. Tamron har insett det själva och av den anledningen dragit in frontlinsen så djupt.
Det är linsens andra egenskaper som är dess styrka.
Motljusbilder med Tamron SP 90/2.8: Glöm det!

/AnWi

Ikke glem å sjekke opp Sigma 50 mm f/2,8 macro. Det er den skarpeste 50mm som muligens er laget. Et rett og slett herlig objektiv. Fin pris også. I Norge får du det til 2600.-

Man behöver inte ha solen med i bild för att problem med antireflexbehandlingen och digitalsensor ska synas. Se exempel. Sigma 180 macro. Nikons normala antireflexbehansling är vida överlägsen "piraternas". Därför är det i första hand "piratobjektiv" som uppgraderas till digitalanpassad antireflexbehandling.

Bilagor

• dsc_0684.jpg
    dsc_0684.jpg
    19.3 KB · Visningar: 275
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar