Annons

Köpa mätglas o dyl i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Var köper man lämpligen mätglas, pipetter och dylikt i Stockholm? Fotobutikerna har ju ett enormt påslag och dåligt urval när det gäller den typen av produkter.

Det borde ju finnas någon butik som bara säljer kemiprylar kan man tycka.

Hur funkar det förresten med sprutor på apoteket? När jag försökte köpa sist så visste biträdet inte om något annat än oralsprutor för Alvedon. Men de är bara på 5 ml.

Visst måste det väl gå att köpa riktiga doningar? Jag skulle helst vilja ha kanylerna också.

När man läser läkemedelsverkets författning i frågan verkar det ju inte som om det skall vara helt omöjligt i alla fall.

6 § Vid detaljhandel med sprutor eller kanyler skall säljaren för att i största möjliga utsträckning kontrollera att de inte kommer att användas vid missbruk ålägga köparen att styrka sitt behov av varorna, t. ex. genom att recept från behörig receptutfärdare företes.
7 § Vid försäljning av sprutor eller kanyler för tekniskt, vetenskapligt eller annat jämförligt ändamål skall den som förestår verksamheten eller dennes ställföreträdare underteckna en skriftlig rekvisition på varorna. Av rekvisitionen skall framgå för vilket ändamål varorna inköps.

Man kanske måste ta på sig fotokläderna och åka till Malmö? De har väl sån där gratisutdelning till narkomaner?

Jim: du kanske måste styrka att du är narkoman då :)

skämt åsido, vad tänkte du använda dem till?

Apoteken brukar väl även ha större doingar som vetrinärerna använder till djur.

Lyssna med ett lite större apotek. Dom har säkert koll.

Mattläggare använder "enorma", skulle gissa på 250ml, kanyler för att trycka in lim under mattor. Färgaffärer alltså. Sedan säljer Rödakorset små resekit som det finns kanyler i om det går bra med normala storlekar.

Förmodar att jag får vända mig till ett större apotek helt enkelt. Riktigt grova kanyler, typ blodgivning/hästmedicin borde ju knappast gå att missbruka? Sprutorna skulle jag helst vilja ha i storlek runt 10-15 ml, men då kanske inte hästkanylerna passar? 250 ml är helt klart overkill, då kan jag lika gärna mäta med Colaflaskor :)

Ingen som vet något om butiker för den lille kemisten i övrigt?

Björn, prylarna skall användas för fotokemi såklart :)

Hmm, för fotokemi? Ok jag har inte så stor koll på sånt, men jag antar att det inte är till sv/v-kemi?

Nix, E6 i små portioner.

Jag brukar förvisso använda spruta till Rodinal också men där klarar jag mig med de orala varianter apoteket låter mig köpa. Eller köpa och köpa, de visste inte vad de skulle ta betalt för dem så jag fick dem gratis.

kemisaker

Jag tycker du ska höra med KEBO köpte grejer där förut till företaget jag jobbar åt.
Har för mej att dom har bytt namn men jag vet inte säkert. Dom levererar bl a till apotek och sjukhus m m.

/Lars.Åke

Kebolab och VWR verkar vara samma nuförtiden. De verkar inte ha någon vettig produktkatalog på webben tyvärr. Jag skulle helst köpa i butik, men det kanske är svårt?

För att få köpa kanyler och sprutor på apoteket behöver du en läkarordination, som skrives på en särskild blankett "förbrukningsvaror för diabetes" el. dyl. Jag tror inte att apoteket tar någon hänsyn till kanylkaliber, storlek på spruta osv men du kan ju fråga.

Jag skulle tro att du är bättre betjänt av en s.k. sårspruta. Det är rejäla doningar som egentligen bara skiljer sig i fattningen där man normalt sätter en kanyl. Används till att spola sår, katetrar (urin-) mm. Borde inte krävas recept för detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar