Annons

Köpa loss bild för reklam

Produkter
(logga in för att koppla)

chi_sweden

Aktiv medlem
Hej!
Jag sålde nyligen en bild till ett stort företag. Fick bra betalt. Bilden skulle används i reklamsyfte och mitt namn skulle anges som fotograf.

För 2 veckor dyker min bild upp på rätt många sidor- tidningssidor utan mitt namn, däremot står det att det är företaget som tagit bilden

Bilden finns även idag fortfarande på pressinfo_chefens ingångssida, men då nedskuren- och utan mitt namn som fotograf.

Jag kontaktade företaget direkt när jag upptäckte att mitt namn inte fanns med, trots att jag via mail från beställaren fått beskräftat att namnet skulle stå med.

Företaget svarade direkt på mailet och skrev att det skulle ersätta bilden med 100%.
Ok. Fine, tänkte jag.

Sen gick det några dagar och idag ringde man upp mig och vill ev. köpa loss bilden-
och det är ok för mig men jag undrar vad jag kan kräva för ersättning?

För bilden jag sålde fick jag 3.500 kr(inkl moms) men nu vill man alltså kunna använda bilden fritt och inte mig emot om jag får bra betalt.

Har ni tips på vad jag kan begära för en sån bild?I summan bör inkluderas att de inte angivit mitt namn som fotograf- blir väl två olika belopp det handlar om?

Mvh
/chi

I reklamsammanhang visas i stort sett aldrig fotografens namn. Hur mycket det ska kosta beror på hur gärna de vill ha bilden, hur länge de vill ha rätt till bilden och var den ska användas.

Jag sålde nyligen en bild till en reklambyrå där bilden skall användas globalt, och rätten gäller i fem år. Då blev priset tämligen högt - om bilden ska användas för reklam i lokalblaskan är det nog svårt att få fullt så mycket ;)

Svenska Fotografers Förbund (www.sfoto.se) har ganska bra prisrekommendationer, men de fungerar inte alltid om man ska sälja loss en bild.

I reklamsammanhang visas i stort sett aldrig fotografens namn. Hur mycket det ska kosta beror på hur gärna de vill ha bilden, hur länge de vill ha rätt till bilden och var den ska användas.

Jag sålde nyligen en bild till en reklambyrå där bilden skall användas globalt, och rätten gäller i fem år. Då blev priset tämligen högt - om bilden ska användas för reklam i lokalblaskan är det nog svårt att få fullt så mycket ;)

Svenska Fotografers Förbund (www.sfoto.se) har ganska bra prisrekommendationer, men de fungerar inte alltid om man ska sälja loss en bild.

Om företaget kan skriva in sitt eget namn: FOTO XXXX så ska de väl kunna skriva in mitt namn i stället.

Bilden - min, ska inte använadas för reklam i lokalblaskan, det är en aningen större än så.
Den ligger ute nu på flera stora sidor, tidningar och där det står FOTO XXXX.

Nåja...ska kolla på SFF.

Tack!

/chi

Ah, de har använt bilden i en pressrelease eller nåt sånt - då brukar det bli företagsnamnet som står som fotograf. Det är ju inte riktigt samma sak som reklam (i annonser och dylikt).

När de köpte bilden första gången - vad stod det då i fakturan och avtalet?

Hej!
Jag sålde nyligen en bild till ett stort företag. Fick bra betalt. Bilden skulle används i reklamsyfte och mitt namn skulle anges som fotograf.

För 2 veckor dyker min bild upp på rätt många sidor- tidningssidor utan mitt namn, däremot står det att det är företaget som tagit bilden

Bilden finns även idag fortfarande på pressinfo_chefens ingångssida, men då nedskuren- och utan mitt namn som fotograf.

Jag kontaktade företaget direkt när jag upptäckte att mitt namn inte fanns med, trots att jag via mail från beställaren fått beskräftat att namnet skulle stå med.

Företaget svarade direkt på mailet och skrev att det skulle ersätta bilden med 100%.
Ok. Fine, tänkte jag.

Sen gick det några dagar och idag ringde man upp mig och vill ev. köpa loss bilden-
och det är ok för mig men jag undrar vad jag kan kräva för ersättning?

För bilden jag sålde fick jag 3.500 kr(inkl moms) men nu vill man alltså kunna använda bilden fritt och inte mig emot om jag får bra betalt.

Har ni tips på vad jag kan begära för en sån bild?I summan bör inkluderas att de inte angivit mitt namn som fotograf- blir väl två olika belopp det handlar om?

Mvh
/chi

Tydligen 5000 euro om användningen är lika.

Antar att du inte vill "straffa" dem pga otillåten anledning, det verkar dumt i detta fall.

Länk? (utfyllnad till mer än 10 tecken)

Har inte kvar länken, men det handlade om en kommun som skulle köpa loss en bild, och tråden var från 2008. Använd sökfunktionen om du tycker det är spännande ;)

Övriga kommentarer kring moderering och sökning tas i forumet fotosidan.se och endast där.

Tydligen 5000 euro om användningen är lika.

Antar att du inte vill "straffa" dem pga otillåten anledning, det verkar dumt i detta fall.

Användningen är nog inte lika - här verkar det handla om pressrelease i Sverige och det är få företag som betalar så mycket för det syftet.

Har inte kvar länken, men det handlade om en kommun som skulle köpa loss en bild, och tråden var från 2008. Använd sökfunktionen om du tycker det är spännande ;)

Det är bara det är att det är väldigt svårt att söka efter något som inte är beskrivet.

Sök: 2008, kommun, köpa loss,.... näe det blir inget.

Det är bara det är att det är väldigt svårt att söka efter något som inte är beskrivet.

Sök: 2008, kommun, köpa loss,.... näe det blir inget.

Översta träffen med den här sökningen på google: site:fotosidan.se "köpa loss bild" (var tydligen 2006)

Om du har funderingar kring hur FS fungerar tas dessa i forumet fotosidan.se.

Ah, de har använt bilden i en pressrelease eller nåt sånt - då brukar det bli företagsnamnet som står som fotograf. Det är ju inte riktigt samma sak som reklam (i annonser och dylikt).

När de köpte bilden första gången - vad stod det då i fakturan och avtalet?

Nja, till bilden hade olika journalister skrivit egna texter. Bildfilen var t.o.m döpt till mitt namn- + företagets och på en av sidorna om man högerklickar på bilden så står mitt namn i själva bildfilen- som tidningen tydligen missat.

I avtalet mellan företaget o mig står det att bilden ska användas i reklamsyfte. Inte annons+ att mitt namn ska stå som fofotgraf. Men men på en sida, där deras presskontakt presenteras har dom bilden mitt på sidan och den är beskuren + där står inte heller mitt namn.

Ska bli intressant att se var vi hamnar rent ekonomiskt.

mvh
/chi

Översta träffen med den här sökningen på google: site:fotosidan.se "köpa loss bild" (var tydligen 2006)

Jag använde den vanliga sökfunktionen på FS, trodde den skulle vara bättre än google.

Men i vilket fall, det skulle uppskattas att få en länk till utbrutna diskussioner, det underlättar följandet. väsentligt.

Märkligt. Jag fick ett svar i går från företaget-
Det handlar alltså om att man köpt en bild av mig och den har nu varit publicerad på flera ställen utan mitt namn.(att mitt namn skulle stå som fotograf kom vi, företaget och jag överens om i mail) men namnet på fotografen har varit deras eget företagetsnamn.

Jag vet inte riktigt om jag ska godkänna deras svar eller inte, så jag behöver råd:

Kopia på mailet: som kom i veckan:

"XXX vill kompensera dig för det fel som gjorts och går med på att ge dig 3.000 kr i ersättning för vår miss. Eftersom du inte är anställd på XXX har vi inte möjlighet att betala ersättning direkt till ditt eget konto utan vi behöver skriva en faktura på 3.000 kr + moms, som ställs ut på samma sätt som tidigare när XXX först köpte bilden av dig.

Den ersättning som du får när vi betalat fakturan på 3.000 kr är den enda ersättning som XXX kommer att ge för den här missen. För att vi ska göra en sådan överenskommelse ber jag dig bekräfta i ditt svar på det här mailet att den överenskommelsen är ok och att du inte kommer att ha några ytterligare krav för XXX misstag att[ I] fram till den 1 september 2013 i
nte namnge dig som fotograf vid publicering av bilden i olika media."
[/I]
------------------------------
Detta mail fick jag från företageti slutet av augusti:
"hm,, ska höra hur vi gör eftersom vi inte kan be dig om faktura…
Återkommer snarast"

------------------------

mvh
/chi

Senast ändrad:
Märkligt. Jag fick ett svar i går från företaget-
Det handlar alltså om att man köpt en bild av mig och den har nu varit publicerad på flera ställen utan mitt namn.(att mitt namn skulle stå som fotograf kom vi, företaget och jag överens om i mail) men namnet på fotografen har varit deras eget företagetsnamn.

Jag vet inte riktigt om jag ska godkänna deras svar eller inte, så jag behöver råd:

Kopia på mailet: som kom i veckan:

"XXX vill kompensera dig för det fel som gjorts och går med på att ge dig 3.000 kr i ersättning för vår miss. Eftersom du inte är anställd på XXX har vi inte möjlighet att betala ersättning direkt till ditt eget konto utan vi behöver skriva en faktura på 3.000 kr + moms, som ställs ut på samma sätt som tidigare när XXX först köpte bilden av dig.

Den ersättning som du får när vi betalat fakturan på 3.000 kr är den enda ersättning som XXX kommer att ge för den här missen. För att vi ska göra en sådan överenskommelse ber jag dig bekräfta i ditt svar på det här mailet att den överenskommelsen är ok och att du inte kommer att ha några ytterligare krav för XXX misstag att[ I] fram till den 1 september 2013 i
nte namnge dig som fotograf vid publicering av bilden i olika media."
[/I]
------------------------------
Detta mail fick jag från företageti slutet av augusti:
"hm,, ska höra hur vi gör eftersom vi inte kan be dig om faktura…
Återkommer snarast"

------------------------

mvh
/chi

Klart de kan sätta in pengarna på ditt konto. Om du skriver en faktura och anger ditt kontonummer, kan de blir gladare då? Verkar som de vill att det ska vara struligt.

Absolut du behöver ej ha företag för att skriva faktura.
Prisexempel 2011: Stena Line köpte av en bekant till mej ensamrätten till en bild och betalade 9000:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar