Benganbus
Aktiv medlem
Lång historia kort - fick förfrågan att fota ett sportlag (gratis). Såg det som en erfarenhet. Tackade ja mot att mitt namn skulle stå med där bilderna användes (hemsidan, broschyrer osv.) - inga som helst problem (har mailkonversationen kvar).
Trampar in i en affär i stan och ska handla mjölk och ser en skitstor reklamskylt för laget. Alla sponsorers namn och så MIN bild - skitstor - upptryckt över hela skylten - men mitt namn står absolut ingenstans. (Har tagit kort på skylten.)
Jag är ingen fotograf (jag kallar mig själv "hobbyfotograf") - jag har alltså ingen F-skattsedel.
Och frågorna är många:
- Vad gör jag nu?
- Hur mycket är skäligt att vilja ha i kompesation/betalning för detta? Finns det några riktlinjer för att en bild används i reklamsyfte och man vill ha betalt? (nu är det ju ingen större reklamkampanj, men trots allt reklam!) (Detta tycker jag är absolut svårast!)
- Kan jag bara skriva ned en faktura och skicka in som den privatperson/hobbyfotografen jag är eller hur gör jag detta rent praktiskt? Skriver man bara ned sitt vanliga banknummer då?
- Om de inte betalar innan det datum jag satt, vad gör jag då?
Ja, jag behöver som sagt hjälp och råd.. =(
Allt beror på relationen till Sportlaget.
Har du chans till fler jobb = lägre pris, kompispris.
Man kan alltid sända faktura med personnummer.
Hobbyverksamhet .
Kolla på Skattemyndighetens hemsida.