Annons

Min bild i reklam utan namnangivelse. Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lång historia kort - fick förfrågan att fota ett sportlag (gratis). Såg det som en erfarenhet. Tackade ja mot att mitt namn skulle stå med där bilderna användes (hemsidan, broschyrer osv.) - inga som helst problem (har mailkonversationen kvar).

Trampar in i en affär i stan och ska handla mjölk och ser en skitstor reklamskylt för laget. Alla sponsorers namn och så MIN bild - skitstor - upptryckt över hela skylten - men mitt namn står absolut ingenstans. (Har tagit kort på skylten.)

Jag är ingen fotograf (jag kallar mig själv "hobbyfotograf") - jag har alltså ingen F-skattsedel.

Och frågorna är många:

- Vad gör jag nu?

- Hur mycket är skäligt att vilja ha i kompesation/betalning för detta? Finns det några riktlinjer för att en bild används i reklamsyfte och man vill ha betalt? (nu är det ju ingen större reklamkampanj, men trots allt reklam!) (Detta tycker jag är absolut svårast!)

- Kan jag bara skriva ned en faktura och skicka in som den privatperson/hobbyfotografen jag är eller hur gör jag detta rent praktiskt? Skriver man bara ned sitt vanliga banknummer då?

- Om de inte betalar innan det datum jag satt, vad gör jag då?

Ja, jag behöver som sagt hjälp och råd.. =(


Allt beror på relationen till Sportlaget.
Har du chans till fler jobb = lägre pris, kompispris.
Man kan alltid sända faktura med personnummer.
Hobbyverksamhet .
Kolla på Skattemyndighetens hemsida.
 
För det första, jag kan inget om juridiken kring debitering osv så där kan jag inte hjälpa dig.

Rent taktiskt däremot hade jag inte skickat en faktura eftersom det är väldigt opersonligt. Jag hade kontaktat den person jag hade det ursprungliga avtalet med och tagit upp problemet.
Detta hade jag tryckt på:
-Du har satsat din tid mot att publiceras med namn. Reklam för dig som fotograf mao. De andra sponsorerna bidrar med deg, du med tid. De får sina namn på skylten, varför inte du? Det hade jag tyckt varit lite jobbigt att svara på...
-Jag hade erbjudit dem tre alternativ: Antingen att sätta dit namnet på bilden enligt avtal, att slanta upp skäligt eller att ta ner bilden.

Som sagt, juridiken och vad du kan göra om de skiter i att göra rätt för sig vet jag inget om.
Min erfarenhet är dock att man oftast kommer rätt långt med att tala med folk och komma med förslag på lösningar. Om klubben har någon heder vill de ju göra rätt för sig, det gäller bara att få dem att förstå att du inte har bidragit för skojs skull mer än de andra sponsorerna.

Mina 5 öre
/Henning
 
TACK för era svar! Jag ska fundera en extra gång på allt detta och hur jag ska göra! Ska även ta en snurr inne på skatteverkets sida!
 
TACK för era svar! Jag ska fundera en extra gång på allt detta och hur jag ska göra! Ska även ta en snurr inne på skatteverkets sida!

De har solklart gjort fel och utnyttjat dig/din bild för att få en gratisbild som skulle kostat många tusen att få fotad utan dig.

Du kan nog kräva omtryck med ditt namn eller ekonomisk kompensation för felet. Du kanske inte ska hota med att stämma dem men om du har kopia på mailen så har du ju ett vattentätt fall om du vill tjäna en slant den vägen.

Du kan inte be dem trycka upp och sätta dit en dekal i hörnet "Foto av .." så slipper de trycka om allt?

Bråttom är det dessutom, reklamen är ju redan ute.
 
Jättebra råd. Men nu är det ju tyvärr som det är och behöver råd med hur jag gör nu rent praktiskt med allt.

Eftersom du sagt att de får bilden gratis och inte har skrivit ett avtal om vad som händer om de inte skriver ut ditt namn så kan du tyvärr inte göra så mycket.

Ta det här som ett bevis på att mitt råd har relevans. Att arbeta gratis innebär att man är intressant för uppdragsgivare som inte gillar att betala. De bryr sig helt enkelt inte, vilket det faktum att de inte publicerade ditt namn visar tydligt.

Du kan givetvis skicka dem en faktura, men då ska du också kunna bevisa att den har relevans. Vad jag förstår gjorde ni en uppgörelse där pengar inte nämndes i någon form. Då kan du inte heller räkna med att de betalar dig.

Mitt förslag är att du erbjuder dig att göra ett jobb åt dem mot ersättning nästa gång. Om de är seriösa anlitar de dig, och det är en rimlig kompensation. I annat fall har du lärt dig att inte göra jobb gratis.
 
Eftersom du sagt att de får bilden gratis och inte har skrivit ett avtal om vad som händer om de inte skriver ut ditt namn så kan du tyvärr inte göra så mycket.

Ta det här som ett bevis på att mitt råd har relevans. Att arbeta gratis innebär att man är intressant för uppdragsgivare som inte gillar att betala. De bryr sig helt enkelt inte, vilket det faktum att de inte publicerade ditt namn visar tydligt.

Du kan givetvis skicka dem en faktura, men då ska du också kunna bevisa att den har relevans. Vad jag förstår gjorde ni en uppgörelse där pengar inte nämndes i någon form. Då kan du inte heller räkna med att de betalar dig.

Mitt förslag är att du erbjuder dig att göra ett jobb åt dem mot ersättning nästa gång. Om de är seriösa anlitar de dig, och det är en rimlig kompensation. I annat fall har du lärt dig att inte göra jobb gratis.

Du säger ju i princip tvärt emot vad alla andra i tråden skrivit. Så trots mail där vi kommit överens om att min namn ska stå med där bilderna används spelar ingen roll?

Med detta svar är jag tillbaka på ruta ett.
 
Du säger ju i princip tvärt emot vad alla andra i tråden skrivit. Så trots mail där vi kommit överens om att min namn ska stå med där bilderna används spelar ingen roll?

Med detta svar är jag tillbaka på ruta ett.

Ring idrottsföreningen och redogör för vad du tycker! Utgå från att de som är aktiva i föreningen vet nada om upphovsrätt. Det är folk som jobbar ideellt och vill göra rätt för sig. De kommer att göra allt för att rätta till det de ställt till med. Att bara skicka en faktura stökar bara till det.

Läs Henning Looströms svar en gång till. Det är bra och det enda vettiga tillvägagångssättet om du vill fortsätta ha bra kontakt med personerna i idrottsföreningen! Berätta hur det gick när du varit i kontakt med dom:)

Hälsn Anders W
 
Ring idrottsföreningen och redogör för vad du tycker! Utgå från att de som är aktiva i föreningen vet nada om upphovsrätt. Det är folk som jobbar ideellt och vill göra rätt för sig. De kommer att göra allt för att rätta till det de ställt till med. Att bara skicka en faktura stökar bara till det.

Läs Henning Looströms svar en gång till. Det är bra och det enda vettiga tillvägagångssättet om du vill fortsätta ha bra kontakt med personerna i idrottsföreningen! Berätta hur det gick när du varit i kontakt med dom:)

Hälsn Anders W

Jag slår också ett slag för ett konstruktivt och praktiskt sätt att lösa problemet!

Är de omedgörliga efter att du pratat med dem så får du hitta andra åtgärder att vidta!
 
Jag tycker att du ska använda den bilden du har på reklam skylten som referens till eventuellt
andra fotojobb. att få nån ersättning tror jag blir svårt.
 
Eftersom du sagt att de får bilden gratis och inte har skrivit ett avtal om vad som händer om de inte skriver ut ditt namn så kan du tyvärr inte göra så mycket.

Ta det här som ett bevis på att mitt råd har relevans. Att arbeta gratis innebär att man är intressant för uppdragsgivare som inte gillar att betala. De bryr sig helt enkelt inte, vilket det faktum att de inte publicerade ditt namn visar tydligt.

Du kan givetvis skicka dem en faktura, men då ska du också kunna bevisa att den har relevans. Vad jag förstår gjorde ni en uppgörelse där pengar inte nämndes i någon form. Då kan du inte heller räkna med att de betalar dig.

Mitt förslag är att du erbjuder dig att göra ett jobb åt dem mot ersättning nästa gång. Om de är seriösa anlitar de dig, och det är en rimlig kompensation. I annat fall har du lärt dig att inte göra jobb gratis.
Håller faktiskt med om detta inlägg, se det som en lärdom. Eftersom inga pengar nämnts i överenskommelser så blir det svårt att helt plötsligt börja kräva pengar där man skall väga slanten mot det faktum att ditt namn inte syns på affischen.

Som någon annan skrev så är det sällan som fotografens namn faktiskt finns med på en sedan reklampryl. I normala fall så är även bilden köpt för ändamålet.

Kan låta lite kallt men skit i det, var glad att du har en bra bild upptryckt på en jättestor affisch. Visa alla dina polare, ha den som referens inför kommande uppdrag etc. Ganska säker på att det du nu går och funderar på inte kommer att bli något som gynnar dig i framtiden. Risken finns att man istället bränner broar eller får ovänner som snackar skit etc.

Jag har gått på massor av minor och vet idag hur jag skall göra... mycket tack vare att jag gick på dessa minor liknande din. I framtiden är jag säker på att du är lite tydligare med att reglera föreningens användningsrätt till bilden och vad det kostar om man vill använda den till annat...
 
Håller faktiskt med om detta inlägg, se det som en lärdom. Eftersom inga pengar nämnts i överenskommelser så blir det svårt att helt plötsligt börja kräva pengar där man skall väga slanten mot det faktum att ditt namn inte syns på affischen.

Som någon annan skrev så är det sällan som fotografens namn faktiskt finns med på en sedan reklampryl. I normala fall så är även bilden köpt för ändamålet.

Kan låta lite kallt men skit i det, var glad att du har en bra bild upptryckt på en jättestor affisch. Visa alla dina polare, ha den som referens inför kommande uppdrag etc. Ganska säker på att det du nu går och funderar på inte kommer att bli något som gynnar dig i framtiden. Risken finns att man istället bränner broar eller får ovänner som snackar skit etc.

Jag har gått på massor av minor och vet idag hur jag skall göra... mycket tack vare att jag gick på dessa minor liknande din. I framtiden är jag säker på att du är lite tydligare med att reglera föreningens användningsrätt till bilden och vad det kostar om man vill använda den till annat...

Jag tycker det är bra det ni skriver, men det jag blir så förvirrad över är att ni säger emot det alla andra skrivit. Jag som inte vet alls blir som sagt.. förvirrad.

Ännu mer förvirrad blir jag då ni säger tvärtemot vad Svenska Fotografers Förbund skrev till mig i ett mail.
 
Jag har haft bilder som täckt hela lastbilssidor, suttit som banderoller över gågator i 10 av Sveriges största städer, rollups vid matcharenor osv, utan att mitt namn synts. Var på lastbilarna skulle man sätta mitt namn? Hur skulle man sätta mitt namn synligt på gågatsbanderollerna? Bara för att jag tagit bilden så behöver inte mitt namn synas i alla sammanhang som bilden visas. Vissa sammanhang så förstör man mer med namnet än vad det ger att ha det där, så jag sällar mig till de som säger att skit i det saknade namnet och fortsätt att jobba med att "sälja" dig och dina bilder till laget. Man ska inte ta alla strider, utan man ska välja ut de som man måste ta och jag skulle definitivt inte ta den här striden.

Skapa dig ett namn i kretsen kring laget genom att ta så bra bilder så att man direkt vet att det är din bild som pryder förstasidan på programbladet och trots att ditt namn står på insidan så behöver man inte vända blad för att veta att det är Zarah-Lou som tagit bilden.
 
tror inte det handlar om pengar utan om erkännande (vilket de svek ordentligt). Referens/pengar kommer längre ner på skalan.
Ingen som tänkt tanken att föreningen faktiskt kan gjort rätt men att reklambyrån inte brytt sig om att sätta dit namnet? Som Tage säger så är det mer eller mindre kotym att inte sätta namn på den typen av reklam.

Man väljer sina strider och jag kan personligen säga att jag inte tagit den striden, se det som en lärdom och använd din nyvunna kunskap om vikten att avtala hanteringen av bilderna till något bra i framtiden.
 
Du säger ju i princip tvärt emot vad alla andra i tråden skrivit. Så trots mail där vi kommit överens om att min namn ska stå med där bilderna används spelar ingen roll?

Med detta svar är jag tillbaka på ruta ett.

Mitt råd innehöll väl mer än så? Erbjud dem att utföra ett fotojobb mot ersättning nästa gång. Har de något samvete anlitar de dig. I annat fall har du blivit en erfarenhet rikare. Trösta dig med att den inte kostade dig något ekonomiskt, vilket inte alltid är fallet när man går på en mina.
 
Jag tycker det är bra det ni skriver, men det jag blir så förvirrad över är att ni säger emot det alla andra skrivit. Jag som inte vet alls blir som sagt.. förvirrad.

Ännu mer förvirrad blir jag då ni säger tvärtemot vad Svenska Fotografers Förbund skrev till mig i ett mail.

När man ställer en fråga på ett öppet forum blir tyvärr resultatet att man får olika svar. Med svaren som utgångspunkt måste du känna efter vad som känns rätt och viktigt för dig. Jag tror som jag skrivit att det blir svårt för dig att få några pengar. Ni har helt enkelt inte en sådan uppgörelse. Att namnet inte finns med är utan tvekan ett avsteg från er överenskommelse. Orsaken till det kan vara flera, som andra redan skrivit.

Jag tror du förlorar väldigt mycket på att bråka med föreningen. Tyvärr är förståelsen för upphovsmannaskapet rätt liten. Risken är stor att du uppfattas som petig och strulig. Så fungerar det tyvärr. Därför måste du fundera på om det är värt striden eller om du ska ta med den här erfarenheten i ditt fortsatta arbete för att kunna verka som fotograf i framtiden.
 
Ingen som tänkt tanken att föreningen faktiskt kan gjort rätt men att reklambyrån inte brytt sig om att sätta dit namnet? Som Tage säger så är det mer eller mindre kotym att inte sätta namn på den typen av reklam.

Man väljer sina strider och jag kan personligen säga att jag inte tagit den striden, se det som en lärdom och använd din nyvunna kunskap om vikten att avtala hanteringen av bilderna till något bra i framtiden.

Om reklambyrån gjort fel är det fortfarande föreningens ansvar som beställare.

Att de inte sätter ut namnet är standard men inte om det avtalats annorlunda.
 
...
- Hur mycket är skäligt att vilja ha i kompesation/betalning för detta? Finns det några riktlinjer för att en bild används i reklamsyfte och man vill ha betalt? (nu är det ju ingen större reklamkampanj, men trots allt reklam!) (Detta tycker jag är absolut svårast!)
...

Det är många frågor i inledningsinlägget.
Som jag förstått det är ditt största bekymmer klubbens (eller reklamfirmans) svek när de valde att inte ha med ditt namn i anslutning till bilden. Den ekonomiska uppgörelsen ni har avgör att du inte ska få betalt. Så du frågar istället hur du ska kunna få kompensation för sveket. Inte ersättning för publiceringen. Har jag fattat rätt?
För ett sådant svek finns väl knappast normer för hur mycket det är värt i kronor. Du kan ju naturligtvis stämma dem för avtalsbrott. Men det verkar väldigt jobbit, och knappast något som du går vinnande ur (även om du skulle råka få en slant).

Jag sällar mig till de råd som säger att du ska ta den här händelsen som en livserfarenhet. Och att du nästa gång ska ta betalt för dina bilder. Att man valt att göra en stor skylt av bilden bevisar ju att man gillar det du gör.

Petter ...
 
Detta behöver inte va ett problem!

Ring föreningen och fråga dom...
Om dom påstår sig missupfattat överenskommelsen så påtala för dom vad den innebar och att du är besviken att dom inte kan tillgodose ditt enkla krav efter att du gratis ställt upp och gett dom rätten att använda bilden till den enkla kostnaden att du får "cred" för den (dvs ditt namn i samband med bilden).

Vilket borde få dom att känna sig lite taskiga och där med kompensera dig genom att göra någon typ av reklam för dig framöver eller att du får en mera exponerad reklam plats med en ny bild(om du nu vill bidra med detta) som kompensation tex.

Och då borde dom inte göra om samma "misstag" (om det nu va dom som gjorde det medvetet eller om det va reklam byrån som gjorde det) och alla blir glada och nöjda med en erfarenhet rikare på alla håll (förutom reklam nissarna som aldrig kommer lära sig förens dom får betala)


En förening funkar som en myrstack.. den ena vet inte va den andra sa och väldigt få förstår publicerings rätt på bilder mm då detta inte är deras yrke utan hobby.

Ring fråga i all välmening så har du säkert ett bra samtal sen!

Mitt råd, har själv hamnat i liknande sitts, samtal funka fint!

/Nichlas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.