Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Lightroom digitalt online, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske skulle flytta inläggen gällande uppdateringen av Lightroom till en egen tråd. Tror att det finns många som vill ha info om detta innan de beslutar sig för att uppdatera.

Sorry läst för fort och fel: Mario Dennis på fb:

I updated my LR/CC to the newest version (2015.2 with Camera Raw 9.2). I had to sign out of the CC app and sign back in again to get an "install update" button. The upgrade took just a few minutes.

I had about 50 images from a work function to import so I used the new import option ("import light.") It worked quickly and flawlessly. The settings panel does not automatically appear when you open; you have to click the gear wheel in the upper right hand corner of the import window to get the destination, keyword and copyright settings. One nice feature: when you click on the copyright window the © symbol appears, so you don't have to enter it manually. (Alt-0169 using the numeric keypad, by the way.) It already had my copyright preset ready to apply on import.

After that, it was click and import. The obvious advantage of this new setting is that it's simpler. That's also it's potential disadvantage. If you're comfortable with the import process ("import classic") I see no particular reason to go to the light version. However, if you're new to LR CC, this might be a way to simplify your workflow just a bit.

I'm not yet sure how to convert to DNG on import...

Gear Wheel vet jag inte vad det är för ngt.

Geer wheel är kugghjulet för inställningar uppe i högra hörnet på importrutan.

Jag tycker det är skit att man i förenklingssyfte för nybörjare tar bort möjligheter som vi haft tillgängliga i snart 10 år. Borde åtminstone kunna välja hur interfacet ska se ut med fler funktioner för avancerade användare.

Jag hoppas Adobe ändrar den här importdialogen snarast!

Geer wheel är kugghjulet för inställningar uppe i högra hörnet på importrutan.

Jag tycker det är skit att man i förenklingssyfte för nybörjare tar bort möjligheter som vi haft tillgängliga i snart 10 år. Borde åtminstone kunna välja hur interfacet ska se ut med fler funktioner för avancerade användare.

Jag hoppas Adobe ändrar den här importdialogen snarast!

Vi går mot konsumentinriktade produkter inom fotovärlden. Titta på Fotomässan. Den är numera så extremt konsumentifierad att man dessutom låter entrébiljetten till den parallella matmässan gälla även på Fotomässan och vice versa.

Förstår jag rätt? Genom att en gång för alla göra en inställning via kugghjulet så får man en importfunktion som ser ut som den gamla? Känns inte som nåt jätteproblem, eller har jag missförstått något?

Förstår jag rätt? Genom att en gång för alla göra en inställning via kugghjulet så får man en importfunktion som ser ut som den gamla? Känns inte som nåt jätteproblem, eller har jag missförstått något?

Nej, så är det inte.

Genom att gå in i inställningarna (kugghjulet) får du tillgång till ytterligare alternativ för import. Dock saknas flera alternativ som funnits med i Lightroom tidigare, bland annat möjligheten att se hur sökväg och filnamn ser ut innan man startar importen, för att man ska vara säker på att bilderna hamnar där man tänkt sig.

De har tagit bort funktioner. Det går inte längre att flytta filer vid import, man ser inte filträdet längre, vilket väl går att leva med, men ökar risken att man lägger bilder på fel ställen. Man ser inte filnamnen utan att hovra över bilden och dessutom kan man inte köra eject automatiskt om man t ex har många kort att importera bilder från. Byter man namn på filerna, vilket jag alltid gör, så ser jag inte längre hur namnbytet kommer att se ut innan import. Och säkert något mer jag missar.

Nej, så är det inte.

Genom att gå in i inställningarna (kugghjulet) får du tillgång till ytterligare alternativ för import. Dock saknas flera alternativ som funnits med i Lightroom tidigare, bland annat möjligheten att se hur sökväg och filnamn ser ut innan man startar importen, för att man ska vara säker på att bilderna hamnar där man tänkt sig.

Ojdå! Det låter ju inget vidare. Jag har tagit för vana att innan jag startar importen kolla att bilderna verkligen hamnar där de ska, eftersom de några gånger hamnat nån helt annanstans än avsett.

Kanske läge att starta en egen tråd om uppdateringen?

Jag var just på vippen att installera uppdateringen men av en slump så ramlade jag över denna tråd och nu väntar jag nog.

Just importfunktionen är central för Lightroom! Det faktum att alla inställningar är tillgängliga och tydliggjorda vad de får för effekt i form av filnamn, mappar, etc är en stor styrka. Om det är så att detta försvinner i och med uppdateringen så är det illa.

Eller kan moderatorn bryta ut det som handlar om uppdateringen i en egen tråd med lämplig rubrik?

Föreslog en egen tråd redan igår och jag tycker det är lite förvånande att inte fler reagerat på uppdateringen här på fotosidan. Läser man i andra trådar så är ju uppdateringen (importfunktionen) nästan en katastrof.

Föreslog en egen tråd redan igår och jag tycker det är lite förvånande att inte fler reagerat på uppdateringen här på fotosidan. Läser man i andra trådar så är ju uppdateringen (importfunktionen) nästan en katastrof.

Bäst vore nog om vår moderator kunde splitta tråden så vi får med de kommentarer som gjorts. Afe kanske är ute och fotar i det fina höstvädret? :)

I väntan på att Afe delar tråden så kommer här ett annat tips som jag inte sett nämnas i tråden tidigare.
Under "Inställningar>Allmänt (Redigera > Inställningar...> fliken allmänt) finns en ny kryssruta "Visa skärmen Lägg till foton". Om man kryssar ur den kommer man direkt till den mer avancerade importdialogrutan. Dessutom verkar programmet bli snabbare om man gör det. (Förmodligen beroende på att LR då "slipper" skanna datorn efter bilder och mappar.)
Men fortfarande "saknas" förstås en del av de funktioner man blivit bortskämd med. Trädstrukturen som visar målmappen vid import ser jag som den största missen. (Det var bättre förr.... Ju förr dess bättre:)

Det känns som att Lightroom passerat bäst före datum. Jag längtar tillbaka till version 4 när det mesta fortfarande fungerade bra. Version 6 är en katastrof på min dator. Man kan förstå tanken hos Adobe att man vill in i det mobila segmentet (eller iphone-träsket) och flirta med nya användargrupper men det gynnar inte gammalmodiga användare som mig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto