Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa lös gamla foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Hej!

Sitter och grejar med en budget och funderar lite...
Kommer ev. köpa lös gamla foton för att använda i ett konstprojekt - det är alltså INGET jag kommer tjäna pengar på, utan är för allmänheten.
Fotona kommer jag be att få köpa av privatpersoner, det kan vara kopior eller orginal, skulle gissa kopior, men hur är upphovsrätten och VAD kan jag ta med i budgeten? För det är ju hur svårt som helst att veta hur mycket jag ska betala, Anna 80 kanske vill ge mig dem, medan Sigge 40 vill sälja de för 100 kr styck och de är kopior.

Och hur ska man ställa sig till upphovsrätten i detta fall?

Göra klart

Hej!

Sitter och grejar med en budget och funderar lite...
Kommer ev. köpa lös gamla foton för att använda i ett konstprojekt - det är alltså INGET jag kommer tjäna pengar på, utan är för allmänheten.
Fotona kommer jag be att få köpa av privatpersoner, det kan vara kopior eller orginal, skulle gissa kopior, men hur är upphovsrätten och VAD kan jag ta med i budgeten? För det är ju hur svårt som helst att veta hur mycket jag ska betala, Anna 80 kanske vill ge mig dem, medan Sigge 40 vill sälja de för 100 kr styck och de är kopior.

Och hur ska man ställa sig till upphovsrätten i detta fall?

Om du kommer att tjäna pengar på dina verk i framtiden vet du ju inte. Du bör i alla fall göra klart med fotograferna att du köper bilderna för att använda på något sätt i ett/flera konstverk. Det kan annars stå dig dyrt om du har otur. Skriv helst något slags avtal/kvitto som de skriver på. Summan är något som kan variera väldeliga för en bild. Bestäm själv vad du vill betala och erbjud detta.

:)
eller anordna en fototävling. Vinnaren får en tårta.
I reglerna framgår det att du får använda bilderna till vad du vill efteråt.

Alltså ganska helt vanliga förhållanden när tidningar och kommuner anordnar fototävlingar - värlend billigaste sätt att komma över fotografiskt material för egen vinning.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar