ANNONS
Annons

Köpa kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Vad ska jag då köpa fö kemikalier? Finns det några som är "nybörjarvänliga" som man kan prova först. Samma med film, Tar med T-Max, 100 och 3200 just nu, de kan väl knappast vara de lättaste att framkalla själv, Lika bra att jag köper nån "lättare" film och tar lite oviktiga kort, Tar hemskt gärna emot tips.
Beställer ev, från photax,

Photax är bra. Går att fråga dem om råd också. Handlar där ibland. Deras papperspapper Emaks gillar jag, men det är inget för latmaskar.
Jag får bekänna: Själv fuskar jag ofta med plastpapper.

Tycker personligen inte om T-max filmerna. De ska fixas extra länge i vanligt fix och de "grisar" ner fixet, vilket t. ex inte Tri-x gör.
Neopan 400 är också en bra allroundfilm.

Ibland köper jag film och papper från Scandinavian Photo. Det finns en kille där som kan svartvitt. Tony tror jag det var han hette.
Ätticka köper jag på matvarubutiken.

Senast ändrad:
Hej lotta! Jag handlar ganska ofta på photax, dom har bra priser men vänder sig egentligen mest till företag. Så varje beställning måste vara på minst 500kr + 100 kr i avgift.

Ett bra recept är att köpa en standardframkallare (Kodak D76, Ilford ID11, Acutol osv.)
De ger en bra balans mellan korn, toner och skärpa. Alla kommer att ge dej olika rekomendationer om vilka filmer du ska använda.

Stoppbad, (det är ren koncentrerad ättika, med lackmus i) Paterson Acustop är billigast och funkar bra. Vissa diskuterar om man ska använda stoppbad. Det går bra utan, men ditt fix kommer att förbrukas snabbare och du kan inte få lika bra kontroll över processen.

Calbe A-300, Paterson Acufix och Kodak Unifix är bra prisvärda fix.

Om du har prolem med hårt vatten (högt PH) så kan sköljmedel bli nödvändigt för att förebygga kalkfläckar.

Du kommer behöva behöva en bra termometer och gärna en stoppklocka. Klämmor för att hänga filmen med (eller klädnypor).

Skaffa dej en anteckningsbok, och skriv ner exp. data (tid/fstop) och sedan framkallningsdata (Kodak Tri-x/ D76 1+1/ 6,5 min @ 20°c)
Finns färdiga formulär för detta.

Senast ändrad:
Hej!

T-Maxfilmerna är inte svårare att framkalla än andra svartvita. T-Max framkallare är alldeles utmärkt och har med rekommenderade tider för T-Maxfilmer. Den finns både hos Photax och Clas Ohlson. Själv gillar jag Ilfords fix, den är mycket snabb och håller länge. Skaffa också vätmedel (typ Ilfotol) så du slipper torkfläckar.

Ilford har en bra beskrivning på sid 8 av http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Film Hobbyist.PDF

Använd sköljmetoden de beskriver på sid. 10, d.v.s. fyll med vatten, invertera 5 ggr o häll ut, fyll med vatten, invertera 10ggr o häll ut, fyll med vatten, invertera 20 ggr o häll ut - klart. Mycket snabbare än att låta vattnet stå och rinna, du spar vatten och det blir dessutom arkivsköljda negativ.

Ytterligare ett tips: ställ fram en rejäl klocka med stor sekundvisare när du framkallar, så blir det lätt att hålla reda på tiderna.

Kapten Stofil skrev:
Hej!
Använd sköljmetoden de beskriver på sid. 10, d.v.s. fyll med vatten, invertera 5 ggr o häll ut, fyll med vatten, invertera 10ggr o häll ut, fyll med vatten, invertera 20 ggr o häll ut - klart. Mycket snabbare än att låta vattnet stå och rinna, du spar vatten och det blir dessutom arkivsköljda negativ.

Det är enklare att använda en sköljslang vilket dessutom ger bättre sköljeffekt. Bara att sätta i och vänta 20 min.

Om du ska skölja med stående vatten. Så fyll dosan agitera och låt stå 5 min för varje påfyllnad.

T-Max har i och med T-kornet sämre tolerans för felframkallning och felexponering.

Fredrik Calabrese skrev:
Det är enklare att använda en sköljslang vilket dessutom ger bättre sköljeffekt. Bara att sätta i och vänta 20 min.

Om du ska skölja med stående vatten. Så fyll dosan agitera och låt stå 5 min för varje påfyllnad.

T-Max har i och med T-kornet sämre tolerans för felframkallning och felexponering.
Sköljmetodernas för- och nackdelar har debatterats in absurdum på APUG.org. Själv har jag valt att gå över på Ilfordmetoden, dvs den vattensnålare och snabbare varianten. Ilford hävdar själva att deras metod även ger ett bättre resultat ur arkivsynpunkt.

En sak är säker, en öppen vattenkran i 20 minuter förbrukar många liter vatten. Inte ens en utökad ilfordsköljning gör av med mer än 3-5 L.

Fredrik Calabrese skrev:

Nu håller vi på och, i vanlig Fotosidan-stil, låter denna tråd fullständigt spåra ur i en massa tekniksnack där de flesta av oss troligen inte vet vad vi pratar om, och den ursprungliga frågeställaren gett upp för länge sedan.

Men för min del menar jag att det jag läst motbevisar att sköljslang skulle ge bättre sköljeffekt, snarare är det slöseri med dyrt varmvatten (mitt kallvatten är betydligt kallare än 20 grader). Följande länkar pekar på en undersökning som gjorts om Ilfords metod (ja, jag vet, han förbättrar den en del):
http://www.largeformatphotography.info/unicolor/ilfwash.pdf
http://www.largeformatphotography.info/unicolor/com_rolf.html

Själv tycker jag det är enklare, snabbare, billigare och bättre för miljön att skölja enligt Ilford, och jag känner mig tillräckligt övertygad om att mina filmer blir så bra sköljda att negativen ska klara sig ett par generationer.

tack för svaren,

det är alltid bra att ta del av andras tips och erfarenheter, Jag kommer att fortsätta att fota med T-Max och även framkalla dem själv, men jag tror jag provar med nån annan film de första försöken, Är väldigt sugen, ska bli kul, Det är lite svårt att få tid bara med två småbarn som håller igång.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.