** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpa kamera till jobbet,

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleSusie

Medlem
Jag ska köpa en kamera till jobbet. Bara fota bilder till hemsidan, www.Capellalule.se
Vi har en rätt mörk butik med ett ljus som gör det lite svårt att fota med vissa kameror, och så är det mycket småsaker som ska kunna fotas.Jag han använt min egen rätt mycket å det har gått jätte bra. Men vi ska skaffa en till jobbet som jag får använda.prisklassen vi ska kolla på är upp till 4000. Nån som har nån bra kamera att rekomendera. Jag tänkte mig kanske en OLYMPUS MJU 800. Är det nått att ha eller?
tacksam för svar och tips på andra kameror.

Mitt förslag är Fuji F11.
Den ger bättre resultat och bättre upplösning (man ser skillnad även när bilden är nerskalad till 800x600 pixlar) än µ800, framför allt på höga isotal. Sen är den väl nån hundralapp billigare åxå? :)

Fota prylar

Kompaktkamera ??? Är ju i alla fall ett verktyg för att sälja föremål du är ute efter.

Du skriver ju själv:

Vi har en rätt mörk butik med ett ljus som gör det lite svårt att fota med vissa kameror, och så är det mycket småsaker som ska kunna fotas.

Själv skulle jag titta på systemkamera i det nedre prissegmentet, Nikon, Canon, Olympus, Pentax, KonicaMinolta Dynax 5D (utgående modell som finns att få för 5.000 med objektiv, övriga något dyrare.

Tillbaka och öka budgeten till 8.000:- och köp en DSLR!

mvh / Jan-Olof

jag hade också föredragit en systemkamera av den billiagre modellen. men chefen vill inte ha det. Hon vill kuna använda kameran på fritiden. och en systemkamera är för avancerat för henne. Behöver inte vara en världsbäst kamera. Men en lite bättre kompaktkamera. hade jag fått välja vet jag vad jag vill ha. men nu är det chefen som väljer. :(

F11, finns nog hos de flesta fotohandlare. Cybephoto har den, exempelvis, för att ge ett exempel. :)

Jan-Olof:
F11 presterar faktiskt inte alls så himla pjåkigt på ISO1600. Riktigt bra för en kompakt skulle jag säga. Med tanke på att bilderna ska användas på webben skulle jag säga att det gott och väl duger till.
Exempel från F10 (föregångaren) här:
http://img2.dpreview.com/gallery/fujifilmf10_samples/dscf0139.jpg

Visst är en DLSR, rent tekniskt, bättre, men vill man lite snabbt och enkelt ta produktbilder, på plats i butiek för att lägga upp på hemsidan så...

Edit:
Ett exempel till:
http://img2.dpreview.com/gallery/fujifilmf10_samples/dscf0201.jpg

kollade in den kameran, den verkar helt okej. Chefan gillade den också. tror kanske det blir en sådan. Om det inte finnsnått ännu bättre alternativ. :)

Chefen har alltid rätt ...

Kolla på Cyberphoto. Välj "kompaktkameror" och sortera på "testresultat".

Då får du följande lista under "Toppklass":

Canon PowrShot A610 - 2.690:-

Canon PowrShot A620 - 3.090:-

Canon PowrShot S80 - 4.890:-

Fujifilm FinePix E900 - 3.495:-

Fujifilm FinePix F11 - 3.350:- återfinns bland "Bra köp".

CyberPhoto skriver om Fujifilm FinePix E900.

Slutsats

Mycket användarvänlig, lågt brus på höga ISO, alla manuella inställningar man kan önska, stort zoomomfång för storleken, gedigen, bra grepp, snabb och dessutom snygg. Så långt är allt toppklass. Bildresultatet är bra, inte perfekt, men bra. Inomhusbilder utan blixt imponerar för att vara en kompaktkamera. Kanske "Bra köp" borde räcka men vi gillar kameran så mycket och just att den klarar både vitbalans och brus vid inomhusbilder så bra gör att vi bara måste ge den betyget "Toppklass".

Luleå och Umeå ligger väl bara ett stenkast från varandra?

Själv hade jag valt en ...

Konica Minolta Dynax 5D + AF DT 18-70/3,5-5,6D för 6.890:-

Säger han som sitter och väntar på sitt 7D-hus, kommer på fredag!

jo, det hade inte vart helt fel. Men detblir lite för mycket pengar. Vi är en liten butik som bara behöver an okej kamera. :) Men om jag personligen fick välja hade det vart nån helt annan kamera än den dom vill ha! :)

Gå in till Kenneth på Kameralådan. Kolla vad han har hemma och när du är nöjd så kan du skicka in din chef så får hon klämma lite med. Får din chef sedan strul med kameran är det bara att skicka henne till honom och då behöver inte du vara supportavdelning.

Någon extra krona för support och service är det nog värt när det är firman som skall köpa kameran inte du som privatperson.

Jag har nyligen skaffat en Canon PowerShot A620.
Angående att fota i "mörker" med den så har jag erfarenhet. Igår kväll var vi inne i vårt hus som håller på att byggas. Vi hade ingen belysning utan jag bara riktade kameran lite på måfå och lät autofocushjälpbelysningen falla på närmsta byggbråte och sen fick blixten jobba. Resultatet blev långt över förväntan, blixten lös upp både mycket och långt. Nu har ni väl inte kolsvart i butiken men jag är övertygad om att A620 (kostar nu under 3000:) blir ett bra val. Blixtstyrkan kan även ställas manuelt i vissa program.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar