Annons

köpa kamera på webben i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

guerkin

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en kamera på webben i USA. Har ni några tips på bra webbutiker i USA? DN söndag länkade nyligen till preferredphoto.com, vilka fler finns det?

mvh
guerkin
 
I en tidigare diskussion var det många som ansåg att Preferredphoto inte känns riktigt seriöst och pålitligt.

Många (inklusive jag själv) har handlar hos B&H, som är billiga, snabba och har bra sevice. Även adorama.com är det ganska många som använder.

Tänk på att förutom frakt tillkommer svensk moms (25 procent), tull (för objektiv 7 procent, men ingen för digitalkamera) och transportörens expeditionsavgift (omkring 150 kr). Dessutom får du för de flesta kameramärken ingen världsgaranti på kamerahus (men ofta på objektiv).

Ett alternativ kan vara att handla från Storbritannien, t ex hos www.warehouseexpress.com De har också bra priser på mycket -- och du slipper fundera på moms, tull och garanti. Lika enkelt som att handla från svensk webbutik!
 
guerkin skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en kamera på webben i USA. Har ni några tips på bra webbutiker i USA? DN söndag länkade nyligen till preferredphoto.com, vilka fler finns det?

mvh
guerkin

Ta i beaktning att du inte får med garanti och behöver betala tull och moms. Mitt tips är att du köper huset från England. Då får du garanti och slipper betala tull och moms. Då tordes de bli nästan lika billigt som totalpriset för ett hus från USA.
 
Gjorde en snabb kalkyl på Canon 70-200 2.8 IS USM och 40D huset:

Canon 70-200 2.8 IS USM

England (warehouseexpress.com): 15200:- + 400 frak: 15700:-

USA (BH Photo): 10000:- + 2500:- moms + 700:- tull + ca 300:- frakt: 13500:-

Cyberphoto: 18 990 kr

------------------

40D Huset

USA (BHphoto): 5 702:- + 1425:- moms + 399:- tull + 300:- frakt: 7826:- (Cashback gäller ej)

Englad (warehouseexpress.com): 7 118:- + 300:- frakt: 7518:- (minus 1400 Cashback) så hamnar du på 6118:-

Vad det är jag vill säga är att optik lönar sig handla från USA, kamera ej. Iallafall 40D.

Fördelen med att handla från EU land är att garanti gäller även i Sverige. Gäller Nikon och Canon kameror och optik.
 
Iallafall Canon-optik har världsgaranti om du inte köper gråimport utan väljer det något dyrare USA priset. Den garantin ska gälla även i Sverige om jag har förstått det hela rätt.

Mvh
Peter
 
Peter Thorén skrev:
Iallafall Canon-optik har världsgaranti om du inte köper gråimport utan väljer det något dyrare USA priset. Den garantin ska gälla även i Sverige om jag har förstått det hela rätt.

Mvh
Peter

Precis, objektiv har världsgaranti dock ej huset. Enligt Canon Sverige.
 
Jag har köpt en hel del saker från olika säljare på Ebay i USA. Det är ofta klart billigare än B&H, Adorama etc. Det finns många seriösa säljare på Ebay, det är bara att kolla vad de har för feedback. Om man betalar med Paypal får man också en försäkring mot att man blir blåst av någon oseriös säljare. Visserligen tror jag att den bara täcker upp till 2000$, vilket inte alltid räcker vid kamera/objektivköp.
 
Kollade lite snabbt på den engelska sidan och i slutändan kan man ju säga att det slutar i princip på samma priser som i sverige(Räknat på Pentax K20D)
 
DrPepper skrev:
Kollade lite snabbt på den engelska sidan och i slutändan kan man ju säga att det slutar i princip på samma priser som i sverige(Räknat på Pentax K20D)

Så är i varje fall inte med nikon. I och för sig så spelar det ju stor roll hur avancerad kamera det är. Du tjänar givetvis mer på en Canon 1a än en Pentax K20D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.